{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
685 visninger | Oprettet:

Hvad er forskellen og meningen? {{forumTopicSubject}}

Nu har jeg i en del tid spekuleret på hvad forskellen på varmblod forbund er... Her hentyder jeg til de varmblod som er hvad jeg kalder " sætditlandsnavnforanvarmblod " dvs. norsk, svensk, dansk, engelsk, tysk, belgisk osv. varmblod.

Hvad er forskellen på alle disse forbund? Jeg går ud fra at det er noget med hvad man vil have eller hvad? Men hvad skiller den ene brune hest fra den anden?

Det samme gælder sætditlandsnavnforansportspony forbund.. Hvad er formålet med at have 117 varmblod og sportsponyer forbund?

Udover det, hvad er så din mening om disse forbund og heste der er kåret ind?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle 1 hjørneskab og 1 reol 1.500 kr.
  • Opsætning af lampe i lampeudtag 500 kr.
  • Opsætning af rispapirlampe 650 kr.
  • Fikset automatisk rullegardin 400 kr.
  • Reparation af udendørslys 1.002 kr.
  • Nedtagning af gammelt blikskur 7.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvad er forskellen og meningen?
  • #1   11. maj 2010
    Ved lige netop russisk varmblod kan jeg ind imellem se en forskel :o)
    Men ellers ser jeg ikke den store forskel og nu der er så mange forbund er de så "delt op" imellem lidt kraftigere, fuldblod også "alm" spinkel hest?

Hvilke regler er ikke de samme? smiley

• #3   11. maj 2010 I de forskellige forbund er der forskellige regler og optagelseskrav.
    Men jeg mener faktisk de har overvejet at lave et Nordisk varmblodsforbund, men mener ikke det blev til noget.

• #4   11. maj 2010
    Nej, det gør det egentligt ikke - derfor jeg spørger smiley

Udover det, så tænker jeg - hvad er formålet med så mange forbund, hvis man alligevel kan kåre ens hest i en 5 stykker? Eller hvis man også kan kåre ens hest i nogle racer?
    Fx. er mange af Blue Hors jo kåret i mange både forbund og racer, hvorfor? Det forvirre mig bare, at folk mener det hele skal være så rent men det er okay at blande bare det er med 117 forbund - ja, der er jo tavle på, men ja, de bliver jo blandet med en masse andre?

• #5   11. maj 2010 Jeg tror bestemt ikke forbundene er ude på at avle noget "rent", men noget godt at ride på smiley

• #6   11. maj 2010
    Nu hentydede jeg mere på at folk makker så meget i at blandningsheste er svære at sælge, forbundsheste er jo blandinger - ja de har tavle, det ved jeg ;).

Men jeg ser bare ikke helt meningen i at man kan kåre en hest i 5 forbund?

• #7   11. maj 2010 Det er vel mest hingste man kårre i flere forbund, og det går man vel for at de også får hopper i andre lande end Danmark.

Forskellen på en blanding og en forbundshest er jo også netop at man ved hvilket blod der er i en forbundshest. Derfor er det et mere sikkert sats at købe sådan en.

• #8   11. maj 2010 Den overordnede "forskel" på blandingsheste og hest eder er kåret i forbund som fx DV er, at de kårede hestes forældre er registrerede langt tilbage, bedømt og godkendt. Så det er mere kontrolleret avl og måske et "kvalitetsstempel", selv om de måske ikke er én race.

• #9   11. maj 2010 Ja, de har tavle og er evt. kåret, så har man mulighed for at kigge på tavlen og vurdere om de heste, som indgår har nogle af de egenskaber man søger - smart. Eftersom blandingen også er med i et forbund, ved man at den lever op til dettes standarter. Man kan derfor med lidt større sikkerhed købe et DV-føl og vide ca. hvad man får ud af det i forhold til et "hul-i-hegnet"-føl, som kan bliver lille, stor, tyk eller tynd??

Jeg synes det er fuldstændig ligegyldigt hvor mange forbund en hest kan kåres i - det handler om anvendelighed ikke race smiley Hvis en hest lever op til flere af forbundenes standarter og er god, så er det jo fint at den kan bruges bredt i avlen.

• #10   11. maj 2010
    Ja det ved jeg, det med tavlen smiley

Men hvad er formålet, med at man kan kåre hesten ind i diverse forbund? Udover at hingste så kan få flere hopper.
    Men hvis hestene alligevel matcher kravene i så mange forbund, så forsvinder det unikke vel. Det er der jeg bliver lidt tabt. Kan sagtens se formålet med at avle efter den optimale ridehest, men hvorfor så ikke lave en race? smiley ( jeg ved der er forskel på nogle af dem, men den store forskel er ikke at se ).

Samt det med "kvalitetsstempel" hvis hesten har et DV mærke på halsen eller måsen, så koster den straks lidt mere... Også selvom det er en blanding med ukendt tavle, men bare fordi den har det mærke, så er den lidt dyrere?

• #11   11. maj 2010 Formålet er at avle den gode ridehest og den gode ridehest har ingen race...det handler ikke om at være unik. Hvis det er det man synes er spændende, så kan man jo købe en speciel racehest som frieser, fjordhest eller tinker smiley

En hest med DV stempel har aldrig ukendt tavle smiley

• #12   11. maj 2010 DV uden stamtavle kan da ikke komme i hvoedstambogen??(mærket på halsen).

Tror nu ikke det er mærket som gør dem mere værd.
    Eks. 10 års DV vallak uden en særlig stamtavle koster vel det samme som en tilsvarende vallak uden tavle. Altså ved sådanne heste går man vel ud fra hvad de kan.

• #13   11. maj 2010
    Igen, hvorfor opretter man så ikke et forbund istedet for 117?
    Vidste ikke DV'er ikke fik stempel, men en uden tavle er jeg da ret sikker på kan kåres men nu er jeg ikke super inde i betegnelserne men mener det kaldes forregister det de kommer i? smiley

• #14   11. maj 2010 Jeg ser nu ikke det unikke i fjordheste og Frisere. De ligner da endnu mere hinanden inden for racen end DV heste gør. Netop fordi man ikke kan tilføre nyt blod til, da det er en racehest. Jeg kan i hvert fald ikke kende forskel på fjordhestene på rideskolen.

• #15   11. maj 2010
    Jeg kunne heller ikke kende forskel på Maja, Gizella og Gaia da jeg først fik part, kun hvis de havde grime på ellers skulle jeg hen og trække med dem.
    Men kan kende dem med røven til selvom de er langt væk nu.

Når jeg tænker på det unikke i frieser, fjordheste osv. tænker på at en brun hest ikke kan placeres særligt nemt om den bare er en blanding, hannoveraner, fra et eller andet forbund eller hvad den er - det er svært at se, men med racer der er avlet mod et udseende som er deres kendetegn eller at de har et kendetegn der går igen.

Kommentér på:
Hvad er forskellen og meningen?

Annonce