{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.137 visninger | Oprettet:

Gener og dominerende farver ? {{forumTopicSubject}}

Ja nu blev jeg jo lige lidt nysgerrig..

Mht heste, hvad er de dominerende farver så? Nogen der har styr på det? Kan huske jeg havde noget i folkeskolen engang med dominerende øjenfarver og hvordan og hvorledes.. Det syne sjeg var lidt interessant.. Hvordan er det med heste og deres farver? evt aftegn?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Gener og dominerende farver ?
  • #1   26. jan 2010 altså hvilke farver der dominerer?

• #2   26. jan 2010 Sort er domminant, og brun, men den kommer kun til udtryk i forbindelse med sort.
    Rød er ressisiv, den dominere altså ikke nogle andre farver, det betyder at to brune eller to sorte heste kan lave et rødt afkom.

Aftegn er ressisive, det betyder at en hest godt kan have genet for aftegn, uden at det kommer til udtryk.

Tobiano broget, som er den mest sete herhjemme, er domminant. Har hesten et gen for broget vil den altså blive det.

Black genet som kommer til udtryk som dun er domminant, og det samme gælder cream genet, dette kan dog være svært at se på en sort hest.

Skimmel er domminant, så et føl kan ikke skimle hvis ikke en af forældrerne er det

• #3   27. jan 2010 Hmm, *Stutteri Bjørholm* (Labaniet); Jeg er ikke helt enig, nu har jeg haft en del med Araber heste, og der er sort ressisivt gen, medmindre det er homozygot sort (er ikke sikker på det lige er stavet korrekt) Hvis det er homoxygot sort så kan afkom efter den ikke være rødt. Men her der dominere sort altså ikke rød f.eks.
    Ved ikke om jeg er helt forkert på den, men der er ihvertfald mange araber avlere der har rigtig svært ved at avle sort på en kombination af rød-sort (hvor sort ikke er homozygot), fordi sort ikke nødvendigvis dominere.
    SIg til hvis jeg er helt forkert på den, vil gerne vide det rigtige smiley

Kommentér på:
Gener og dominerende farver ?

Annonce