Øv, virusabort!? Nogen som ved noget? {{forumTopicSubject}}
Øv! Vi har lige været igennem en ordentlig omgang med min 7 års hoppe. Hun var 8,5 måneder henne, da hun lille juleaften får det dårligt med kolikagtige symptomer. Vi ringer efter vagtdyrlægen, som giver hende smertestillende. Hoppen reagerer meget voldsomt og går næsten i chok! Dyrlægen forstod overhovedet ikke at hun reagerede på denne måde så han bliver en time og holder øje med hende.
Vi holde øje med hende hele natten og næte dag tage vi ud og rider. Hoppen er helt upåvirket og går meget frisk og energisk.
Men da vi kommer hjem kommer der noget slim ud af skeden på hende, og efter 10 min begynder hun at fole. dyrlægen kommer igen og han får hevet føllet ud af hende, og konstaterer at det har været dødt under 1 døgn,
Mit spørgsmål er så; er der nogen som ved om det er symptomer på virusabort, eller kan føllet simpelhen været død af hoppens reaktion på den smertestillende medicin. ???
Vi har en anden hoppe som skal have føl i juni, og vi håber alle at hun ike kaster hendes føl også.
jul 2004
Følger: 79 Følgere: 78 Heste: 5 Emner: 81 Svar: 6.896
okt 2008
Følger: 38 Følgere: 35 Emner: 200 Svar: 2.220
Hun havde formentlig kastet føllet selv om hun ikke havde fået smertestillende.. eftersom smertestillende ikke går ind og gør andet end beroliger hoppen...
At hun går i chok lignende tilstand er formentlig på grund af smerter.. derfor kan smertestillende kun have gjord det mindre smertefuldt for hende
jul 2005
Følger: 295 Følgere: 317 Heste: 15 Emner: 1.155 Svar: 8.774
Vi vaccinere altid i mod det, nogen sir det er spild af penge og andre ikke.. Vi har mistet et føl og vil hellere være på den sikre side.
Om den smertestillende medicin kan ha haft en effekt det tvivler jeg på.
Dyrlægerne plejer ik og vil gi noget der kan fremkalde det, når hopperne er drægtige og så langt henne...
hvor er det synd for jer i har mistet
feb 2004
Følger: 30 Følgere: 29 Heste: 10 Emner: 79 Svar: 946
(link fjernet)
der står bl.a. vdr. symtomer.
feb 2004
Følger: 30 Følgere: 29 Heste: 10 Emner: 79 Svar: 946
(link fjernet)
der står bl.a. forskellige årsager.
jul 2004
Min hoppe kastede sidste år i 7. md. ''uden grund'', hun var vacc. imod virus abort, der blev taget en masse prøver af hoppen hun fejlede intet, føllet på undersøgt det fejlede intet og var 100% udviklet sådan som det skulle være på daværende tidspunkt..
Der havde de på nærliggende haft hopper der havde kastet pga. Herpes virus.
Den eneste måde at få tingede 100% af vide på ville være at havde fundet undersøgt hoppe og føl.
Ja og i sjældne tilfælde giver det så heller ingen svar.
jun 2007
Følger: 8 Følgere: 6 Heste: 2 Emner: 16 Svar: 127
nov 2006
Følger: 206 Følgere: 240 Heste: 7 Emner: 7 Svar: 2.342
jul 2004
En hest er et bytte dyr og skal generalt havde store smerter for at vise svaghed.
Føllet at været dødt under et døgn sagde dyrelægen jo, og det hele er så vit jeg forstået sket på et døgns tid, det kan jo være hoppen reageret med de kolik agtige sympomer pga. føllet var ved at dø, lige dødt?
jul 2004
jun 2007
Ja, jeg ved det er enn herpes virus, men vores egen dyrlæge mener det er for farligt at vaccinere for flere heste bliver voldsomt syge af det.
» Annemette Riebenholt Nielsen :D: ved du hvordan de fastslog at det lige præcis var den virus? for dyrlægen har netop været ude for at tage blodprøver, og det skal så gøres igen om ca 10 dage for at sammenligne tallene.
jun 2007
ja, det var helt tydeligt at det var det hun reagerede på! straks han havde givet hende det, blev hun fuldstændigt slinger og vendte det hvide ud af øjenene. vi kunne næsten ikke holde hende på benene. Jeg tænker bare; hvorfor vil hun have ondt når føllet dør?
Og tusind tak for alle svarene!
Er der nogen som har erfaring (godt og dårligt) med vacinen?
nov 2007
Følger: 33 Følgere: 55 Heste: 7 Emner: 23 Svar: 320
jun 2007
jul 2004
Og det kunne værer hun havde veer da hun havde de kolikagtige symptomer
Men ud over det så er virusabort vcc. ikke farlig da det er en ''død vacc.'' og deraf ingen farre, hvor imod en normal vacc. er levede og man sprøjter noget af symdommen ind i dem, og derfor de kan blive lidt sløje dagene efter..
jun 2007
Jeg har bare hørt flere fortælle at deres heste bliver dødsens syge af det, og vores dyrlæger vil heller ikke anbefale nogen at give det. Hat du vaccineret for det?
jul 2004
Ja, vi vacc. for det, vi ville ikke havde gjort det iår pga. de heste der er i fol går isoleret langt væk fra alt, men da vi fik herpes virus hvor min anden hest står så valgte vi at vacc. for selvom vi skriftede tøj og alt muligt ville chacen jo stadig være større for de fik det når nogle heste et andet sted havde det
Men vi havde selv hørt at der var en riciko ved at vacc. mod virusabort, og ricikoen var kastning.
Men da vi så snakkede med dyrelægen sagde han at det var en død vacc. så der var ingen riciko, hvilket jo så virker logisk nok
Øv, virusabort!? Nogen som ved noget?