{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.252 visninger | Oprettet:

pinto avl. forvirret, :) {{forumTopicSubject}}

Hej. Jeg har fået så mange ting at vide om pintoer, avl, kåring, osv. Men kan stadig ikke helt finde ud af det. Har tjekket hjemmeside, men blev endnu mere forvirret af det.

Her er lige et par eksempler på spørgsmål.
Hvis jeg har en broget hoppe, som er ifolet med oldenborg eller dansk varmblod, kan afkommet så registreres i dansk pinto?

Hvad med stamtavle, er det nødvendigt, eller skal det bare være en broget hest?
- Har ofte set føl, med blandingsrace som mor, og pinto som far, være af racen pinto?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  pinto avl. forvirret, :)
  • #1   4. maj 2012 Jeg ved at dv er godkendt i pinto men ved ikke med oldenborg men det må stå på deres side....

    Du kan godt få kåret en broget hest som pinto...

    Min er der ikke tavle på men hun blev kåret i pinto....


  • #2   4. maj 2012 okay.
    Hvis vi nu tager din som eksempel ; du får føl, hvor faderen er DV, kan føllet så stilles til kåring, og hvis det er et hingsteføl, kan hingsten så avlsgodkendes? smiley


  • #3   4. maj 2012 Den kan godt stilles til kåring men om den kan blive avlsgodkent der er jeg dig svar skyldig....

    Men send da en mail til Dan..

    kontakte formanden, Dan Christiansen på tlf. 2015 0607 / 7589 3267
    Træffes bedst efter kl. 18.00 eller på email: pintoavl@mail.tele.dk


  • #4   4. maj 2012
    Så vidt jeg har forstået, så skal moderen være kåret ind i pinto eller have tavle der siger pinto før du kan kåre føllet.

    Du kan dog godt kåre føllet uden tavle hvis det er broget, men er det ikke broget så kræver det tavle/kårede forældre for at komme ind da det jo er et forbund.


  • #5   4. maj 2012 Ja det passer :o)

    Mit føl kan ikke kåres da det ikke er broget ...


  • #6   4. maj 2012 okay smiley ja, nu er jeg ved at forstå det smiley tak for hjælpen ! smiley

  • #7   4. maj 2012 Så lidt :o)

  • #8   4. maj 2012 Therese smiley Har du fået svar på dine spørgsmål ? ellers er du velkommen til at ringe til mig 20429255
    mvh Pernille


  • #9   6. maj 2012 så vidt jeg har forstået kan et broget hoppeføl stilles til kåring i pinto selvom den ikke har tavle? men tror kun den kan blive optaget i forregister?

  • #10   6. maj 2012 Stald Vestergaard - broget hopper uden tavle kan stilles til kåring og bliver optaget i F1 så det er rigtigt forstået smiley

  • #11   7. maj 2012 Painted Destiny ; Hvis dit føl er ensfarvet/broget kan det stille til bedømmelse i DPF.
    Hoppen er jo kåret pinto MEN selvfølgelig hvis far er pirat hingst så kan den ikke.
    SÅ kan evt hoppe afkom så stilles som 3-års og opnå en evt kåring i F1 hvis man vil...


    EKS fra DPF:

    § 11
    Ensfarvede Pinto hopper

    Mindst én af forældrene er broget og godkendt i DPF

    Begge forældre skal være kåret/avlsgodkendt og opfylde afstamningskravene til hopper og hingste i DPF.


    Håber det hjalp lidt også ;))

    Therese;
    SPM:
    Hvis jeg har en broget hoppe, som er ifolet med oldenborg eller dansk varmblod, kan afkommet så registreres i dansk pinto?

    SVAR:
    HVIS din hoppe er kåret i DPF så JA.... smiley
    Den vil bare være LU reg. hos Landscenter for heste til den har stillet til bedømmelse i DPF.

    mvh pernille


  • #12   7. maj 2012 Er den ene forælder fra et andet forbund,og godkendt til indkrydsning i DPF,skal man huske at ansøge om at hoppen/hingsten kan godkendes i foreningen,hvis afkommet bliver broget,ellers får man det lysegrønne pas.
    Det vil sige,at afkommet med kåret pinto mor og kåret ol hingst,skal der ansøges om brug af ol.hingsten,hvis der kommer et broget afkom.
    Man får så også lige en regning for at hingsten optages på DPF´s liste.
    Pernille Ø,har man ansøgt om at bruge den kåret DV- eller oldenborg hingst på sin kåret pinto hoppe,får det ønskede broget afkom,ansøgt om brug,ja så bliver føllet optaget som pinto og IKKE LU reg.
    Jeg burde vide det,da jeg har brugt Højvangs Strauss et par gange.
    Ensfarvede hoppeføl med kåret pinto far og mor,bliver registeret som pintoer.


  • #13   7. maj 2012 Anita. Cool ;D Tak for info...

  • #14   8. maj 2012 Så lidt smiley


Kommentér på:
pinto avl. forvirret, :)

Annonce