Symptomerne på hovsenebensbetændelse {{forumTopicSubject}}
Hej HG'ere!
Jeg vil gerne overbevise min far om symptomerne på hovsenebensbetændelse. Men da han ikke -af ukendte årsager- tror på dyrlæger, men på erfaring, ville jeg gerne høre Jer. Så hvis I vil svare på nedenstående, vil jeg være meget taknemmelig!
- Synptonerne på hovsenebensbetændelse.
- Skadens omfang.
- Længde på skadestiden.
- Hvor halt hesten var.
- Hvor lang tids erfaring I har med heste.
Find gerne selv på mere, hvis I har noget vigtigt at sige, som jeg ikke lige har fået med
På forånd mange tak for svar!
- Matilde.
PS. Jeg har selvfølgelig selv både søgt og snakket med en dyrlæge omkring det, men som sagt, min far tror kun på erfaring.
nov 2005
Følger: 62 Følgere: 95 Heste: 3 Emner: 23 Svar: 1.337
Jeg har haft en hest med denne lidelse
Nu har jeg hestene hjemme så det var ren observation af hans adfærd på fold som gjorde jeg opdagede der var noget galt.
Han var en meget meget arbejdsglad hest så der var intet at bemærke under ridning. Han trampede bare afsted når han fik udstyrer på
Men på fold oplevede jeg han altid vente sig på en stikkende måde og han virkede lidt urolig under smed, selvom han var en meget opdraget hest i al omgang.
det var faktisk disse ting der gjorde jeg opdagede at det ikke helt var som det skulle være.
Han var aldrig halt men det var pga han havde det på begge forben
Der blev forsøgt alt både behandling og beslag men efter 1 år sagde jeg stop, han kunne ikke klare at stå på det ene ben imens han fik beslag på det andet !! uden han skulle have smertestillende
Så der blev han aflivet...
Men selv til sidst, hvis han fik sadel og trense på traskede han bare ud af vejen uden nogen form for halthed eller ømhed (at se)
Så det er svært at vurdere HVOR ondt de egentligt har?. Men hvis du har din hest hjemme? så kender du den rigtigt godt og kender dens vaner/bevægelser? så derfor ville jeg give den 3 dages stærk smertestillende ? SÅ vil du opdage OM den har ondt til hverdag, for så vil den ændre adfærd og bevæge sig anderledes.
Min erfaring med sygdommen er at den er MEGET smertefuld for hesten. Min forsikring trådte i kraft dengang, så det siger også lidt om hvor alvorlig sygdommen er ? for de er ikke altid nemme og danse med de forsikringsselskaber
Symptomerne på hovsenebensbetændelse