{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
972 visninger | Oprettet:

Part (Aldersgrænse) {{forumTopicSubject}}

Hvorfor er det at der er så mange som søger en part fx. over 18 år? En 14 årig kan jo være ligeså rutineret og ansvarlig som en 18 årig og en 18 årig kan jo også sagtens være virkelig uansvarlig og urutineret.. Tænker lidt at så længe parten er ansvarlig, sød og rutineret nok til ens hest så er alderen vel lidt ligemeget? eller er det bare mig? smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Part (Aldersgrænse)
  • #1   20. okt 2013 Fordi folk under 18 er deres ansvar, hvor af en 18 årig ikk har det sådan(

• #2   20. okt 2013 Det kan måske også handle lidt om at 18 årige er mere selvstændige i forhold til økonomi, transport og tidsstyring?

• #3   20. okt 2013 Det kommer nok an på at en 18 årig er myndig og derfor kan stå til ansvar hvis der sker noget. udover det er der også noget sikkerhedsmæssigt i det som gør at folk vælger voksne parter
    Og så økonomisk så kan man stille en 18 årig ansvarlig det kan man ikke på samme måde som med en 14 årig, men oh well der har jo heller ikke været 100 andre enmer om samme problem smiley

• #4   20. okt 2013 Enig ^^
    Og mange hestesteder ligger et stykke fra offentlig transport, hvor en over 18, måske selv kan tranportere sig.
    Jeg søger i alle aldersgrupper, men er man under 18, skal man have fuld forældre opbakning, og forældrene skal være med inde over alt, og også gerne kunne tage med derud de første par gange.
    Min bedste part har været en pige på 8 år, som red western, og hendes mor var med hver gang.
    Har erfaret, at piger under 18 er ret ligeglade med, hvordan ens ting bliver behandlet, det er rigtig ærgeligt, når man lige har købt en ny sadel, og efter en måned er der kommet en lang ridse i siden af den... Også en af grundene til, at jeg tager penge for parten, for hvis man ikke behandler tingene ordentligt, er det MIG der står for nyt udstyr, på trods af, at jeg selv passer godt på det.

• #5   20. okt 2013 Fordi er du under 18 er det vidst teknisk set ejer af hesten/stalden der har ansvaret for dig, mens hvis du er over 18 er det dig der har ansvaret.

• #6   20. okt 2013 Josefine: Det er bestemt ikke alle der er ligeglade med udstyret

jeg er under 18 (14) og jeg spurgte min parts ejer om sadlen måtte bliver våd (Det småregnede da jeg skulle ud og ride)

• #7   20. okt 2013 Personligt skal jeg bare ikke have børn omkring mine heste.

• #8   20. okt 2013 rutineret - ja, ansvarlig, niks! smiley

Og jeg tror at spørger man alle som har håndteret Jasmin på hendes dårlige dage, så ville de sige at en part på under 16 ville være farligt, for jeg på 17 år har selv besvær til tider med at holde styr på hende når hun er i brunst.

Så derfor er mit krav til part 15 år minimum - og så skal personen komme herud på de dårlige dage og vise mig hvordan de vil håndtere Jasmin før at de kan få part på hende. Både fra jorden og i ridningen - ALENE.

Lige nu har jeg da en passer til juleferien til min hyphest, og indtil videre synes jeg personen har klaret det ganske glimerende! smiley Hun er lidt ældre end mig, og hun virker ikke bange for at tage fat - på trods af at jeg kunne have passere der er over 20, men som ikke ville være ansvarsfulde nok smiley

• #9   20. okt 2013 Nej det ved jeg godt, har jo heller ikke haft alle under 18 som parter smiley
    Men jeg havde sagt den skulle sættes på plads efter brug, og så på alle billederne hun havde lagt ud, at sadlen stod ligeforan hesten op af en stenmur. Det er ærgeligt, når man lige har givet 4200 for en sadel, og der så kommer en ridse på 20 cm. på under en måned smiley

• #10   20. okt 2013 Jasmin: Hvad er jeg så smiley

• #11   20. okt 2013 Jeg kan dog sige, at med min pony har jeg intet valg, i at vælge en part der er langt under 18 - ikke engang 14 skal de være smiley

Det er nemlig en shetlænder, og dertil vil jeg skisme ikke smide en 18-årig på smiley

• #12   20. okt 2013 Kailie

Du ahr ikke omgået mine heste alene, og det ville du heller ikke kunne smiley En part skulle gerne kunne være der alene, derfor skal jeg ingen børn have som part, hvis jeg nogensinde skulle have det smiley

• #13   20. okt 2013 Nårrhh detvar bare lige det du skrev med at børn ikke skal omgås dem dus krev ikke noget med alene smiley

• #14   20. okt 2013 jeg vælger 18 + grundet det forsikrings mæssige i det :).. også ligger vores sted lidt uden for transport smiley

• #15   20. okt 2013 Tjah, jeg har lært på den hårde måde at børn under 18 år slet, SLET ikke er så ansvarlige som voksne. Min nuværende part er lige omkring de 18, men hende har jeg redet med i flere år - jeg VED at hun passer på mit udstyr, min hest og sig selv.

