{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.810 visninger | Oprettet:

Smerte.......sædstrengsfistel {{forumTopicSubject}}

Jeg vil gerne dele ud af min viden vedr. Sædstrengsfistel, da jeg selv ikke kunne finde så meget på nettet, da jeg stod med dette problem.

Jeg har en skøn vallak på 10, som jeg har haft i 5 år. Det startede for et år siden, hvor han blev ved med at smide mig af under springning, han hoppede på stedet, så man viste ikke om han ville bukke eller stejle, dette har han aldrig gjort. Så fik tjekket ham fra a-z af min kiroprakter, hun lavede ganganalyse på ham, og sagde hans ben kørte rundt, sådan lidt "spastisk" når jeg skal beskrive det smiley
Vi gik ind og tjekkede hans krop, da hun kom ned ved bagparten, og trykkede ved sædstrengene, så man tydeligt, at bette mand havde smerter i øjnene. Han ville bare væk, så gik bare ude af stalden, kunne slet ikke holde ham. Hun måtte næsten ikke kom ned til bagparten igen. Hun var 100 % på at det var sædstrengsfistel, så jeg fik booket tid til operation på nørhald. Han blev opereret i juni 2013 og kom hjem efter 2 dage. De fjernede arvæv fra begge sædstrenge, de var 10 cm lange og 2-3 cm i dia., så klart den havde ondt. Skønt at få ham hjem, så nu skulle genoptræning startes, men stille og roligt, da han skulle lærer at det ikke gjorde ondt mere. Vi lavede bomtræning, så han lærte at løfte benene højt, og tænke over placering af hovene. Det gik fint, og da jeg hoppede på ryggen af ham kunne jeg mærke meget forskel.

1. Ingen headshaking mere
2. Jeg kunne holde balancen uden sadel, troede ellers det var mig, som var dårlig til det, men hans gang havde tydeligt ændret sig smiley
3. Springer gerne af sig selv, når han er løs

Er så glad for jeg opdaget det, følte mig som en dårlig hestemor. Men er glad for jeg lyttede til min hest til sidst.....vi lærer noget nyt hele tiden.

Til alle jer med vallakker, så står der på nettet, at 82% af de stående kasterationer lider af dette problem. Men mange dyrlæger har svært ved at konstatere det, eller også vil de ikke indse problemet, da det er dem selv der er skyld i det. Hvis det kommer mere frem, så kan de måske blive bedre til at tjekke det. For jeg ved der bliver opereret mange vallakker for dette.

Skriv gerne jeres erfaring, hvis I har stået i sammesituation smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Smerte.......sædstrengsfistel
  • #1   14. okt 2013 Dejligt at høre, at det går godt med din hest!

    Jeg fik min opereret for sædstrengsfibrose for 3 ½ uger siden. Desværre er der ingen synlig ændring ved ham endnu. Håber det kommer med tiden smiley

    Teorien var at bl.a. hans skøre bagbensstilling kunne skyldes arvæv v. sædstreng. Men synes ik den er ændret synderligt endnu.

    Før: http://hest.webgallerier.dk/album/1803/628/471/9013896-blandet-goejl

    Efter: http://hest.webgallerier.dk/album/1808/628/471/9039313-blandet-goejl

    Men håber som sagt det bliver bedre med min. Jeg er nok for utålmodig smiley


  • #2   14. okt 2013 Min er også opereret for sædstrengsfibrose. Han gik kort-lang på bagbenene, hvilket han ikke længere gør smiley
    Tror der har været flere gavnlige effekter, som desværre er druknet i andre fysiske problemer.

    Ville ønske at flere fik deres heste opereret for det. De lider de stakkels dyr!


  • #3   14. okt 2013 Jeg tog forresten billeder af det de opererede ud, hvis nogen skulle have lyst til at se det. Jeg skal dog lige kommentere, at det meste af det der er opereret ud er selv sædstrengen og ikke arvæv. Så det er ikke rent arvæv man ser på billedet.

    Og btw I får også lige en ADVARSEL eftersom nogen nok vil finde billederne klamme smiley

    http://hest.webgallerier.dk/album/1808/628/471/9039316-blandet-goejl

    http://hest2.webgallerier.dk/album/1808/628/471/9039317-blandet-goejl

    Jeg kunne bare personligt godt tænke mig at se flere billeder, så man kunne sammenligne. Det min havde skulle eftersigende være "middel-størrelse" hvad gælder mængden af arvæv.


