2.182 visninger
|
Oprettet:
11. sep 2007 Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Hvilken forsikring skal dække/hvem har ansvaret? {{forumTopicSubject}}
Hvem har egentligt ansvaret hvis ens hest stikker af, fordi en hund jagter den, man ryger af også løber hesten ud foran en bil og ødelægger den, pløjer igennem en have eller hvad de kan finde på?
Er det stadig heste ejeren, hvis det fx. er forårsaget af en hund - altså ikke en hest der bare blev skræmt?
Kom til at tænke på det i dag, da jeg sad på jorden og en hund, det var løs et sted de skal være i snor, jagtede Fleur så hun blev bange og jeg tiltede af. Heldigvis stoppede hun da med det samme og spiste græs - men det gør alle heste jo ikke.
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.130
Umiddelbart vil jeg tro det er hestens forsikring der skal dække de skader hesten har lavet på bil/have e.l. mens hundens kun skal dække hvad den måtte have lavet af skade, f.eks. hvis den har bidt hesten, e.l. men jeg ved det ikke
jul 2010
Følger: 53 Følgere: 50 Heste: 3 Emner: 6 Svar: 912
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Jeg bor nu midt inde i byen ;o).
jul 2010
sep 2007
Det er vel ikke staldejerens forsikring der skal dække, at jeg rider en tur og der så kommer en hund og løber efter hesten, der bliver bange og jeg falder af, hvor hesten så forsætter?
jul 2010
Men vil jeg da hurtigst muligt undersøge, satte da lige tanker i gang hos både mig og min mand, hmm .
sep 2009
Følger: 62 Følgere: 83 Heste: 23 Emner: 63 Svar: 7.255
Så helt sikkert ens ansvarforsikring som skal ind og dække der vil jeg mene
sep 2007
Det er vel hundelufterens skyld? Især hvis hunden er løs et sted, den ikke må være løs.
sep 2009
jul 2010
nov 2007
-det er jo heller ikke billistens forsikring der dækker hvis min hest bliver bange for en bil og f.eks. hopper ind i en have.
Hundeejeren kan så få en bøde for athave hunden løs hvor den ikke må være det osv -men skader forvoldt af hesten, vil jeg nu mener er hestens forsikring der skal dække
sep 2007
Spøjst hvis man kan slippe så let afsted med at have en ustyrlig hund ( der måske ikke bider, men stadig så forårsager en løbsk hest og tabt rytter med evt. skader på begge ) og evt. også et sted den ikke må være løs :o)
Og at hvis hesten så ikke løber ud foran en bil, men bare kommer til skade ved at falde e.l - så er det også stadig en selv, ikke hunden, der i første omgang burde være i snor.
apr 2007
Følger: 114 Følgere: 115 Heste: 7 Emner: 121 Svar: 558
Hvis det er ude i trafikken og det f.eks er en bil der køre for tæt på hesten og den bliver bange og rytteren ryger af, er det bil ejeren. Der gælder næsten de samme regler for cykelister og ryttere i trafikken.
At disse ting så kan ende i en diskussion, kan gøre sagen mere kompliceret.
F.eks hvis hunde ejeren påstår hunden ikke har været løs. eller lign. så kommer man jo ud i påstand mod påstand
sep 2009
Det vel også dig som har en ustyrlig hest hvis du ikke kan styre den fordi en hund gør af hesten eller er ustyrlig..
Sys endelig det ret lige til. Bider hunden din hest så det selvfølgle hundes forsikring som skal dække.. men altså det din hest som forvolder skader på ting og sager og derved den som skal betale..
Men du har jo en forsikring så er vel ret ligemeget
sep 2009
nu skriver du at hesten skulle aflives snakker vi om at hunden gjorde skade på hesten eller andet så det klart hunden skal betale..
Og igen det klart at en bil som køre for tæt på en hest og dette resulteter i persons skader er jo klart bilen skyld..
her snakker vi en hest som er blevet skræmt og derved har smadret ting og sager og dette skal hesten forsikring jo dette tingene.
sep 2007
Så du kan styre din hest, når en hund ud af det blå kommer for fulde fart ud jagter din hest? Nej, det var ikke bare en hund der gøede, det var en hund der direkte jagtede og gik efter min hest, vi roligt skridtede afsted og var nogle hundrede meter fra hunden.
