Ang kåring.... {{forumTopicSubject}}
Hejsa folkens... Nu har jeg undersøgt lidt på Dansk varmblod, og spurgt lidt inde på hestenettet ang avl... og er kommet så langt til at man jo rent faktisk kan få sin hoppe kåret selvom hun ikke er med stamtavle..
Jeg kunne godt tænke mig at høre lidt om hvordan denslags kåring forgår.. og hvordan skal hoppen vises frem.. er det i gangarter og løsspringning??
spørger da jeg ikke helt er klar over det hehe og syntes ikke rigtig jeg kan finde noget om det på Dansk varmblod.. ??
Nu er min hoppe 10 år.. vil det påvirke hende til kåring??
Er der nogen der kan hjælpe mig??
Hilsen stine
aug 2005
Følger: 3 Følgere: 2 Heste: 2 Emner: 178 Svar: 1.137
Hopperne skal først måles.
Derefter skal de skrite og trave på fast bund, og stilles op foran dommeren.
Trav henimod dommer, stille op, skridte væk fra dommer, vende rundt, skridte mod dommer, trave ud igen.
Herefter vil der typisk være løsspringning for de hopper der er tilmeldt dette.
Efter dette, skal alle hopper i samme gruppe i ringen (i ridehal), hvor de skal skridte rundt.
Herefter går alle hopper ud, og kommer ind én efter én, hvor de stilles op foran dommer, skridter (hvis tiden er til det), traver i trekant og sidst slippes løs for at vise galoppen.
Når alle hopper i holdet har været inde, skal de igen skridte samlet rundt i ringen, hvor dommerne vil flytte rundt på dem, så de kommer til at gå efter hvem der er bedst og derefter.
maj 2005
Følger: 114 Følgere: 111 Heste: 3 Emner: 103 Svar: 3.692
det står der inde på varmblod at man kan med hopper hvertfald:D
maj 2005
feb 2004
Følger: 23 Følgere: 21 Heste: 3 Emner: 27 Svar: 726
maj 2005
Selma: det har jeg ikke helt besluttet mig for endnu.. hvordan forgår sadel kåring?? Men jeg tror at hun godt kunne klare sig godt under eksteriør- Hun har gode gangarter og springer utrolig godt og sikkert.... ville hvertfald gerne stille hende op til løsspringning.. da det er helt sikkert der hun også vil klar sig godt.. hun springer med glæde og vilje.. og hun har endnu ikke stoppet på en forhindring jeg har sat op til hende..
Agent: ja.. det er nemlig det jeg har læst mig fremtil..
maj 2005
tak for jeres svar..
jan 2005
Følger: 262 Følgere: 251 Heste: 9 Emner: 824 Svar: 6.698
Tiril R
dec 2005
Følger: 76 Følgere: 71 Heste: 5 Emner: 32 Svar: 1.029
Evt. kan det være en god ide at vente med at kåre hende til du har fået føl på hende (for det er vel der du vil hen eller hvad????)
Når hopperne har føl ved siden kan dommerne oftest bedre acceptere at hopperne måske ikke lige ser helt 100 toptrænede ud..
Og desuden kan du jo risikere at du har spildt en masse penge på det vhis din hoppe nu ikke kan blive i fol..
Jeg venter i hvert fald med at kåre min fuldblod indtil hun har føl ved siden...
dec 2004
Følger: 263 Følgere: 247 Heste: 22 Emner: 444 Svar: 4.027
nej du kan ikke kåre din dsp i dv, den er for lille, men hvorfor vil du egentlig også det.
Anita
maj 2005
Tiril: nej den vil blive for lille.. for at hopper kan blive forregister.. skal hoppen være minimum 148 i stang.. Men er der ikke en form for samme regler inde for DSP??
dec 2005
Altså din hoppe skal jo så kåres sammen med andre hopper som også har føl ved siden.. Men du kan bestille en masse materiale ved DV - det har jeg nelig selv gjort og du kan også sagtens ringe eller maile til dem så er de faktisk ret flinke til at svare...
dec 2004
Følger: 263 Følgere: 247 Heste: 22 Emner: 444 Svar: 4.027
jeg ved ikke helt med DV, men inden for mange andre avlsforbund, er det ikke en fordel at den går med føl, den skal trænes, og top turnet(ved i hvad det mener) hvis ikke skal den have muskler og især overlinie og musklerne skal ligge rigtigt, ellers får man , måske nok en kåret hest, men man kommer til at gå i bagerste række, og hvem har lyst til det, hvorfor blive kåret i klasse b, hvis man med lidt træning kunne gå i klasseA
Anita
dec 2005
Netop fordi det er så vigtigt at hesten er 100 % i topform er det en god ide den har føl ved siden.. For hvis den har det kan dommerne forstå hvorfor hoppen ikke lige viser sig fra sin bedste side..
Har den ikke føl er der ingen undskyldning - så skal det bare være perfekt...
Hvordan går det forresten med Calista og føllet???
maj 2005
dec 2005
Bestil det materiale jeg før har omtalt for der står alt muligt om hvorledes kåringen foregår osv..
Så har du helt styr på det og så har du nemmere ved at beslutte om hun skal kåres nu eller om det først skal være når der er kommet en baby...
maj 2005
Ang kåring....