  • #4   14. okt 2013 Mhm hvordan er symptomerne ?

  • #5   14. okt 2013 Karina: Det er meget forskelligt. Dog er det folk bemærker oftest at der er noget forkert med bagbenene. Og som jeg, har de fleste som får deres hest opereret fået tjekket deres hest fra A-Z for at finde ud af hvad der er galt, men uden at kunne finde ud af hvad der er galt med hesten.

    Ved min har der været problemer med sidebevægelser samt han gik kort på bagbenene. Han ville simpelthen ikke gå sidebevægelser i starten og han gik som en gigthest på bagbenene.
    Jeg har (på nogle måder desværre) bare den flinkeste hest i verden, så jeg trænede det ud af ham. Han sagde aldrig fra ved at blive aggresiv eller smide mig af. Så jeg lærte ham at gå sidebevægelser + lave øgninger ved at træne og træne og træne. Så til sidst kunne han godt, men det resulterede i at han begyndte at stå mere og mere mærkeligt på bagbenene, som du kan se på billederne. Så er slet ikke i tvivl om at han har haft ondt oppe ved de ædlere dele, det bette pus. Herudover gik min på to spor.

    Et andet almindeligt symptom er, at hesten ikke skafter helt ud, når de tisser. Dette problem havde min dog ikke.


  • #6   14. okt 2013 Det fordi jeg kan intet mærke på min hest men nogle gange står han også sådan med bagbenene som din gjorde, og han får massage hver uge og han fejler absolut intet. Hans gang er også rigtig fin. Blev bare lidt urolig over dine billeder af ben stillingen for ligner til athos smiley

  • #7   14. okt 2013 Du kan få det tjekket bare for at være på den sikre side smiley For det er på ingen måde normalt, at stå med benene som min hest har tendens til at gøre det. De behøver ikke vise nogle særligt voldsomme symptomer, min har som sagt altid været flink og rar.
    Dyrlægen tjekket det ved at "nive/hive" hesten der hvor sædstrengen er. Sparker hesten ud, så har den med al sandsynlighed ondt og bør opereres. Jeg vil ikke anbefale at du tjekker selv, da en hest med ondt i sædstrengen altså losser til, så man skal vide, hvad man gør.


  • #8   14. okt 2013 Bare af nysgerrighed hvor sidder de strenge henne på hesten ? Og hvad gav du for sådan en operation bare nys . Selvf skal han have operationen hvis han har det. Men ja det skal da tjekkes med det samme, har bare aldrig tænkt over det med benene smiley

  • #9   14. okt 2013 Jeg gav 7500 for at få fjernet arvæv i begge sider + 4 overnatninger hos dyrlægen. Så meget rimelig pris synes jeg. Har hørt priser mellem 5000 og 15000 alt efter hvor meget der skal fjernes og hvor man får det gjort.
    Hvis du nu kigger på hylsteret til din hests tissemand og følger det op mod hestens rumpe. Hylsteret slutter mellem hestens bagben. Ca. der sidder sædstrengene.

    Har et foto af såret efter operationen, selvom det er svært at se... (link fjernet)

    Han er hævet ved hylsteret pga operationen.


  • #10   14. okt 2013 Hold da op det var billigt havde regnet med 20 tusind .
    Men okay må jeg få en ud og tjekke. Men ser pænt ud såret på din hest smiley


  • #11   14. okt 2013 Ude hos os har vi også mange heste der er kommet igennem en sådan operation, eller skal, når ejerne får losset hårdt nok til dyrlægerene(De ville ikke operere, fordi det ikke var 'slemt nok endnu' - yearh, great, det går jo ikek væk af sig selv >.<!), man siger at det er heste der har stået op ved kasterationen der får det - og oftest kan man ikke se det på unghestene, først senere :)!
    Vi har en hest derude, der har roteret sin hofte, så han altid går med bagbenene trukket ind under sig(det ser virkeligt spøjst ud..), hvilket er et resultat af for sent opdaget sædstrengs-dims-dims, og han er altså kun 5 :c! Ejer og kiopraktor arbejder pt. med at få ham rettet op, så bagparten kommer til at se og opføre sig normalt igen... men det bliver svært :s!
    Heldigvis blev min hest lagt ned ved kasterationen, og er gået rent igennem sædstrengsfistel-tjek flere gange(kiopraktoren tjekker det hver gang, bare for en sikkerhedsskyld), så forhåbentligt skal jeg ikke igennem det :)!


