1.236 visninger
|
Oprettet:
Hvordan rides en islænder . {{forumTopicSubject}}
Kunne godt tænke mig og høre jeres mening ang hvordan en islænder rides .
Mange mener en islænder rides ligesom andre heste / ponyer .
Hvad mener i ?
okt 2007
Følger: 114 Følgere: 112 Heste: 2 Emner: 177 Svar: 2.057
Hvis man ønsker at ride dressur på sin islænder, så mener jeg, at den skal rides og uddannes, som man rider og uddanner andre heste, man ønsker at ride dressur på. Hermed ikke sagt, at der er én måde, som alle heste skal rides på, men mener, at principperne skal bygge på det samme - uanset race.
maj 2008
Følger: 43 Følgere: 37 Heste: 7 Emner: 2 Svar: 959
sep 2012
Følger: 1 Følgere: 6 Heste: 3 Svar: 287
Nej de rides ikke ligesom andre heste, lige netop pga. gangarterne. Dog er der mange ting der er de samme, da en islænders grundform og grunddressur er lige så vigtig som alle andres.
aug 2010
Følger: 3 Følgere: 3 Heste: 3 Emner: 9 Svar: 39
Jeg sys personlige det er ens på mange måder men det er også meget anderledes på utroligt mange måder ?
mar 2012
Følger: 13 Følgere: 29 Heste: 1 Svar: 913
okt 2010
Følger: 14 Følgere: 16 Heste: 3 Emner: 64 Svar: 2.042
Ej, nu skal jeg nok være mere alvorlig.
Vi rider generelt med lidt længere bøjler, og mere sædefrihed. For alle heste gælder de samme tommelregler omkring samling og bøjning, men ofte vil man tillade en islænder at gå en smule højere (dog ikke oppe og kigge stjerner) pga dens bygning og gangarter.
Sædefriheden er for mange ret vigtig. I og med flere gangarter betyder flere signaler fra rytter - vi har simpelthen behov for at kunne indvirke via sæde på flere måder end man gør på heste med kun 3 gangarter. Jeg tror, men ved ikke med sikkerhed, at det også er sandt for de andre gangartsheste.
Men som udgangspunkt er der faktisk ikke suuuper meget forskel på ridning af den ene type hest frem for den anden. Det er nok mere et spørgsmål om hvilken sport man dyrker med hesten (der er f.eks også forskel på western, dressur og spring).
mar 2012
Følger: 13 Følgere: 29 Heste: 1 Svar: 913
aug 2010
Jeg har redet islænder i 4 måneder nu og hende jeg har købt mangler meget grund ridning og der er stort set det samme som på andre heste men selv jeg har redet i mange år har jeg stadig meget og lære ved islænder ridning man bruger sin vægt super meget og så er der 2 gear mere (-:
okt 2010
apr 2008
Følger: 6 Følgere: 7 Heste: 1 Emner: 36 Svar: 1.109
okt 2007
Følger: 114 Følgere: 112 Heste: 2 Emner: 177 Svar: 2.057
Må nok udvide din horisont og fortælle dig, at man også i dressuren bruger sin vægt utrolig meget. Især, hvis man som mig, udelukkende rider for vægt, sæde og ben. Ligeledes ved jeg også, at mange springryttere bruger deres vægt rigtig meget. Men selvfølgelig er der forskel fra rytter til rytter, hvilken ridestil man bruger i sin ridning. Kender flere der bruge vægten mindre end mig.
nov 2005
Følger: 46 Følgere: 47 Heste: 2 Emner: 38 Svar: 237
Men ja, islændere rides med længere bøjler, ofte også længere tøjler synes jeg. Knap så meget schenkel, og pisken er kun til at få bagparten ind under den i tølten. Man sparker ikke en islænder, men prikker nærmere bare lidt til dem når man vil have dem frem.
Grunddressuren er vigtig for en bedre tølt. Og smidigheden er super vigtig for at hesten skal kunne tølte. Vil man have en god tølter skal traven være der, og hesten skal være meget smidig.
