{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvordan ser man :
  • #1   9. jul 2011 Meget store spørsmål du stiller. Jeg er selv vild med islandske heste og har derfor mest vide om dem. Men jeg leder altid efter kompakte heste, med gode stærke ben. hals skal ikke være for højt ansat, og krop og ben skal generalt være harmonisk. Ser altid efter at hesten ikke er fransk stillet eller at der er forskel på ben længde.

    Ved store heste kan jeg godt lide spinke harmoniske heste
    Kikker meget på at kroppen passer sammen. Har hesten for lange ben til kroppen, en for kort ryg osv. osv. Dog vil jeg også mene det er lige så vigtig at tjekke hestens tænder osv


  • #2   9. jul 2011 Hvad vil fransk stillet betyde?

    Hvad betyder det hvis : hesten vinker med forhoven`?


  • #3   9. jul 2011 Tror det er meget individuelt, men når jeg tænker på en god bygning, tænker jeg med det samme Zardin Firfod - men det komemr jo også an på racen, alt efter hvordan racestandarden er.

    Fransk stillet betyder at forhovene "peger ud af", altså det modsatte af indfodet.


  • #5   9. jul 2011 Om hesten har en flot/god bygning eller ej, kan man jo så selv have sin mening om. Jeg synes f.eks ikke at shetlændere har en flot bygning, og hellere ej med fjordheste, oldenborgere :o))

    Jeg synes f.eks at den kaspiske hest har en rigtig flot bygning :o) Dog er min krikke og min mors krikke en lille undtagelse. De er flotte, men har set flottere :o))

    Kaspisk pony: http://www.heste-nettet.dk/nyheder/2810/


  • #6   9. jul 2011 jeg mener ikke FLOT bygning, jeg mener BRUGBAR bygning, så hesten er mindst udsat for skader :o)

    men tak for dit ellers meget fine svar :)!


  • #7   9. jul 2011 brugbar var måske ikke det helt rigtige ord, men håber i forstår mig smiley

  • #8   9. jul 2011 Tja - en hest med kikset bygning er lige så meget udsat for skader som en flot bygning smiley

  • #9   9. jul 2011 Det ikke det jeg mener...

  • #11   9. jul 2011 lånte på et tidspunkt en rigtig god bog på biblioteket om "hestens eksteriør" hvor der er mange gode billeder i så man kan se hvordan det ønskes en hest er bygget. smiley



  • #12   9. jul 2011 det er lidt forskelligt fra diciplin til diciplin men fælles for alle er gode og stærke ben med gode led i vinkler der passer til resten af kroppen

  • #13   10. jul 2011 Altså en hest med en underhals, svaj ryg og fladt kryds er ikke en hest man bør bruge til f.eks. dressur. det er den simpelthen ikke bygget til. Det vil være synd for den og den vil ikke arbejde godt under rytter.

    En god ridehest skal helst have en højt ansat hals på en lang skrå skulder så rytteren kommer til at sidde midt på hesten og ikke ude på forparten. Den skal hverken have en for lang eller kort ryg og den skal være muskuløs helst i overlinien.

    Specielt hvis man søger en dressurhest så har bygningen en del at sige for det er afgørende for hvor let den vil have ved samlede øvelser og gå korrekt.
    Min egen hoppe er ikke bygget til dressur. Hun er lavstammet, lidt kort, men velformet hals, lang lænd og er lidt overbygget. Hun vil aldrig komme op og gå middelsvær dressur, det er simpelthen for svært for hende og så får man en hest der bliver ked af at arbejde.

    Så er springningen bedre for hende ;o)

    En hest der er godt bygget til dressur er f.eks. ham her, Dv hingsten Carmargue (link fjernet)

    Han bliver så brugt til spring da han også springer eminent.


Kommentér på:
Hvordan ser man :

Annonce