{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
880 visninger | Oprettet:

Blindhed arveligt???? {{forumTopicSubject}}

Står lidt på bare bund, er kommet i den situation at min 3 års miniature er blevet 99 blind på det ene øje og det påvirker ham meget.. Han er gået fra at være den mest hyggelige i stalden til at være gal og truer med ørene ned af nakken og åben mund og man kan se at han er forvirret. Han vil bar stå i et hjørne af boksen og spise, han vil værgen på gåtur eller strigles/hygges med, for at sige det lige ud trives han slet ikke???

Spørgsmålet er så,Kan det være arveligt? For måtte sige fravel til hans mor d 2/7-12 da det viste sig at hun var 99 % blind på begge øjne og hendes adfærd var så påvirket at hun gik i cirkler på folden og i boksen og kaldte på de andre selv om at de stod lige ved siden af hende...

Vil ikke have at han skal samme helved igennem som hun var..
Har haft dyrlæge til ham som sagde at det gik over af sig selv????
Det er så en mdr siden og hans adfærd bliver være for hver dag der går, normalt er det ham der styre folden med hård hånd uden slåskamp blandt hestene, nu er det han der bliver jagtet af de andre og kan se at han bliver presset op i hegnet ad de nederste tråde enten er knækket eller stolpen er hevet op for neder....

Han er utryg ved at man rør/strigler ham mm som han ellers altid han nydt i flere timer hver dag ....

Igår d 14/3-13 fik jeg kontakt til en øjendyrlæge som de også bruger på landbrughøjskolen til øjensygdom mm, fik at vide at jeg ville blive kontaktet mandag i næste uge om hvad dag de ville komme i den uge, da de ikke var så optimistiske på det jeg fortalte om og men at hans mor blev 99 % blind...

Er der andre der har oplevet dette???

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardinstang 250 kr.
  • Montere en kattelem i en dør 1.000 kr.
  • El løbehjul - skift af bremseklodser - kugoo g2 600 kr.
  • Flytterengøring 2.500 kr.
  • Samling af 2 garderober fra jysk 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Blindhed arveligt????
  • #1   15. mar 2013 Ja øjendefekter kan sagtens være arveligt. Ofte kan de være koplet sammen med andre gener. Et eksempel er farven silver dapple i welsh ponyer. Og mulgivis også hos islændere hvor det dog kun er et problem hvis man parrer to heste med samme anlæg for fejlen.

• #2   15. mar 2013 Det har jeg godt læst om, da jeg søgte på det... og at broget/plette ponyer også kunne rammes af det.. Både ham og hans mor er broget... Hun havde nogle små pletter som gjorde at hun kun avlet rødbroget føl..

• #3   15. mar 2013 Man kan prikke ham i øjet uden nogle reaktion og når dyrlægen lyser ham i øjet er der heller ikke nogle reaktion han ser lige ud i luften uden at blinke eller propilen trækker sig sammen....

• #4   15. mar 2013 Jeg har en hoppe der er blind på det ene øje. hun fungere fuldstændig almindeligt.
    den eneste forskel er at jeg altid snakker når jeg er på hendes blinde side så hun ved jeg er der.

• #5   15. mar 2013 hoppen (moren) til ham gik i cirkler både i boksen og på folden og kalde selv om at han stod ved siden af hende. Hun var skræmt fra hvid og sans lige meget hvad vi gjorde om vi snakket når vi var i nærheden eller i omgang med hende.. min 3 års bliver skræmt lige meget hvad det er om han skal have grime på,dækken eller strigles mm eller på gå tur render han forvirret rundt når vi går på cykelstien og der kommer noget imod os selv om det er i modsatte side af vejen.. Han plejer at have en fest når der er andre i nærheden om det er dyr eller mennesker NU står han bare og glor ud i luften 1/2 meter fra dem som kommer hen for at snakke.. I træning er han begyndt at rejse sig og dreje rundt i luften og stå stiv af skræk hvis der kommer nogle tætter på ham dvs 30 - 40 m fra ham,...

Kommentér på:
Blindhed arveligt????

Annonce