  • #12   14. okt 2013 Min lå ned og fik det alligevel. Jeg gav små 10.000 for operation inkl alt

  • #13   14. okt 2013 Min blev også opereret i starten af sep i år for sædstrengs fibrose.. og det går kun fremad smiley smiley

    Det eneste jeg kunne mærke var at min stivede sig lidt i schenkelvigninger og tabte indimellem et bagben i galop
    Min blev også opereret i Nørhald og kom af med ca 10.000


  • #14   14. okt 2013 Dejligt at se alle de kommentarer.
    Tror det er svært for os hesteejer at tjekke det selv. Og mange tænke ikke på dette problem, så synes jeg ville have det ud til så mange som muligt.
    Desværre bider mange heste smerten i sig i noget tid, da det er en kæmpe svaghed i den vilde flok.....de lokker jo rovdyr til.
    Min skaftede også gerne ud når den skulle tisse, og når den bare slappede af, så det oplevede jeg hellere ikke på min.
    Men er sikker på de reagere på samme måde, hvis dyrlæge eller kiroprakter nipper dem det rigtige sted. Man kan også finde på at stejle, min var bare så flink, at han valgte at gå mod mit træk i tovet, og gik ud af stalden.
    Jeg gav 7.500,- i nørhald, og var rigtig glad for deres service. Prisen kan variere, da pony ikke ska have så meget bedøvelse, som en heste. Og det er det som koster mest.
    Jeg trænede i nogle uger fra jorden med bomme og et lille kryds, som han kunne skridte over. Så lærte han at det ikke gjorde ondt mere, når man skulle bruge bagbenene.


  • #15   14. okt 2013 Hold da op sig b, så lige dine billeder. Den ligner jo næsten Charlie chaplin, var det en kiroprakter der stillede diagnosen på din?
    Kan kiroprakter eller dyrlæge ikke lave et træningsprogram for dig så dens bestilling kan blive normal. Når den har gået så længe på den måde, hjælper det jo ikke bare at operere, den skal jo finde ud af at det ikke gør ondt, hver gang man tager et skridt.
    Men med lidt tålmodighed, er jeg sikker på, at du nok skal blive glad for det.
    Husk at ring til dyrlægen der opererede den, så de ved at det har hjulpet......så kan vi måske hjælpe flere vallakker derude smiley


  • #16   15. okt 2013 Karina Mie:
    Jeg har (desværre) været igennem et rigtig langt forløb med min som faktisk har taget 1 ½ år. Sorry det her er langt, men har været et langt forløb..

    For ca 1 ½ år siden havde jeg en kiropraktor ude, som ikke kunne finde noget galt med ham, heller ikke i termografien, men hun kunne godt se han gik skævt/på to spor. Hun nippede ham ved sædstrengen og han reagerede, men ikke voldsomt. Kiropraktoren sagde at hun syntes han gik voldsomt skævt i forhold til at han ikke reagerede så voldsomt, men at det var det eneste hun kunne sætte en finger på, så jeg måtte prøve om det var det..

    Jeg tog ham så til min egen (og normalt super dygtige) dyrlæge, som også er kiropraktor. Hun tjekkede ham også igennem og sagde, at han kiropraktisk var fin og det var ikke sædstrengsfirbose, men derimod balleforskydning pga dårligt smedearbejde. Her fik jeg også røntgen af hans ryg for at tjekke at det ikke var kissing spine. Det var det ikke. Jeg fik også scannet hans bagben, da han har en tidligere hegnskade, men alt så fint ud.
    Nå men jeg skiftede smed og fik lagt specialsko på og det hjalp en hel del. Men da vinteren og mudderet kom pillede jeg skoene af ham igen og så begyndte alle problemerne igen.

    Omkring maj i år havde jeg så den dyrlæge, jeg bruger til tænder ude. Og jeg beder altid alle dyrlæger, jeg møde, om at kigge på hans ben. Jeg har kunne mærke noget var galt og indtil videre har de foreslåede dianoser været lige så mange som personer, jeg har haft ham tjekket hos... Han mærkede på ham ved sædstrengen og sagde, han mente, det var sædstrengsfibrose og han anbefalede en bestemt klinik som jeg så kørte min hest til.

