3.137 visninger
|
Oprettet:
Gener og dominerende farver ? {{forumTopicSubject}}
Ja nu blev jeg jo lige lidt nysgerrig..
Mht heste, hvad er de dominerende farver så? Nogen der har styr på det? Kan huske jeg havde noget i folkeskolen engang med dominerende øjenfarver og hvordan og hvorledes.. Det syne sjeg var lidt interessant.. Hvordan er det med heste og deres farver? evt aftegn?
okt 2004
Følger: 59 Følgere: 57 Heste: 7 Emner: 183 Svar: 3.974
jan 2006
Følger: 89 Følgere: 109 Heste: 5 Emner: 251 Svar: 1.845
Rød er ressisiv, den dominere altså ikke nogle andre farver, det betyder at to brune eller to sorte heste kan lave et rødt afkom.
Aftegn er ressisive, det betyder at en hest godt kan have genet for aftegn, uden at det kommer til udtryk.
Tobiano broget, som er den mest sete herhjemme, er domminant. Har hesten et gen for broget vil den altså blive det.
Black genet som kommer til udtryk som dun er domminant, og det samme gælder cream genet, dette kan dog være svært at se på en sort hest.
Skimmel er domminant, så et føl kan ikke skimle hvis ikke en af forældrerne er det
jun 2008
Følger: 6 Følgere: 5 Heste: 1 Svar: 19
Ved ikke om jeg er helt forkert på den, men der er ihvertfald mange araber avlere der har rigtig svært ved at avle sort på en kombination af rød-sort (hvor sort ikke er homozygot), fordi sort ikke nødvendigvis dominere.
SIg til hvis jeg er helt forkert på den, vil gerne vide det rigtige
Gener og dominerende farver ?