15. jan 2006 Følger: 89 Følgere: 109 Heste: 5 Emner: 251 Svar: 1.845
yverbetændelse hos hoppe {{forumTopicSubject}}
Er der nogle der kan fortælle mig hvordan en yverbetændelse hos en hoppe man er ved at fravænne ser ud?
Jeg har stor erfaring med køer, malkning, goldning og yverbetændelser. Og var/er egentlig ret overbevist om at det er de samme tegn jeg vil opleve hos en hoppe med yverbetændelse som hos en ko. Altså hævet, spændt, varmt yver, evt med klatter i mælken.
Men nu har jeg fravænnet mine føl her for 2½ uge siden, og hoppernes yver var svundet godt ind, men efter de er kommet på mere foder igen, er det især hos den ene blevet større igen, og især den ene side. Yveret er på ingen måde spændt eller varmt, blot fyldt, men jeg synes hun virker en smule irriteret på det. Jeg malkede lidt ud, og mælken så fint ud, smagte så på det, og det smagte salt, hvilket jo er et tegn på celler, som når den malker er et tegn på yverbetændelse. Men ved en ko er det meget normalt at celletallet stiger ved goldning, så er det vel heller ikke så underligt at det gør på en hest der ikke har været malket i 1½ uge???
Jeg vil meget gerne høre lidt erfaringer mht yverbetændelse.
apr 2008
Følger: 67 Følgere: 66 Heste: 7 Emner: 33 Svar: 255
sep 2009
Følger: 21 Følgere: 32 Heste: 5 Emner: 3 Svar: 29
Samtidig skulle jeg gøre hendes yver varmt med vand hver dag og malke hende ud. Og hun har igen mén af det idag.
Mvh. Lotte
yverbetændelse hos hoppe