22. apr 2006 Følger: 180 Følgere: 209 Heste: 6 Emner: 573 Svar: 3.869
DV - en JUNGLE af hingste! {{forumTopicSubject}}
Hold da helt op. Jeg sidder her og drømmer inderligt om engang at lægge et føl på min DV hoppe (Ophelia), men GUD hvor er der dog mange hingste. Og hvad skal man tage efter? Bare fordi en hingst har det, som ens hoppe mangler betyder det jo ikke, at den avler det videre. Det er en jungle! Men ja som sagt sidder jeg og kigger lidt rundt på forskellige hingste. Har mest kig på L'espoir, Tailormade Temptation og Stevie Wonder, da det er de tre der umiddelbart har fanget mig mest. Men jeg kender ikke så meget til disse hingste og hvordan de avler. Og er der nogle hingste som I synes ville være et godt match til min hoppe? Jeg vil til den tid gerne avle et dressurføl med tre gode gangarter, en god krop (ikke for spinkel) og et yderst godt temperament.
http://hestegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=126332
jul 2005
Følger: 85 Følgere: 82 Heste: 7 Emner: 303 Svar: 4.410
jul 2005
Følger: 85 Følgere: 82 Heste: 7 Emner: 303 Svar: 4.410
hellere det og være sikker på at du kan sælge et afkom til en attraktiv pris fremfor at bruge en ukendt hingst, som måske aldrig bliver "populær" blandt køberne
apr 2008
Følger: 19 Følgere: 21 Heste: 5 Emner: 9 Svar: 794
Og så måske lidt på forædlingsprocenten...
Men ja, det ER svært at vælge. Jeg venter føl til marts og er allerede nu begyndt at kigge på hingst til næste år. Jeg har næææsten lagt mig fast på nuværende hingste, men er selvfølgelig altid åben for nykårede fra Herning 2011, men så skal den satme også sparke røv, for det er jo meget usikkert at tage en hingst uden afkom overhovedet. Men helt bestemt ikke udelukket :o)
apr 2006
Følger: 180 Følgere: 209 Heste: 6 Emner: 573 Svar: 3.869
Line: Jeg er også bange for at hingsten bliver for lille. For min hoppe er lige 170, men hun har ikke så meget krop, som jeg selv bedst kan lide det. Så er lidt bange for at lægge en hingst på f.eks. 165 på hende, da jeg helst ikke vil have den langt under 170 som færdigudvokset. Er nemlig selv 180 cm, så lidt højde og drøjde skader ikke
mar 2007
Følger: 113 Følgere: 132 Heste: 5 Svar: 6.542
Ellers se om du kan finde afkomsbeskrivelserne, de bliver lavet når en hingt har haft en følårgang til skue, så kan man få et samlet overblik over hvilke kvaliteter hingstene avler videre.
Det er nemmest at vælge den rigtige hingst til sin hoppe, hvis man ved hvad hoppen avler videre, derfor er de første føl de sværeste.
Men start ihvertfald med at studere din hoppe meget grundigt og skriv alt det ned du gerne vil forbedre.
Fx mere skulderfrihed, kortere i ryg, mere haseaktion, kort nakke, højere, lavere?
Skriv også ned hvad du kan gå på kompromis med, altså hvad du måske ikke behøver at forbedre.
Og så er det ellers bare med at prøve at matche. Og høre andre folks erfaringer med diverse hingste.
apr 2006
Har det på samme måde. Vil egentlig gerne have nolg beskrivelser på hvad de forskellige hingste avler, da jeg ikke har lyst til at løbe nogen "risiko". Efter min egen mening har f.eks. Romanov lavet rigtig mange fine heste, men mindst lige så mange som har spat, og ikke er særlig godt gående. Og næsten alle hans afkom er stort set ens. Har også hørt at BH Hotline heller ikke skulle avle så godt som forventet. Og begge hingste er jo selv rigtig fine. Så det er ikke altid lige nemt at vælge
apr 2006
Line: Jeg er helt enig med dig. Min hoppe er efter De Noir med Solos Landtinus til morfar, så jeg synes næsten der skal noget andet end de "gamle" og traditronelle blod ind før det bliver spændende. At smide f.eks. BH Don Schrufo ville jo være ret kedeligt, da føllet allerede har gode solide og gamle hingste på morens side..
apr 2008
Følger: 19 Følgere: 21 Heste: 5 Emner: 9 Svar: 794
Han er målt til 167 ved kåring som 3 års, så han ender ihvertfald også på 170+.
Ellers utrolig lækker hoppe du har dig :o)
apr 2006
My Lady: Mange tak skal du have. Han ser rigtig godt ud. Vil lige tjekke ham lidt nærmere ud.
mar 2005
Følger: 67 Følgere: 70 Heste: 6 Emner: 564 Svar: 3.624
Når det så er sagt, synes jeg du skal vente med at i fole din hoppe. Få så meget ridning ud af hende du kan, og når du så mener du har fået det ud af hende du vil, kan man begynde at avle. Det er min holdning, jeg synes du skal fokusere på ridningen først når du har en hoppe som hende.
Men når det er sagt, synes jeg man skal huske på hvorfor BH har så mange top hingste, og hvorfor så mange vælger en BH hingst. For mange er BH = kvalitet. Man skal huske er en BH hingst for mange er det "sikre valg". De avler solidt, ellers ville de ikke blive i avlen. Jeg sværmer heller ikke for BH, men jeg ville ti gange hellere vælge en "sikker" hingst med lidt alder, end en helt ung hingst som man ikke ved hvordan avler.
apr 2006
Tak for svar alle sammen
jul 2010
Følger: 20 Følgere: 18 Heste: 2 Emner: 18 Svar: 317
Jeg har lge købt et skønt hingste føl efter Temptation... Han har en super gang og et fantastisk temperament - min følle...
Men der kommer snart beskrivelse af følårgangen så den syntes jeg du skal læse.. men jeg ville kigge på temptation eller måske skovens rafael. som også er en god hingst..
DV - en JUNGLE af hingste!