788 visninger
|
Oprettet:
Sidepull - erfaringer? {{forumTopicSubject}}
Hej igen
Jeg er meget glad for at ride bidløst på min 11 års vallak, men da alt jeg ejer er en rebgrime, og så naturligvis en almindelig grime, er det aldrig blevet til mere end det.
Nu vil jeg så rigtig gerne investerer i en såkaldt 'sidepull' for at prøve hvordan det ville fungere på ham.
Er der nogen - som har prøvet det - der kan fortælle mig, hvor stor forskel der er på at ride med en grime/rebgrime, og så på at ride med en sidepull?
Evt. om der er nogen der er bedre end andre?
- Karoline
nov 2010
Følger: 26 Følgere: 23 Heste: 4 Emner: 30 Svar: 444
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 7 Svar: 395
jan 2011
Følger: 13 Følgere: 10 Heste: 1 Emner: 13 Svar: 73
Jeg startede med grime, og har for nysgerrigheds skyld også prøvet både rebgrime, bosal og cordeo. Det hele fungerede fint, hesten var meget følsom og derfor kunne jeg ride ham med det meste uden problemer, men jeg tror at alle heste kan rides fint med det hvis man er tålmodig og giver dem tid til at vænne sig til det, så de forstår hvad signalerne betyder ordentligt fra starten.
Hvis du skal ud at investere i en, skal du være opmærksom på at de sidepulls der krydser under kæben, kan have svært ved at give efter og derfor kan de komme til at stramme på hesten så den har sværere ved at få luft. Det er bedre med en, der ikke krydser, men hvor der er trepunkts-stykke på siden
jan 2011
Følger: 115 Følgere: 120 Heste: 1 Emner: 60 Svar: 1.004
jan 2007
Følger: 68 Følgere: 61 Heste: 2 Emner: 450 Svar: 3.839
Og forskellen på sådanen og en rebgrime er, at sidepullen minder mere om en almindelig trense når man bruger den, end en rebgrime.
mar 2013
Følger: 30 Følgere: 37 Heste: 5 Emner: 36 Svar: 1.265
jun 2010
Følger: 33 Følgere: 69 Heste: 1 Emner: 81 Svar: 1.091
apr 2006
Følger: 63 Følgere: 89 Heste: 1 Emner: 88 Svar: 3.482
jun 2009
Følger: 26 Følgere: 36 Heste: 1 Emner: 3 Svar: 18
Det kommer virkelig meget an på din hest.
Jeg har nu selv reddet bidløst i 3 (snart 4) år, og det er så forskelligt fra hest til hest. For det første har de forskellige bidløse trenser forskellige funktioner.
En kapsun løfter hesten (den er god, hvis din hest har tildens til at gå under lod)
En hackamore er frem og ned (god til en hest, der korter sin hals meget under ridning) En rebgrime er til hyggebrug, da den ikke har nogen effekt. Sidepullen har samme effekt som en trense med bid, altså lige ned. Dog er signalet i tøjlen anderledes, da det kommer fra et sidelæns "ryk" i stedet.
Jeg vil anbefale en hackamore, med MEGET KORTE stænger. Den har jeg bedst erfaring med. Altså, den korteste du overhovedet kan finde. Hvis du er villig til at ofre nogle flere penge, vil jeg dog allerhelst anbefale dig LG hjulet. Alle de bidløse trensers effekt i et hjul. Mere information på http://ridudenbid.dk/side8.html :-)))
Sidepull - erfaringer?