{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardinstang 250 kr.
  • Montere en kattelem i en dør 1.000 kr.
  • El løbehjul - skift af bremseklodser - kugoo g2 600 kr.
  • Flytterengøring 2.500 kr.
  • Samling af 2 garderober fra jysk 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  palomino & flueskimmel = ??
  • #1   3. sep 2011 Det kommer lidt an på om din hoppe er rød flueskimmel, eller sort/brun flueskimmel, samt hvilke gener der ligger i begge heste. smiley
    Men skimmel er noget møj at avle farver på, da skimmel/hvid er dominant, dog har jeg set farvede afkom efter hvide forældre, både røde, brune, sorte og alt der i mellem. smiley

Men er din hoppe f.eks rød flueskimmel, vil jeg mene at der er chance for at få rødt, palomino eller skimmelt afkom, hvis du smider en palo hingst på hende, men igen, det kommer meget an på hvilke gener der er i hesten. smiley

• #2   3. sep 2011 Det er nok 25 % palomino, 50% skimmel, 25% brun/rød med lidt variation alt efter hvad hoppen har i sine farvegener og hvilken farve hun er under skimlen. Rød, brun, grå, blå? smiley

• #3   3. sep 2011 jaae det ved jeg desværre ikke da hendes afstamning pt er ukendt. Men hun er hvid med små røde pletter smiley

Men var der ellers en farve, der ville være flot at smide på hende ?

• #4   3. sep 2011 Men ja, som Bianca & Ida siger, så er det svært at gøre noget spændende med skimler. Chancen for at føllet skimler selvom det er født ensfarvet er meget høj..

• #5   3. sep 2011 Trouble: Dvs hun så er rød flueskimmel. smiley
    Så som Anna skriver er chancen for at du får et skimmelt føl 50% muligvis mere, muligvis mindre, igen afhængigt af forældres gener. Men der er jo ikke så meget andet end at prøve. smiley
    Selv er jeg meget til Dun og Buckskin, og forhåbeligt skal min hoppe insimineres med en lys Buckskin hingst fra Spanien næste år, hvor jeg har god chance for et farvet føl. smiley
    Min hoppe er rød flueskimmel, med mørk hud, så hun har i hverfaldt noget rødt gen, og hingsten har lavet følgende på hvide hopper:

Buckskin: 6
    Hvid: 10
    Rød: 2
    Brun: 12
    Isabella: 1

Så det vil sige at han har lavet 21 farvede afkom på 31 hopper. Muligvis flere, da han selv står registreret som hvid i stambogen, men er lys Buckskin, og så vidt jeg husker, var hans far også Buckskin, men han er også registreret som hvid. smiley

• #6   3. sep 2011 Men husk at avle efter sind, ridelighed og sundhed først og så kan farven komme bagefter!

• #7   3. sep 2011 Anna: Det er rigtigt ja! smiley
    ALTID først finde den hingst der passer til hoppen, både med bygning, højde, sind, OG HOVE, og så kan man kigge farven. smiley

• #8   4. sep 2011 Når skimmel er dominant, vil der altid være enten 50%(hvis hoppen er heteorzygot) eller 100%(hvis hoppen er homozygot) mulighed for at føllet skimler, uanset hvilken hingst du benytter.

Hvis hoppen før har avlet ensfarvet eller hun har 1 ensfarvet forælder, kan hun ikke være homozygot for skimmel.

Hvis din hoppes grundfarve er rød (som de røde prikker kunne være tegn for), så vil hun have fifty-fifty for rød og palomino føl med en palomino hingst. Og så er der som sagt enten 50% eller 100% mulighed for at føllet kommer til at skimle.

• #9   4. sep 2011 De røde prikker er desværre ikke garanti for at hoppens grundfarve er rød, da også sorte og brune heste der skimler kan ende med de røde prikker smiley

• #10   4. sep 2011 Som Anna siger siger, så er røde pletter på en flueskimmel ikke garanti for at hesten er født rødt, har en pony der er født dun (det I andre kalder buckskin), hun har røde pletter nu som 17 årig.

• #11   4. sep 2011 hende her er også meget mørk indenunder. jeg tror hun er født næsten sort/mørk brun..

• #12   4. sep 2011 Anna F: Selvfølgelig er de røde prikker ikke garanti for at hesten har rød som basis farve. Blanca har også sort/ meget mørke brun hud, pånær nogle få (har talt det til 5) små kødfarvet områder. Men de røde prikker kommer jo et sted fra, som måske kan være et rødt gen, der har givet røde "fluer" i stedet for sorte/brune. smiley

Kommentér på:
palomino & flueskimmel = ??

Annonce