{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
814 visninger | Oprettet:

Beholde føl - afhængighed? {{forumTopicSubject}}

Hejsa. smiley
Vi har snakket lidt om at ifole Nikoline, men vi vil nok gerne beholde føllet.
Men; Er der nogle der har nogle erfaringer med det?; kan man godt beholde føllet, uden at mor og føl bliver vildt afhængige af hinanden? Vi har udover Nikoline også Lotte, som er en shetlandsblanding, og Nikoline og Lotte er ret gode "foldkammerater". Men vil føllet blive afhængig af Nikoline hvis man beholdt det? Og ville Nikoline blive afhængig af føllet?
Håber I kan/vil hjælpe. smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af lamper 900 kr.
  • Cover holes in walls and ceiling 1.000 kr.
  • Hoved og terasse dør lukker ikke ordentligt 1.300 kr.
  • Lavet et makeup bord 750 kr.
  • Ophæng af TV og ophæng af lamper 1.485 kr.
  • Fixe opvaskemaskine der lækker vand 1.090 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Beholde føl - afhængighed?
  • #1   4. jul 2010 I kan jo stadig afvænne det, som man plejer at gøre ved føl, så de ikke bliver afhængige smiley

• #2   4. jul 2010 der hvor Kanoir står bliver føllene afvænnet fra deres mor, og går sammen med ponyerne (hestene og ponyerne går i to flokke). Efter noget tid kommer føllene så tilbage til heste flokken igen, og går som "individer" smiley

• #3   4. jul 2010 De vil blive afhængige af hinanden hvis ikke I fravænner dem .. det kan I jo stadig gøre selvom I vælger at beholde begge..

En jeg kender sendte sin hoppe ned hvor min hest står, i 2 måneder..
    Du kan også stille dem i hver sin ende af stalden og lade dem gå på forskellige folde i et stykke tid... så bliver de ikke afhængige..

• #4   4. jul 2010 Det var vi selvfølgelig også tænkt os, men når de så går på folden, og man fx tager føllet ind i stalden, tænkte vi på om de ville komme til at stå og kalde?
    (Grunden til vi er lidt betænksomme ved det er at vi kender nogle der har stået i den situation, hvor at hoppens søn gik helt agurk, når man gik med hoppens mor. Men han var vist heller aldrig vænnet fra, og de to havde gået sammen siden han blev født, uden andre heste.)

• #5   4. jul 2010 Det lyder nok fornuftigt nok at finde et sted til føllet, når det skal vænnes fra. Når de så ses igen, kan de vil godt komme på samme fold, stald osv.?

• #6   4. jul 2010 Hopper plejer selv at fravende deres føl når de er ved at være trætte af dem. ;D

• #7   4. jul 2010 Hejsa.. Jeg har mor og datter.. smiley De blev bare vænnet fra hinanden, som man plejer og hun skulle så på et tidspunkt stå i nogle måneder med en anden unghest, som var skadet.. Da hun så kom tilbage til flokken igen, hvor hendes mor går, var de vænnet fra hinanden.. De går stadig på mark sammen.. Men de hænger ikke op og ned af hinanden hele tiden.. Så det er fint.. Der er heller ingen bøvl, når man tager den ene med op til stalden.. smiley

• #8   4. jul 2010 Tak for hurtig og god respons. smiley
    Det lyder jo super så.

• #9   4. jul 2010 mit føl blev fravænnet på 14 dage, efter det fik det IKKE lov at drikke mere. Men de vrinsker efter hinanden, selvom moren er blevet lidt strid overfor den. Men de har altid kunnet trækket frit fra hinanden. Men den dybe vrinsken/kalden kunne jeg godt være foruden.

• #10   4. jul 2010 min erfaing siger dte kommer meget an på hoppen. kendte en hoppe (kender så kun dette ene tilfælde det er sket) som ikke afviste ehdnes føk, hoppe fællet var mere stædig end sin mor.
    Så blev føllet sendt væk, kom så tilbage og pattede mor op igen. smiley

Men nomalt vil hoppen afvise at følle på patte når det er vændet fra. Har hørt en teori, som jeg selv tror på, at en hoppe godt ved når det er hendes afkom og derfor får det rang i flokken efter det.
    Syntes ikke du skal bekymre dig. at beholde føllet skulle ikke give problemer, men derimod den glæde at se det vokse op og man ved det altid vil have det godt smiley

• #11   5. jul 2010 Nu bliver jeg jo lidt i tvivl. smiley
    Det er nok næsten nemmest at vente, "tage chancen", og så ellers måske tage den svære beslutning at skille sig af med føllet.

• #12   5. jul 2010 fin ide at ville beholde et føl efter en hoppe man er glad for smiley

jeg ville gøre det, hvor føllet vendes fra - altså sendes i løsdrift sammen med en masse andre jævnaldrene, så det lærer at begå sig sammen i en større hesteflok. Det er lærdom for livet, de får sådan et sted.

hav den dagligt i hænder, giv den grime af og på, løft ben, gå tur, stå bundet - ALT hvad en ridehest skal kunne, ud over at blive redet, indtil den bliver de der 6-9 måneder, og send den da i børnehave til den bliver 2½.
    Derefter genopfrisker i barndommens lærdom... smiley

• #13   5. jul 2010 ¤ Marie-Louise - Nu med Gero ¤ - Det lyder som en god idé. smiley
    Bare lige så jeg ikke har misforstået det:
    Du mener at tage føllet fra når det er 6-9 mdr, og indtil da har det gået med hoppen (og foldkammeraten)? smiley

• #14   5. jul 2010 ja smiley

nu gør jeg det ikke selv i avl (af heste), men vil se hvornår hoppen selv begynder at afvise føllet, eller snakke med dyrlægen, og så tage det fra smiley

men der er jo god tid - så læs en masse bøger om emnet, og find den rette hingst - og glæd dig smiley

• #15   5. jul 2010 Tak for hjælpen. smiley

• #16   6. jul 2010 Vores føl gik sammen med sin mor i knap 3 år, og da moderen blev solgt var der ingenting at mærke på føllet, det var snarer vores anden hest som gik og vrinskede.
    Men må så sige at hvis man kun har morhoppe og føl plus en anden hest vil den anden hest højest sandsynligt blive holdt udenfor, det var sådan det var for vores.

Kommentér på:
Beholde føl - afhængighed?

Annonce