Men den part jeg havde før hende, var ikke mere end 14-15 år. En af min mors veninders datter. Hun havde part på min gamle hest, og vælger at sætte sin veninde op på hesten, og ride ud på tur i blæsevejret. Min hest bliver bange, smider veninden af og tager turen hjem gennem nypløjede marker. Hesten var vel og mærke i genoptræning efter at have stået et år, og hans led kan SLET ikke holde til den hårde tur. Efter længere halthedsudrening finder vi ud af, at ledvæsken i to af hans led er tørret HELT ud, Okay, vi begynder behandling, hesten bliver haltfri og vi starter genoptræning. Så bliver den halt igen, og ledvæsken tjekkes en gang til - nu er der ledvæske, men det er tyndt og smører ikke. Ledvæske skal være tysk og 'slimet, og det var det ikke, så vi starter forfra med behandling og genoptræning. Denne tur tager godt et halv år, og i mellemtiden bliver hesten flyttet og parten vil ikke skulle så langt for at komme ud og ride. Da hesten så IGEN bliver halt, får vi taget røntgenbillede, og der er så begyndende kbogleforandringer i hovleddet. Han ville aldrig blive ridehest igen, og 8 måneders kamp ender i en aflivning. Jeg nåede ikke at have ham meget mere end et års tid.

Det kunne selvfølgelig være sket for enhver. Men en erfaren og ansvarlig rytter ville måske have mærket hestens nervøsitet på turen, været hoppet af og trukket hjem - eller slet ikke været redet ud i blæsevejr!

Jeg siger absolut ikke at det er alle i den aldersgruppe der er så uansvarlige. Men jeg skal aldrig, ALDRIG have sådan en i nærheden af min hest uden opsyn igen.

• #16   20. okt 2013 Jeg er 14 år og har en part.
    Han er så også en lille prut på 130cm og 21år.

Tror måske at fordi man skal være 18 år, er fordi man har styr på sit liv så og selv betemmer.
    Folk regner nok med at de har mere erfaring og de er nemmere at stole på.

• #17   20. okt 2013 Hvis man skal vælge at sætte alder. Og siger 18. Ej 15 de også mådne kun 3 år fra men hvad en der 3 år yngre pludselig kun 12. Og børn på 12 unge på 15 kan være præcis lige så gode til hesten, som en på 18.
    Men men alle får mere erfaring som årene går og indlevelse føling osv kommer and på personen, dette kan ikke købes for penge men det kan erfaring heller ikke. Og jo flere år man bliver og omgåes heste, jo flere erfaringer har man med sig. Nogle gode. Nogle dårlige. Jeg har både gode og rigtig dårlige erfaringer med unge piger! Og vel ja er endt på at droppe part helvede pt. Må se hvad tiden bringer smiley men fortrækker en voksen part, da det et stort ansvar. Og mange ting, der skal huskes tale om tages stilling til. Og som flere skriver dyrt udstyr, dog næsten drop udstyret, men behandles tingene som brug smid. Væk, hvad så med hesten??? Blir den så varmet op, blir den skridtet af, tjekker de altid gjorden. Ting hvor du som ejer ikke kun nu her men resten af hestens liv vil hænge på skavanker hvis hesten ikke blir passet og redet korrekt. Og rigtig meget af det her, ser man. Først år efter, og så langt tænker parter desværre sjældent. Det gør man som ejer, når man ser og man er med til at aflive folks skønne dyr. Ser regningen fra kiropraktoren tikke ind af døren... Osv at tage ansvar for så stort et dyr er en kæmpe opgave og tage ansvar for. En part der skal lære at passe og have hest er tilsvarende en stor opgave. Igen finder falder man over den rigtige pige, syntes jeg det vigtigt vi alle i hesteverdenen gør os umage for at åbne op overfor de yngre, dette er den nye generation, og siger aktid til pigerne start nu ud med part! smiley så jo ikke iorden hvis. Der ikke er nogle parter der vil lærer disse. Piger op i. Ansvaret omkring det at have hest.

Ups blev langt sorry godnat herfra.

• #18   20. okt 2013 Har haft part på Cha-Cha og Jobbe siden jeg var 12, og har altid passet dem alene, og sørget for at tjekke busser osv. Jeg må være enestående (ironi kan forekomme). Synes alle bør få en chance. Alle heste fortjener at blive elsket af et barn. smiley

• #19   21. okt 2013 og jeg ejer så de heste som gyldenlund omtaler....

jeg var sandelig ikke meget for at lade en 12årig tumle mine dyr, men hun blev ved at plage og jeg gav hende til sidst lov, og alle de bekymringer jeg den gang havde omkring hende meget unge alder, er mange gange blevet gjort til skamme.

jeg syntes bestmet at man skal give ungerne en mulighed for at vise deres værd, og give dem mulighed for at vokse og vokse med opgaverne.

jeg har ALDRIG fortrudt at jeg lod en pisse irriterende 12årig komme og prøve mine heste, vi har oplevet mange op og ned turen sammen efterhånden, men min part er der og jeg kan stole på hende.....

og så er de rlige den del at med de yngre der kan man være med til at forme dem, både som almindelig menneske men sandelig også hestemenneske

• #20   21. okt 2013 Jeg synes det er svært at bruge en aldersgrænse. Ansvar hænger jo ikke kun sammen med ansvar. Selvfølgelig kommer der et større forhold til ansvar jo ældre man bliver. Men oftest hænger det vel sammen med, at man er blevet forælder. Forældrerollen må vel være det største ansvar man kan have her i livet.
    Måske skulle man gå efter parter der er forældre eller hvor der er en forælder med hele tiden.
    Desværre er det nogen gange sådan, at forældre ikke er deres opgave voksen. Så den er altså heller ej bombesikker.

Kommentér på:
Part (Aldersgrænse)

Annonce