{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.201 visninger | Oprettet:

Øv, virusabort!? Nogen som ved noget? {{forumTopicSubject}}

Øv! Vi har lige været igennem en ordentlig omgang med min 7 års hoppe. Hun var 8,5 måneder henne, da hun lille juleaften får det dårligt med kolikagtige symptomer. Vi ringer efter vagtdyrlægen, som giver hende smertestillende. Hoppen reagerer meget voldsomt og går næsten i chok! Dyrlægen forstod overhovedet ikke at hun reagerede på denne måde så han bliver en time og holder øje med hende.
Vi holde øje med hende hele natten og næte dag tage vi ud og rider. Hoppen er helt upåvirket og går meget frisk og energisk.
Men da vi kommer hjem kommer der noget slim ud af skeden på hende, og efter 10 min begynder hun at fole. dyrlægen kommer igen og han får hevet føllet ud af hende, og konstaterer at det har været dødt under 1 døgn,

Mit spørgsmål er så; er der nogen som ved om det er symptomer på virusabort, eller kan føllet simpelhen været død af hoppens reaktion på den smertestillende medicin. ???

Vi har en anden hoppe som skal have føl i juni, og vi håber alle at hun ike kaster hendes føl også.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Øv, virusabort!? Nogen som ved noget?
  • #1   29. dec 2009 har i ikke fået undersøgt hoppe og føl? smiley

• #2   29. dec 2009 der ville en vaccine mod virusabort jo have været en god ting - men trist at høre..

Hun havde formentlig kastet føllet selv om hun ikke havde fået smertestillende.. eftersom smertestillende ikke går ind og gør andet end beroliger hoppen...

At hun går i chok lignende tilstand er formentlig på grund af smerter.. derfor kan smertestillende kun have gjord det mindre smertefuldt for hende

• #3   29. dec 2009 Det havde nok været en go ide og få det dødfødte føl obduceret for at fastlægge det. Er det virusabort så har den anden hoppe også stor chance for at kaste det.
    Vi vaccinere altid i mod det, nogen sir det er spild af penge og andre ikke.. Vi har mistet et føl og vil hellere være på den sikre side.

Om den smertestillende medicin kan ha haft en effekt det tvivler jeg på.
    Dyrlægerne plejer ik og vil gi noget der kan fremkalde det, når hopperne er drægtige og så langt henne...

hvor er det synd for jer i har mistet smiley

• #4   29. dec 2009 Link til virusabort på netdyredoktor.dk
    (link fjernet)
    der står bl.a. vdr. symtomer.

• #5   29. dec 2009 og til abort:
    (link fjernet)
    der står bl.a. forskellige årsager.

• #6   29. dec 2009 Altså altså ..

Min hoppe kastede sidste år i 7. md. ''uden grund'', hun var vacc. imod virus abort, der blev taget en masse prøver af hoppen hun fejlede intet, føllet på undersøgt det fejlede intet og var 100% udviklet sådan som det skulle være på daværende tidspunkt..
    Der havde de på nærliggende haft hopper der havde kastet pga. Herpes virus.

Den eneste måde at få tingede 100% af vide på ville være at havde fundet undersøgt hoppe og føl.
    Ja og i sjældne tilfælde giver det så heller ingen svar.

• #7   29. dec 2009 Det med det smertestillende, så var det det hun gik i chok over. Hun havde nemlig ikke store smerter

• #8   29. dec 2009 kan så lige sige at den vaccine mod virusabort kun er forebyggende - og udelukker det ikke. for min havde hvertfald fået det samme - kan ikke huske hvad det hedder, men virusabort er jo en underkategori til en anden virus. Herpesvirus mener jeg den hedder. og min var altså vacc mod den. dog blev det aldrig til mere end forkøelse og sådan noget ufarligt noget - men blodprøverne sagde det var dét..

• #9   29. dec 2009 Er det dyrlægen der har sagt det var det hun gik i chik over? Fordi har aldrig hørt om de gået i chok over smertestillende kun pincilin smiley
    En hest er et bytte dyr og skal generalt havde store smerter for at vise svaghed.
    Føllet at været dødt under et døgn sagde dyrelægen jo, og det hele er så vit jeg forstået sket på et døgns tid, det kan jo være hoppen reageret med de kolik agtige sympomer pga. føllet var ved at dø, lige dødt?

