novice med hoppe med mælk og mave {{forumTopicSubject}}
Jeg er helt ny ud i avl. Faktisk er jeg slet ikke avler.
Vi købte i efteråret en vidunderlig pony (Gotlandruss), med fine papir og tidligere brugt til avl.
Hun skal være 100% ridepony og min datter skal starte stævner på hende, altså en transformering fra avl til konkurrence pony.
Før jul observerde vi at hun var blevet lidt tyk på maven. Dyrlægen der skulle vaccinere, mente at hun da sagtens kunne være i fol. Hun var dog for lille til både scanning og håndprøve og vi blev enige om at se tiden an.
Nu er hun stadigvæk rund, men kun omkring maven, ellers er hun en meget smal hoppe, der endda er til den tynde side og skal ha' ekstra foder tilført.
I sidste uge opdagede jeg så hun havde mælkeligende sager i yveret.
Noget klart hvid, sådan ligesom tynd mælk. Det startede egentlig som noget vandligende, men jeg syntes det har udviklet sig.
Hun folede sidste gang 12. april 2009. Hvad tror I, kan hun være i fol? Eller bilder hun sig bare noget ind?
Tidligere ejer siger klart nej, men kan man være sikker når der nu var unghingste samme sted og på nabofolden?
mar 2007
Følger: 130 Følgere: 128 Heste: 20 Emner: 60 Svar: 2.694
De kan godt stadig gå med lidt mælk i yveret fra sidste føl.
Du må ikke trykke på yveret , det kan give hende yverbetændelse.
Men hold godt øje med hende - da hvis hun er i fol og blev i fol i følbrunsten kan vente føl om ca 6 uger, af hvad jeg kan regne ud.
jun 2009
Følger: 35 Følgere: 36 Heste: 1 Emner: 3 Svar: 6
Jeg trykker heller ikke, det drypper......
Hendes sidste føl blev taget fra i sidste i september er det så ikke længe at gå med mælk? Vi syntes heller ikke vi har set det før end nu.
Følbrunsten???????
jun 2009
mar 2007
Det lyder som om hun kunne være på nippet til at kaste.
Hvis hun altså er i fol.
Er hun ikke i fol, skal du ringe til dyrlægen.
Men tjek lige disse tegn først.
Mærk ved haleroden og hun er meget blød der (som smør) når du trykker.
Løft halen og åbn hendes skamlæber lidt og se om hun er laksefarvet i kødet eller om hun er mørkere.
jun 2009
Dyrlægen der kom et par dage efter forsøgte at malke hende og sagde han mente det var serum og at det ikke kunne afvises at hun var i fol, men heller ikke at det kunne siges med sikkerhed.
Jeg mærke lige på hende i eftermiddag.
Natalia: vi har haft to helt forskellige dyrlæger til at kigge på hende, og begge siger det samme, at hun er for lille til at lave håndprøve og scanning på.
Kan man tjekke det på anden måde? Blodprøve? Urinprøve?
Heldigvis har hun en god folinghistorie og klar det hele til UG
mar 2007
novice med hoppe med mælk og mave