Ingen hund der bed, bare en hund der kom løbende meget langt væk fra, løb hen imod hesten - en hest der på ingen måde havde hørt den, eller set den, heller ikke mig før jeg sad på jorden.
Heldigvis har jeg en sød hest der bliver stående når hun bliver bange. Men nu har jeg så en hest, der ikke er særligt glad for hunde der er for "hurtige" så og sige.
Super fedt, at en uhøflig hundelufter har gjort min hest muligt bange for hunde, som hun ikke var før og ikke overhovedet råbte af hunden for at kalde den til sig eller stoppede og kom hen til mig der sad på jorden :o).
sep 2009
Men hvis hunden er kommet løbene langt fra burde hesten også have set den nærme sig..
Siger ikke at det er din egen skyld du faldt af overhoved... Og mega provokerenden at nogle mennesker ikke kan finde ud af og lufte deres hund ordenligt.
sep 2007
Okay okay, undskyld jeg ikke har en 100% sikker hest der aldrig nogensinde bliver bange :o). Men nej, hverken hesten eller jeg havde hørt hunden, så meget larmer de ikke når de kommer løbende - eftersom den kom bag fra, hvor hesten ikke kan se den.
Ved godt du ikke siger direkte det er min skyld, men jeg tager det bare lidt personligt fordi det for mig lyder som om, at du syntes det er min skyld min hest blev bange og jeg derfor faldt af. Undskyld hvis det er forkert at jeg opfatter det sådan.
Og ja, træls oplevelse og møg irriterende at det lige skulle ødelægge en ellers god tur :o)
nov 2007
For osse i TS's situation, vil hundeejer self skulle dække de skader hunden har forvoldt = har den f.eks. bidt hesten, skal hundens forsikring dække.
Men de skader hesten forvolder når den stikker fa, burde dækkes af hestens forsikring.
nov 2007
F.eks. vil billisten nærmest altid få skylden hvis denne rammer en cyklist. Osse selvom cyklisten har kørt hassarderet og rent faktisk er den der forårsager ulykken.
Så når jeg svarer på hvordan jeg tror det vil blive vurderet, så er det ikke udfra om jeg ener du burde eller ikke burde kunne holde din hest uanset omstændighederne, men simpelthen mit bud på hvordan det ville blive vurderet af forsikringen, det var jo det du spurgte om.
Og min ikke det samme ælder andre, så der er ingen grnd til at tage sådan på vej, det er jo ikke et angreb på dig eller din ridning
sep 2009
Som sagt mine heste bliver forskrækket men løber eller hopper ikke rundt.
Nej nej mener overhoved ikke det din skyld man har et levende dyr og jah de har jo deres egne små hjerner hehe =9
Mener bare man ikke kan skyde skylden over på hundeejer for de skader ens hest forvolder.
Som sagt hvis du var kommet slet tilskade ville hunde ejers forsikring skulle dette dette da det var hunden som lavede denne skade.. men at hesten så løber ud og laver ballade dne hænger ikke på hunden men hesten..
sep 2007
Michelle W - Det var nu heller ikke dine beskeder jeg tænkte på, jeg har sådan cirka forstået at hvis hesten løber løbsk så uanset hvorfor så er det dens forsikring der skal dække ;o).
sep 2007
Hunden var nu fuldstændig stille - nok derfor vi ikke hørte den ;o).
Det er et stort åbent område med græs, med lidt skov omkring hvor der er ridestier i skovene og grus stier hen over græsset. Men som hest må man også gerne være på græsset.
Så det er nu ikke fordi folk ikke ved der kommer heste det ;o). Og sjovt nok var den anden i snor, han gik med.
Nå, ud af verden med det. Kan være vi smutter i skoven igen i morgen.
Hvilken forsikring skal dække/hvem har ansvaret?