    Så jeg kørte ham til dyrlæge nr. 3. Og der sagde de at han havde sædstrengsfibrose og skulle opereres, men at det meste af det med benene var medfødt og det kunne man ikke gøre noget ved. Her tænkte jeg bare, uhhmm jeg har så haft hesten siden den var 2 ½ og han er 7 nu. Det er indenfor det sidste halve år hans ben er blevet så slemme, det bliver værre og værre og det er forskelligt om det er venstre, højre eller begge bagben han vender udad. Det er IKKE medfødt. Her havde jeg hans bagben i røntgen for at tjekke om det kunne være knogleforandringer, der drillede. Men nej endnu engang så han fin og rask ud.

    Nå da jeg ikke helt kunne forlig mig med at den anden dyrlæge sagde det med benene "bare var medfødt" kørte jeg så videre til endnu en dyrlæge, nr 4., som er kendt for at være god til denne operation,
    Han sagde så han havde sædstrengsfibrose og ville operere ham. Og det blev han så smiley Dyrlæge nr. 4. var overbevist om at det er sædstrengen der har drillet hele tiden.

    Så jeg har haft en hest som ALLE kunne se gik og stod forkert. Så han er blevet undersøgt fra A-Z af mange fagfolk, jeg har fået et utal af mulige diagnoser, som jeg har fået ham undersøgt for, kun med det resultat at alle har sagt "han er rask, flot, har symmetriske muskler og er i fin form", dog har alle som sagt også været overbevist om at noget var galt, så det var ikke noget jeg bildte mig ind. Spørgsmålet var bare hvad... Så nu krydser jeg bare fingrer for at jeg endelig har fundet ud af, hvad der har gjort, at min hest går og står forkert..

    Og lige nu lader jeg ham bare finde sig til rette uden sædstrengsproblemer, mens jeg træner ham lige så stille og roligt uden at presse ham. Hvis ikke det hjælper, må jeg gå i samarbejde med en kiropraktor om nogle mdr og se om det kan hjælpe smiley


  • #17   15. okt 2013 Hold da op Sig b... det har da været noget af en omgang du og din hest har været igennem?? smiley
    Og man kan ikke sige at du ikke har gjort alt hvad du kunne for din hest..
    Håber virkelig den retter sig bare lidt op, andet er da ikke til at bære.. smiley


  • #18   15. okt 2013 Sig b, det lyder som en meget lang og kedelig sygdomsperiode.
    Men nu hvor den er opereret, er jeg sikker på, at dens benstilling bliver fin igen. Så ja fint at du går stille frem. Du kan prøve at tænke på, at hvis en person har haft en forkert holdning pga. smerte, så tager det også noget tid at få den rigtige holdning tilbage, da man skal bruge nogle nye muskler.
    Giv den lidt tid, så er jeg sikker på det kommer smiley hvis ikke er du vel kommen til at skrive en privat besked. Min kiroprakter finder disse problemer med sædstrengene rigtig tit.
    Min var også svær at få til at gå fremad før operationen, og det gå bedre nu med at lære den selv at tænke fremad.


  • #19   15. okt 2013 Krydser virkelig fingre for dig og din hyp smiley

  • #20   29. maj 2014 hej smiley jeg har en tvivl om den hest jeg har i ridning lider af det der. røg ind med ambulance igår fordi han ud af det blå bukkede afsted og blev kastet ind i barrieren. men han har været sød alle andre dage. ejeren siger at det har hun oplevet med ham før, hvor det er som om det slår klik for ham og han bare ik falder ned igen.han virker utrolig arbejdsvillig så derfor undre det mig bare. efter jeg røg af bukkede han næsten rundt i 5min inden han stoppede. har hørt at den lidelse er som om hesten bliver stukket af 1000 hvepse og ses mest under ridning. vil gerne høre om der er andre der har prøvet, at det er som om hesten slår klik og bare ik falder ned igen.

  • #21   3. jun 2014 Min smed mig til sidst af hver gang jeg sprang. Ellers også vældig sød og samarbejdsvillig at ride.
    Det er lidt svært at forklar, men hvis du kan få fingrene op hvor sædstrengene sidder, og trykker lidt med fingrene, så kan du se det i dens øjne/kropsreaktion, men andre reagere meget vildt, hvis de har det. Nogle stejler, men min løb væk fra smerten, da kiropraktoren trykkede der.
    Ved du hvordan den er kastreret?
    Ved liggende kastrationer er der 80 % af dem, der får denne lidelse. Men det kan heldigvis rettes op på smiley
    Min er så skøn at ride på nu, og det er 1 år siden han blev opereret.


