{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.103 visninger | Oprettet:

DV - en JUNGLE af hingste! {{forumTopicSubject}}

Hold da helt op. Jeg sidder her og drømmer inderligt om engang at lægge et føl på min DV hoppe (Ophelia), men GUD hvor er der dog mange hingste. Og hvad skal man tage efter? Bare fordi en hingst har det, som ens hoppe mangler betyder det jo ikke, at den avler det videre. Det er en jungle! Men ja som sagt sidder jeg og kigger lidt rundt på forskellige hingste. Har mest kig på L'espoir, Tailormade Temptation og Stevie Wonder, da det er de tre der umiddelbart har fanget mig mest. Men jeg kender ikke så meget til disse hingste og hvordan de avler. Og er der nogle hingste som I synes ville være et godt match til min hoppe? Jeg vil til den tid gerne avle et dressurføl med tre gode gangarter, en god krop (ikke for spinkel) og et yderst godt temperament.

http://hestegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=126332

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af lamper 900 kr.
  • Cover holes in walls and ceiling 1.000 kr.
  • Hoved og terasse dør lukker ikke ordentligt 1.300 kr.
  • Lavet et makeup bord 750 kr.
  • Ophæng af TV og ophæng af lamper 1.485 kr.
  • Fixe opvaskemaskine der lækker vand 1.090 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  DV - en JUNGLE af hingste!
  • #1   19. sep 2010 husk at tænke på hville hingste der "sælger" bedst, hvis afkommet skal sælges smiley bare en tanke.

• #2   19. sep 2010 Jamen nu har alle blue horshingstene (mewre eller mindre) jo sådan set været populære i mange år, så helt ærlig tror jeg ikke at det er et modefænomen smiley

hellere det og være sikker på at du kan sælge et afkom til en attraktiv pris fremfor at bruge en ukendt hingst, som måske aldrig bliver "populær" blandt køberne smiley

• #3   19. sep 2010 En god idé er jo at kigge på hingstens afkomsbeømmelse, som laves efter 2 årgange. Der ser man jo hvad den avler generelt :o)

Og så måske lidt på forædlingsprocenten...

Men ja, det ER svært at vælge. Jeg venter føl til marts og er allerede nu begyndt at kigge på hingst til næste år. Jeg har næææsten lagt mig fast på nuværende hingste, men er selvfølgelig altid åben for nykårede fra Herning 2011, men så skal den satme også sparke røv, for det er jo meget usikkert at tage en hingst uden afkom overhovedet. Men helt bestemt ikke udelukket :o)

• #4   19. sep 2010 Stjerneponyerne: Jeg er selv rimelig ligeglad med hvilke heste, der sælger bedst, for får jeg lavet et fornuftigt og velgående føl, så tror jeg folk er rimelig ligeglade om den er efter de hingste man ofte hører om eller om det er en af de nyere hingste smiley

Line: Jeg er også bange for at hingsten bliver for lille. For min hoppe er lige 170, men hun har ikke så meget krop, som jeg selv bedst kan lide det. Så er lidt bange for at lægge en hingst på f.eks. 165 på hende, da jeg helst ikke vil have den langt under 170 som færdigudvokset. Er nemlig selv 180 cm, så lidt højde og drøjde skader ikke smiley

• #5   19. sep 2010 Mit bedste råd ville klart være, at kontakte en erfaren avler og spørge om han har tid til at give dig et råd eller 2.

Ellers se om du kan finde afkomsbeskrivelserne, de bliver lavet når en hingt har haft en følårgang til skue, så kan man få et samlet overblik over hvilke kvaliteter hingstene avler videre.
    Det er nemmest at vælge den rigtige hingst til sin hoppe, hvis man ved hvad hoppen avler videre, derfor er de første føl de sværeste.

Men start ihvertfald med at studere din hoppe meget grundigt og skriv alt det ned du gerne vil forbedre.
    Fx mere skulderfrihed, kortere i ryg, mere haseaktion, kort nakke, højere, lavere?
    Skriv også ned hvad du kan gå på kompromis med, altså hvad du måske ikke behøver at forbedre.
    Og så er det ellers bare med at prøve at matche. Og høre andre folks erfaringer med diverse hingste.

