{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.834 visninger | Oprettet:

drægtig i følbrunst?? {{forumTopicSubject}}

jeg vil lige høre hvor stor sansynligheden er for at hoppen kan blive drægtig i følbrunsten, mindes at have hørt flere ting, men er ikke sikekr på jeg husker rigtig.

det er fordi jeg gerne vil have min hoppe ifolet, og da hun skal til kåring i august, ville det være fint at ifole hende i følbrunsten, da hun så kan komme hjem og nå at blive trænet lidt op til kåringen..

men er det bare spild af tid at køre hende i følbrunsten, og kan jeg ligeså godt bare vente til den næste brunst..

er det 7-9 dage efter foling at følbrunsten kommer.??

det er 3 år siden jeg fik føl sidste, så har glemt et par småting undervejs så håber der er nogle garvede avlere der kan hjælpe mig.

hoppen vil blive stående deroppe sammen med sit føl, til hun er scannet drægtig, da hingsten står et par timer væk, og derfor foretrækkes følbrunsten, så vi har minimum en måned eller to til træning.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  drægtig i følbrunst??
  • #1   24. apr 2012 Vi har et par gange prøvet at sende en hoppe afsted i følbrunsten (vi sendte hende afsted allerede dag 6, da vi så var sikker på at fange den)
    Begge gange uden held.. Vi har aldrig fået en hoppe drægtig i følbrunsten..

Sådan helt generelt vil jeg ikke sende min hoppe afsted i følbrunsten igen.. Min erfaring er at det er vigtigt at lære føllet at kende mens det er helt lille.. De ser jo ikke så godt når de ikke er så gamle, så for mig er det vigtigt at jeg får opbygget et tillidsbånd til føllet først.
    Jeg har oplevet at et af vores føl blev helt vildt stresset, fordi den ikke kunne se særlig godt.. Det resulterede i, at føllet flere gange løb under hegnet ved hingsteholderen, og ikke kunne finde ud af at komme tilbage..

• #2   24. apr 2012 Dermed ikke sagt at det ikke kan lade sig gøre !
    Jeg kender flere der har fået føl på deres hopper, ved at de var bedækket i følbrunsten..
    Men helt personligt har jeg dårlig erfaring med det..

• #3   24. apr 2012 okey.. tak for svaret..
    har kun sendt min gamle garvede hoppe (hun er solgt nu) afsted i følbrunsten, og hun blev drægtig, men det kan jo have været held..

og giver dig nok ret i at det er vigtigt at lære føllet at kende.. har jeg også haft i tankerne, og hos hingsteejer, skal de nemlig gå på døgnfold.

• #4   24. apr 2012 Hejsa!

Min dyrlæge anbefaler følbrunsten. Andre mener hoppen skal "rense ud" i følbrunsten.

Jeg har sendt min ponyhoppe afsted i følbrunst to gange, og det må siges at have været en sikker vinder begge gange. smiley Mine andre hopper har haft friår imellem føl.

Man siger 6-9. dagen, men man kan finde kilder, der angiver andre og længere intervaller.

Mht føllet, så er der jo fordele og ulemper ved at sende så tidligt afsted, men så er det også "overstået" og som du siger, så kan man efterfølgende fortsætte en målrettet træning.
    Der er som altid mange overvejelser, der skal gøres smiley

• #5   24. apr 2012 men er de første 5 dage med massere af kontakt med føllet nok, inden man sender den afsted.. oppe hos hingsteholderen kommer den jo ikke i hænder, da de står på døgnfold.. og jeg skal jo gerne kunne komme til den, når jeg kommer efter minimum 3 uger og henter..
    de første dage herhjemme, vil jeg dog have føllet rigtig meget i hænder, går hjemme, så kan gå ud, rigtig mange gange hevr dag, og træne grime, nusse m.m.

høre gerne flere gode/dårlige erfaringer omkring gevinst ved føl brunst.. dog ikke så meget omkring føllet, for kan mærke det er noget jeg skal diskuterer lidt i mit indre.. lol smiley

• #6   24. apr 2012 Hvis du skal have success i følbrunsten er det i alt fald vigtigt, at hoppen får sig renset ordentligt ud efter folingen, da en "uren" hoppe ikke bliver ifol.
    Du skal dagligt motionere hende mindst 10-15 minutter i hal eller i longe uden at føllet er med, så optimerer du hendes chancer for ifoling med success.
    Det er forsøgt adskillige gange med succes af mig, og også det modsatte, hvis ikke der er blevet motioneret. Ellers bruges følbrunsten jo af hoppen til at rense sig.
    Du skal ikke forvente et tamt føl efter 3 uger uden at have været i hænder overhovedet, og da slet ikke hvis de går ude på døgnfold. Der kan selv et sødt, tamt, tillidsfuldt føl ligesom blive noget mistænkeligt igen. Så du kommer nok selv til at tage på besøg x flere, hvis du vil holde kontakten under ifoling, der skal pågå over flere uger.