  • #22   21. apr 2016 Hvor er det lettende at læse jeres historier. Min hest skal undersøges og evt operares på tirsdag. Vi har gennem 2 år haft kiopraktor, fast fys, røngten og en del halthedsundersøgelser. Han blev kastereret stående som 4 års over 2 gange da sten og sædstreng var kæmpe, 1,5 år efter blev han halt-ikke halt-halt-ikke halt. Han går kort lang, halt i trav, men ikke lige efter gallop, så er han rengående lidt. Som om at han spænder meget op i traven og galloppen løsner op igen. Jeg har nævnt det for flere dyrlæger om det kunne være det, men han er en sej dreng som heller ikke siger fra. Nu er der bestilt til på Kassernens hesteklinik, og jeg og min pengepung er så spændt på om det kan hjælpe ham.
    Hvornår har i kunne mærke forskel og hvor lang tid efter operationen må han starte genoptræning?


  • #23   21. apr 2016 Min hest har sidenhen også fået konstateret en smule gigt i lænden pga et fald, mener dyrlægen (det er i øvrigt også værd at tjekke efter). Så om det var det eller sædstrengen eller en kombi, der drillede, kommer jeg desværre aldrig til at finde ud af.

    Den gode nyhed i forhold til operationen er, at min hest nu er super godt gående og i ridning kan man ikke se, at han nogensinde har fejlet noget.
    Den dårlige nyhed er, at det tog 1 år med kiropraktor/osteopat fast hver 2 mdr. efter operationen (og self træning), at få min hest helt i tip top form. Og han skal have kiropraktor/osteopat ca. hver ½ år resten af sine dage. Men det er helt fint, for min hest har nu været godt gående i 1 ½ år uden problemer smiley

    Krydser fingre for din hest!


  • #24   23. apr 2016 Hvornår hesten er i form igen, er forskelligt fra hest til hest. Men hav tålmodighed, din hest skal lige lærer, at det ikk gør ondt mere, når han går. Kan godt tage tid, alt efter hvor længe de har gået med smerten.
    Genoptræning, bomtræning eller ligende er en god ide, så han skal tænke over hvor han skal sætte benene, og her ved kan lærer at det ikk gør ondt mere smiley så gode tur i naturen er også godt, hvor underlaget er forskelligt.
    Håber på det bedste for dig og din hest smiley
    Skriv endelig tilbage, om hvordan det er gået smiley


  • #25   26. apr 2016 Gisp, så blev min dren opereret i dag, der var en del arvæv men sædstrengen var vokset 5 cm fast i kasterationsaret. Der hele er gået godt. Så nu glæder jeg mig bare til at få ham hjem, og om ca 10 dage kan jeg så småt begynde at skridte på ham igen. Håber virkelig at der er bedring.

  • #26   26. apr 2016 Spændende læsning, min skal os opereres, så snart vi har fundet et tidspunkt. Han virker dog ikke til at have smerter og er utrolig sød at ride, blot stivbenet og så er han meget hævet dernede.

  • #27   26. apr 2016 Min har heller ikke haft vist store smerter, men difuse symptomer forskellige stedet, som ikke rigtig hang sammen, da han blev undersøgt, var dyrlægen bestemt heller ikke sikker da hun måtte hive og trække hva hun ville og han har den sidste uges tid været rengående. Men nogle heste er bare ikke gode til at sige fra inkl min egen. Held og lykke med din.

  • #28   26. apr 2016 Tak smiley Min gemmer smerte ret godt, han gik bla. med mavesår i næsten 6 måneder før han pludselig tabte sig 100kg på 14 dage . Men han hverken halter eller noget smiley Det blev kun opdaget fordi vi troede han havde forhudsbetændelse pga hævelsen

  • #29   9. maj 2016 Jubii. I morgen er det 14 dage siden at min dreng er blevet operareret. Og allerede nu har jeg en meget gladere hest, men meget mere gang, ret vildt. Dog skridter jeg kun ture på ham nu, men glæder mig til rigtig at komme i gang med ridningen og se hvilken forskel det har gjort. Samtidig er jeg også lidt flov over at min hest har gået med smerter i 2,5 år uden jeg kunne finde forklaringen.
    Nu vil jeg gå ud og fortælle alle på min vej om vores historie, i håbet om at det kan hjælpe mange andre heste og ejere.


Kommentér på:
Smerte.......sædstrengsfistel

Annonce