• #6   19. sep 2010 Mylady: Tja der er vel ikke lavet nogle afkomsbedømmelse på nogle af de tre hingste jeg har nævnt, da alle tre da er forholdsvis nye, ikke sandt?
    Har det på samme måde. Vil egentlig gerne have nolg beskrivelser på hvad de forskellige hingste avler, da jeg ikke har lyst til at løbe nogen "risiko". Efter min egen mening har f.eks. Romanov lavet rigtig mange fine heste, men mindst lige så mange som har spat, og ikke er særlig godt gående. Og næsten alle hans afkom er stort set ens. Har også hørt at BH Hotline heller ikke skulle avle så godt som forventet. Og begge hingste er jo selv rigtig fine. Så det er ikke altid lige nemt at vælge smiley

• #7   19. sep 2010 Trine: Tak skal du have. Jeg ved min hoppes avler er stor fan af Temptation, da han sidste år fik et elite hingsteføl ud af ham. Men må skrive det ned som du siger og så gå på jagt efter den perfekte hingst smiley

Line: Jeg er helt enig med dig. Min hoppe er efter De Noir med Solos Landtinus til morfar, så jeg synes næsten der skal noget andet end de "gamle" og traditronelle blod ind før det bliver spændende. At smide f.eks. BH Don Schrufo ville jo være ret kedeligt, da føllet allerede har gode solide og gamle hingste på morens side..

• #8   19. sep 2010 Alt efter hvordan hans første årgang ser ud, synes jeg måske du skulle kigge nærmere på Bøgegårdens Boney M. Han kunne måske lægge lidt rammer og fylde på afkom i forhold til din hoppe. Desuden har han det meget eftertragtede B-blod i sig.
    Han er målt til 167 ved kåring som 3 års, så han ender ihvertfald også på 170+.

Ellers utrolig lækker hoppe du har dig :o)

• #9   19. sep 2010 Line Rask: Lige præcis! Det kan ikke blive ved med at være sjovt at ride rundt på BH hingstenes afkom..

My Lady: Mange tak skal du have. Han ser rigtig godt ud. Vil lige tjekke ham lidt nærmere ud. smiley

• #11   19. sep 2010 Kan kun give dig ret i at avl i det hele taget kan være en jungle.

Når det så er sagt, synes jeg du skal vente med at i fole din hoppe. Få så meget ridning ud af hende du kan, og når du så mener du har fået det ud af hende du vil, kan man begynde at avle. Det er min holdning, jeg synes du skal fokusere på ridningen først når du har en hoppe som hende.

Men når det er sagt, synes jeg man skal huske på hvorfor BH har så mange top hingste, og hvorfor så mange vælger en BH hingst. For mange er BH = kvalitet. Man skal huske er en BH hingst for mange er det "sikre valg". De avler solidt, ellers ville de ikke blive i avlen. Jeg sværmer heller ikke for BH, men jeg ville ti gange hellere vælge en "sikker" hingst med lidt alder, end en helt ung hingst som man ikke ved hvordan avler.

• #12   25. sep 2010 Tina: Jeg havde nu heller ikke tænkt mig at ifole hende endnu. Men glæder mig bare sådan, så kan ikke lade være med at sidde og kigge på diverse hingste smiley Og mon ikke der er kommet nogle afkomsbedømmelser på de førnævnte nye hingste, når jeg engang skal havde føl på hende.

Tak for svar alle sammen smiley

• #13   26. sep 2010 hej
    Jeg har lge købt et skønt hingste føl efter Temptation... Han har en super gang og et fantastisk temperament - min følle...
    Men der kommer snart beskrivelse af følårgangen så den syntes jeg du skal læse.. men jeg ville kigge på temptation eller måske skovens rafael. som også er en god hingst..

Kommentér på:
DV - en JUNGLE af hingste!

Annonce