Håber det hjalp lidt, i modsætning til de mange useriøse svar:)
-Kan ikke lige huske om der ridemæssigt er mere vi gør specielt anderledes. Men islænderryttere i det hele taget er meget anderedes fra storhesteryttere. Vi er meget modsatte af storhesteryttere.
aug 2010
aug 2010
aug 2010
aug 2010
aug 2010
(link fjernet)
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.130
Jeg rider store heste, men har pt en islænder i ridning/på opdragelse. Den har tidl været rihtig velreden og er utroligt godt uddannet både dressurmæssigt og i forhold til sine klart adskilte gangarter.
Når jeg kravler på den, jamen så rides den fuldstændigt lige som min holstener (altså self med de individuelle forskelle der nu engang altid er på de enkelte heste)
Der trænes pt dressur -og at man ikk ebare må spæne ud af banen og over til stalden når man ikke gider mere (den ejes af nybegyndere = den får lov til alt for meget og får sjældent klare signaler).
Nå, men pointen er, at det jo reelt er det samme vi vil: lette hjælpere, en hest der går korrekt = god indundergriben, lægger ryg til osv.
Islænderen har så et eller to ekstra gear -min erfaring er at de faktisk ikke er så svære at finde og vedligeholde, hvis dressuren er i orden (her taler jeg self om en islænder der er gangsat -en rå islænder kan nok være en udfordring, hvis intet man kender til gangarterne
Vi vil gerne have en løsgort og smidig hest og det får man, uanset race, ved at ride dressur og få den til at bruge sig korrekt.
Så jeg kan ikke forstå du synes det er så forskelligt -det JEG ser som forskelligt (og det virker for mig som om det er ved at ændre sig, men det kan d være jeg tager fejl) er at man i islænderverdenen falder fuldstændigt på halen når en rytter er islænder -næææh hvor fantastisk. Og så kan han ellers bilde folk hvad som helst ind, på trods af han reelt ikke kan ride (og det er ikke blot en observation -jeg har det skam direkte fra flere islændinges mund. Nogen af Tysklands mere anerkendte ryttere faktisk
Og har man en hest der er god nok, kan man komme lant, uagtet hvor god eller dårlig man er til at ride -der er jo klasser nok at starte hvor det er hesten og ikke rytteren der bedømmes.
nov 2007
Det er/har været en udbredt misforståelse blandt islænderfolket (nok især de ældre af slagsen) at den optimale tølt, fik man ved at sidde så langt tilbage som muligt = sadlen blev nærmest placeret helt ude på krydset af hesten, og rytteren satte sig helt ude på bagsvidslen af sadlen i den tro at det var rytteren vægt der fin den til at lægge vægten bagud.
I dag ved man jo godt at det altså er korrekt ridning og uddannelse der skal få hesten til at bære sig, ikke vægten den får placeret på krydset
men man ser stadig masser af ryttere sidde såda og lægge sadlerne sådan -det er jo en indgroet vane og det har været gjort sådan i s mange år at det altså er en vane der tager tid at bryde
okt 2010
Jeg lægger ikke billeder eller links op, da jeg ikke gider udhænge/diskutere de enkelte ryttere.
Jeg bliver selv undervist i at sidde så langt fremme i sadlen som jeg kan komme. Sadlen skal stadig ligge så skulderen er fri, men jo længere fremme jeg kan komme i sadlen, des bedre.
aug 2010
aug 2010
Som sidde langt tilbage og vi rider alle forskelligt .
Og mange islænder rytter rider på den mere gammeldags måde og Inter sagt i der er noget forkert i det . Det fungere jo for dem der gør det sådan . Jeg ville bare ikk så langt tilbage og side da min hest ikke kan holde til og bære så meget vægt på det punkt i ryggen . Det er det svageste punkter på ryggen lige bag sadlen . Derfor rider jeg ikk sådan da jeg gerne ville undgår skade på min hest
nov 2007
Man skal sidde midt i sadlen -hverken længere fremme eller længere tilbage. Hvis ellers sadlen ligger korret, er det dybeste punkt netop midt i sadlen, så det er der man "automatisk" kommer til at sidde, hvis man ellers undlader at prøve at presse sig selv i den ene eller anden retning
aug 2010
aug 2010
okt 2010
aug 2010
Folk er lidt hurtige til og rette på andre.
Hvordan rides en islænder .