{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.144 visninger | Oprettet:

LU? - hvad? {{forumTopicSubject}}

Jeg har købt mig denne lækre shetlænderhingst, som er med rødt pas.

Ved hans registeringsnummer står der ''LU'' bagerst,
hvor i mod hele hans stamtavle, dog ikke hans moder, har ''shetl.'' stående bagerst. Er der nogen der kan give en forklaring på det, og kan fortælle om det har noget at sige med kåring og avl?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Udskiftning af blandingsbatteri i bad 500 kr.
  • Reparation af klippo plæneklipper. “ rekyl” og snor mangler efter sigende. + tjek 900 kr.
  • Reparation af taginddækning / tagfals ved tagvindue (2 små steder) 1.200 kr.
  • udskiftning af lås 530 kr.
  • Rengøring 2.300 kr.
  • Problem with wanshing machine, probably with the door (Bosh, error -61) 650 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  LU? - hvad?
  • #1   10. jan 2010 Det betyder at hans mor ikke er kåret.... Så vidt jeg husker kan du stadig godt stille ham til kåring, så længe hans far var oprettet på hingstelisten på ifolingstidspunktet.
    Når og hvis din hingst så bliver kåret, vil han så et SH nummer istdet for det han har nu, og du kan hvis du vil, få et pas med foreningens logo istedet for LU logoet smiley

• #3   10. jan 2010 Kan se at moderen efterfølgende er kåret i 2A (i 2009), så du kan i reglen allerede nu få lavet et nyt pas med foreningens logo, hvis du vil smiley

• #4   10. jan 2010 BELS: GUBjo - Team Poppelgården : Jo det er en shetlænder, da moderen er reg. shetlænder og far er på hingstelisten.

• #6   10. jan 2010 Anna F: Jeg har ikke oprette min nye hingst endnu, så du har nok set min anden hingst, Rasputin.

Men hans mor er ikke kåret, og har faktisk haft kontakt med hendes ejer, og der snakkede de om måske at kåre hende.

• #7   10. jan 2010 BELS: GUBjo - Team Poppelgården: Ja det kan du. De fleste avlere stiller først deres shetter hopper som 4 eller 5 års, med føl ved siden. Dette første føl vil jo så altid være født af en mor uden kåring. Føllet kan efterfølgende få pas med foreningens logo når moderen er kåret eller føllet selv kåres.

Der er forskel på om der er tale om en LU hest (altså en hest uden stamdata, eller ikke registreret race) og så en racehest, med LU nummer.

En reg. shetlænder med fuld tavle kan således godt have LU nummer og stadig have rødt pas og fuld stamtavle. Den har så bare ikke foreningens logo på passet. Det samme gælder afkom efter EU godkendte hingste der ikke har dansk kåring.

Dette er ihvertfald reglerne i shetlænderforeningen. Ved ikke hvad race din hest er??

• #8   10. jan 2010
    Team Decoyit! smiley Aladar & Tania - nu med Rasputin! I: Okay, jeg troede det var Rasputin smiley

Hvad hedder din nye hest??

• #10   10. jan 2010 BELS: GUBjo - Team Poppelgården: Jeg kender ikke reglerne for DSP. Shetlænderne indførte det med logo i passet da moderstambogen besluttede at man ikke længere behøvede at kåre hingstene for at opnå alvstilladelse. Nu var det nok med veterinær godkendelse. Dette synes vi i den danske forening ikke godt om, men da vi skal adlyde moderstambogen fandt vi på det med logoet. På den måde er logoet en sikkerhed for at forældrene er kåret på behørig vis. Ikke at de ikke også kan være det uden logo, da mange andre lande også har valgt at beholde deres hingstekåringer, men dette var den eneste måde vi kunne sikre os.

Tror ikke din hest bliver ændret før du selv har betalt for at få lavet passet om. Derefter ved jeg ikke om man selv skal tage kontakt for at få dem til at ændre det på hestedata.dk eller om det sker automatisk.

Jeg kan lige tjekke et af vores føl fra i år. Han var med sin mor til kåring, og vi fik efterfølgende lavet hans pas om.

• #11   10. jan 2010 Han er ihvertfald blevet rettet på hestedata...

Kommentér på:
LU? - hvad?

Annonce