{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.513 visninger | Oprettet:

Overvejer at sætte min hoppe i fol næste sommer... {{forumTopicSubject}}

Overvejder at sætte min hoppe i fol næste sommer, og kunne derfor godttænke mig at vide lidt om vilke ting der skal være i orden inden og hvordan man gør for det beste resultat.

Jeg har altid kun haft vallakker så det er nyt for mig med føl ..
Det er en DV hoppe på 9 år med blå hestepas. Kan jeg så godt sætte en DV på med rødt pas?

Jeg havde tænkt mig at bruge Skovens Rafael, nogen der kender den?

Min hoppe er efter Carano som farfar og Hofnar som morfar.

Jeg håber at I kan hjælpe mig med mine spørgsmål.

på forhånd tak.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Overvejer at sætte min hoppe i fol næste sommer...
  • #2   28. aug 2012 Jah du kan sagens bruge en med rødt pas på din hoppe. Altså du kan jo huske og få hoppen testet inden den skal bedækkes og du skal finde ud af om den skal indsimineret eller bedækkes naturligt.

  • #4   28. aug 2012 Skovens rafael er kun frostsæd, så det er dyrlægen der kommer til at hjælpe.
    Jeg er rigtig glad for jeres svar, for har som sagt ingen erfaringer inden for avl.
    Skla den testet af dyrlægen i løbet af vinteren eller hvornår ngør man det?
    Jeg har heller ikke kunne mærke på hende når hun har været hestegal, skal jeg være bekymret over det?


  • #5   28. aug 2012 Kender ikke hingsten, men jeg havde nok valgt at bruge don schufro eller casir ask, alt efter hvad du vil have...

  • #6   28. aug 2012 Den skal svabertestet tror jeg det hedder.. det skal du gør til foråret inden den skal ifoles.. det er bare og ringe og snakke med dyrlægen om det

  • #7   28. aug 2012 Hvis ikke din hoppe er kåret allerede vil det være et plus for dit afkoms tavle at du får din hoppe kåret også.

    Svabertest skal du have lavet i en brunst, og det kan med fordel vente til foråret. Samtidig kan dyrlægen tjekke din hoppe igennem om den er egnet til ifoling. Umiddelbart burde det ikke være noget problem med en hoppe i den alder, hvis ikke hun har nogle skader.

    Dyrlægen kan scanne din hoppe for og se hvornår hun vil være i brunst, hvis ikke hun viser det så du kan se det. Brunsterne er ofte tydeligst om foråret, så måske du kan se det der igen. Mange hopper er stoppet brunst nu for i år.

    En god ide er og skrive ned hver gang du ser brunst så du kan holde styr på hvornår hun skal komme i brunst næste gang, for det kan være svært og huske det fra gang til gang, også hvordan brunsterne er. Du kan godt opleve at det ikke er alle brunster som er lige gode.


  • #8   28. aug 2012 Du skal først og fremmest gøre op med dig selv hvad du vil bruge føllet til..

  • #9   28. aug 2012 En hest med blåt pas kan altså sagtens have DV afstamning på begge sider, den kan bare have blåt pas fordi dens mor ikke er kåret.

    Men ja en kåring ved DV af din hoppe ville være en god ting at have på plads først. Du vil få en bedømmelse af din hoppe som du kan bruge når du skal vælge hingst.


  • #10   28. aug 2012 Mange tak alle sammen. I har været til god hjælp.
    Stald KS. Skovens Rafael er efter Romanov til farfar og don Schufro, så jeg er sikker på den er god nok.

    Jeg ville gerne lave min næste dressurhest, så derfor var det min plan at sætte den i fol. Det blå pas er fordi moderen ikke er kåret.

    Stald Vestergaard: Mange tak, du har været en stor hjælp. Jeg håber virkelig at den er kan komme i fol. Den har ikke gået med føl før.
    Hvordan er det med frost sær er det svære at få dem i fol ?


  • #11   29. aug 2012 Det kan være forskelligt fra hoppe til hoppe. Men chancerne skulle være gode nok, ellers tror jeg ikke det blev brugt.

    Det bruges jo ofte hvis hingsten rides og starter konkurrencer så den ikke kan tappes jævnligt.


  • #12   30. aug 2012 Hvis du vil ha rødt pas skal din hoppe bære kåret, men det kan gøres med føl ved siden. Er dov ret overbevis om dyrlægerne vil fraråde dig at bruge frost på en første gangs hoppe.. Ring hvis du mangler mere Info smiley

  • #13   31. aug 2012 Tak Mette. Havde også haft dig i mine tanker..

Kommentér på:
Overvejer at sætte min hoppe i fol næste sommer...

Annonce