• #10   29. dec 2009 Herpes virusen er den man vacc. imod med vise abort vacc.

• #11   29. dec 2009 vi fik ikke obduceret føllet da alt dette skete juleaften og alle laboratorier er lukket. vagtdyrlægen mente at det ikke kunne lade sig gøre at få det obduceret, selvom vi megetv gerne ville have det gjort.

Ja, jeg ved det er enn herpes virus, men vores egen dyrlæge mener det er for farligt at vaccinere for flere heste bliver voldsomt syge af det.

» Annemette Riebenholt Nielsen :D: ved du hvordan de fastslog at det lige præcis var den virus? for dyrlægen har netop været ude for at tage blodprøver, og det skal så gøres igen om ca 10 dage for at sammenligne tallene.

• #12   29. dec 2009 . Shella . •Team Bal• .
    ja, det var helt tydeligt at det var det hun reagerede på! straks han havde givet hende det, blev hun fuldstændigt slinger og vendte det hvide ud af øjenene. vi kunne næsten ikke holde hende på benene. Jeg tænker bare; hvorfor vil hun have ondt når føllet dør?

Og tusind tak for alle svarene!
    Er der nogen som har erfaring (godt og dårligt) med vacinen?

• #13   29. dec 2009 Du skriver at i tog ud at ride dagen efter hun havde været syg ??? Kunne aldrig finde på at ride en hest, som har haft kolik/symptomer eller syg på anden måde, så hurtigt efter. Tænk på hvis man selv havde været syg og skulle ud og løbe dagen efter. puhh..Bare min mening.

• #14   29. dec 2009 jamen hun havde det fint, og når de har haft kolik så er det bedste man kan gøre at bevæge dem. Jeg red hende jo ikke hårdt eller noget. bare løsgørende, Hun var helt fint, og hvis hun havde vist nogen tegnpå at hun var utilpas havde eg aldrig gjort det. men det er langt bedre end hvis hun bare kom på fold og stod stille.

• #15   29. dec 2009 Fordi når føllet dør begynder det at gå i forådense,
    Og det kunne værer hun havde veer da hun havde de kolikagtige symptomer smiley

Men ud over det så er virusabort vcc. ikke farlig da det er en ''død vacc.'' og deraf ingen farre, hvor imod en normal vacc. er levede og man sprøjter noget af symdommen ind i dem, og derfor de kan blive lidt sløje dagene efter..

• #16   29. dec 2009 jamen al¨tså dyrlægen havde hånden inden i hende og kunne konstatere at alt var som det skulle være. så tror ikke rigtigt det var veer. men måske har du ret.

Jeg har bare hørt flere fortælle at deres heste bliver dødsens syge af det, og vores dyrlæger vil heller ikke anbefale nogen at give det. Hat du vaccineret for det?

• #17   30. dec 2009 Altså min egen hoppe sidste år da hun kastede begyndte hun også at opføre sig lidt underligt søndag aften, dyrelægen var også inde og mærke og alt var som det skulle være, tirsdag morgen lå føllet så i boksen, dyrelægen sagde at højt sandsynligt var føllet 'begyndt at dø' der søndag aften..

Ja, vi vacc. for det, vi ville ikke havde gjort det iår pga. de heste der er i fol går isoleret langt væk fra alt, men da vi fik herpes virus hvor min anden hest står så valgte vi at vacc. for selvom vi skriftede tøj og alt muligt ville chacen jo stadig være større for de fik det når nogle heste et andet sted havde det smiley

Men vi havde selv hørt at der var en riciko ved at vacc. mod virusabort, og ricikoen var kastning.
    Men da vi så snakkede med dyrelægen sagde han at det var en død vacc. så der var ingen riciko, hvilket jo så virker logisk nok smiley

Kommentér på:
Øv, virusabort!? Nogen som ved noget?

Annonce