• #7   24. apr 2012 Okay, tak for rådet ang. motion, jeg mindes dog også at have fået afvide at hoppen har super godt af at komme ud og blive motioneret alene uden føllet, allerede den første dag.. jeg troede dog det var så livmoderen kunne trække sig bedre sammen..
    men nu er der jo endnu en årsag til at gøre det.. mange tak.

desværre er føllet flere timer væk, så kan ikke bare besøge den.. så må jeg starte op forfra, når den kommer hjem igen.
    tak for svaret smiley

• #8   24. apr 2012 Jeg har hørt at følbrunsten er mindre frugtbar end en almindelig brunst, men har ikke selv erfaringer med det..
    De føl jeg har haft har været utrolig nemme, men jeg tror ikke at jeg havde ville kunne komme til dem efter 3-4 uger når de har været så små.. Heller ikke selvom de havde været meget i hænder de første dage..
    Skal hoppe, føl og hingst gå på døgnfold sammen? I så fald ville jeg nok tage med i betragtning om hingsten og hoppen kan enes om føllet og ikke kommer op at slås pga. det..
    Jeg ville nok også vænne føl og hoppe til at være en lille smule adskilt (maks 10 min) Selvom jeg mener at det er ALT for tidligt at lære et føl at stå bundet i en trailer, have grime på og gå med grime på folden..
    Den lille er jo skrøbelig og der skal ikke mange ryk eller ret meget stress til for at gøre mere skade end gavn..

• #9   24. apr 2012 nej, nej.. de skal ikke gå på fold sammen, og tror da også jeg lige ringer til hingsteholder og høre om der er mulighed for en boks, for kan sagtens se at det har føllet bedst af, så den kommer i hænder hver dag, når den skal ind og ud...

vænner føllet til grime allerede første dag, dog ikke i boks og på fold, det ville jeg aldrig turde.. og så binder jeg den ikke i traileren, men får en hingsteplade for, så den ikke kan gå under, over eller andet.. ville ikke turde binde sådan en lille pjevs, netop fordi den ikke forstår havd der foregår.. gjorde det må samme måde sidst med føllet, og det klarede den fint.. vi tager en drikke pause undervejs, hoppen er heldigvis nem at læsse..

• #10   24. apr 2012 Mht til at motionere hoppen, så lukker vi altid føl og hoppe på fold første dag. Der kommer intet fornuftigt ud af at holde dem i en boks - hverken for hoppens eller føllets vedkommende.

Jeg ville aldrig adskille hoppe fra føl første dage - heller ikke 10 min. Jeg synes det er for lang tid de første dage. Ud, ud ud med dem på gode folde smiley

• #11   24. apr 2012 bare rolig, de kommer ud og er hele dagen.. kunne aldrig drømme om at lade dem stå inde.. mine folde er ikke mudrede, så de får rigeligt wrap af æde, samt halm at ligge i.. så kan de sagtens klare at være ude om dagen.. dog vil de blive lukekt ud og ind flere gange om dagenm, når det regner kraftigt, så de kan få lov at komme ind og blive tørre.
    men min dyrlæge råder også mig til at få hoppen ud og motionere. og syntes det er lige voldsomt nok at jage rundt med føllet også, så derfor lader jeg føllet blive inde, eller min mand holder den ude på ridebanen, så den ikke går i vejen.. det fungerede dengang, så håber det stadig fungere..

• #12   24. apr 2012 Det lyder fornuftigt smiley Min erfaring er nu også at føllene nok skal hjælpe til med at motionere en del på deres mødre de første par dage smiley

Det blir spændende for Jer - ønsker Jer al held og lykke - og ikke mindst god fornøjelse smiley

• #13   24. apr 2012 mange tak for svar alle sammen... jeg tror jeg giver dyrlægen en opringning for at høre hvad de vil råde mig til.. og så tror jeg at jeg sender hendes afsted i følbrunsten, og så må jeg jo snakke me hingsteholder og høre om der er mulighed for boks, måske bare hver anden dag, så følle kommer i hænder på den måde.. smiley

• #14   26. apr 2012 min xx hoppe bliver altid drægtig i føl brunsten, så hvis det sker hun løber om,bliver det ikke så sent!!!

Det er dog kun sket en gang !!

• #15   26. apr 2012 helt enig med Tina V:-)
    vi har samme erfaringer med følbrunstbedækniner.

hvis du lukker hoppen ud alene den første gang, så vil det hjælpe hende med og tømmes så hun kan blive ren indvendig.

• #16   26. apr 2012 det gør det da, fordi hoppen skal ses til , så føllet kommer med !!!

• #17   26. apr 2012 takker for svar.. jeg sørger for at få hoppen motioneret meget, dog bliver det ikke i longe, da hun ikke kan finde ud af dette, men går en tur med hende i det fri, eller på banen hvis hun hellere vil dette, så hun kan fornemme føllet er tæt på..

• #18   3. jun 2012 Sidder i samme dilemma lige nu. Min hoppe har termin 5. juli og skal ifoles igen. Jeg vil jo gerne have føl lidt tidligere næste år, så derfor bliver jeg også nødt til at overveje følbrunsten.

Hvad endte du med at beslutte dig for mht. brunst? Og hvorfor?

Jeg har den fordel at hingsten står samme sted som min hoppe, så der skal ikke tænkes på kørsel med den lille nye smiley

Kommentér på:
drægtig i følbrunst??

Annonce