{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.910 visninger | Oprettet:

yverbetændelse hos hoppe {{forumTopicSubject}}

Er der nogle der kan fortælle mig hvordan en yverbetændelse hos en hoppe man er ved at fravænne ser ud?

Jeg har stor erfaring med køer, malkning, goldning og yverbetændelser. Og var/er egentlig ret overbevist om at det er de samme tegn jeg vil opleve hos en hoppe med yverbetændelse som hos en ko. Altså hævet, spændt, varmt yver, evt med klatter i mælken.

Men nu har jeg fravænnet mine føl her for 2½ uge siden, og hoppernes yver var svundet godt ind, men efter de er kommet på mere foder igen, er det især hos den ene blevet større igen, og især den ene side. Yveret er på ingen måde spændt eller varmt, blot fyldt, men jeg synes hun virker en smule irriteret på det. Jeg malkede lidt ud, og mælken så fint ud, smagte så på det, og det smagte salt, hvilket jo er et tegn på celler, som når den malker er et tegn på yverbetændelse. Men ved en ko er det meget normalt at celletallet stiger ved goldning, så er det vel heller ikke så underligt at det gør på en hest der ikke har været malket i 1½ uge???

Jeg vil meget gerne høre lidt erfaringer mht yverbetændelse.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  yverbetændelse hos hoppe
  • #1   1. nov 2009 jeg har haft en del yverbetændelses problemer med min hoppe i år, hvis hun er skæv i sit yver skal du være opmærksom på at det er en opstart til yverbetændelse.. det er ligesom med køerne, har selv stor erfaring med dette.. men hold godt øje med det, evt ring og hør din dyrlæge hvis du er itvivl, det er bedre at komme på forkant, end at vente smiley

• #2   20. nov 2009 Da min hoppe havde det sidste år, fik hun det rigtig skidt. Hun fik feberkrampe og begyndte at ryste. Hun fik noget for at falde til ro igen, samt medicin til at få betændelsen væk.
    Samtidig skulle jeg gøre hendes yver varmt med vand hver dag og malke hende ud. Og hun har igen mén af det idag.

Mvh. Lotte

Kommentér på:
yverbetændelse hos hoppe

Annonce