{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.563 visninger | Oprettet:

Equine Recurrent Uveitis - måneblindhed. {{forumTopicSubject}}

Nogle som har heste med denne lidelse og er interesseret i at fortælle om jeres forløb med sygdommen? Jeg ønsker at høre om hvilken behandling, hvor mange gange hesten er behandlet, fungerer den optimalt med sygdommen, giver den udtryk for smerte, nogle der har fået aflivet heste grundet det osv.

Alt hvad i gider fortælle om jeres hest og jeres forløb. På forhånd tak.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Equine Recurrent Uveitis - måneblindhed.
  • #1   30. okt 2013 Vi havde for år tilbage flere udbrud af uveitis.

Hos den første hest blev det opdaget for sent, hvorfor hesten blev total blind trods i hærdig behandling - men som sagt, desværre for sent. Den blev aflivet 6 år gammel.

Min venindes hest fik det som nr to. Et hævet øje, lysskyhed, ømhed og en karakteristisk "mælkesky" i øjet og vi vidste straks, hvad der var galt. Dyrlægen blev omgående tilkaldt og hesten startede behandling straks. Den blev ryppet 8 gange i døgnet de første 14 dage og stod opstaldet i mørke i ly for blæst, lys og støv. Efter de 14 dage blev den dryppet 4 gange om dagen også i 14 dage. Det var en sej og lang kamp, men det lykkes at kurere det, og hestens syn blev normalt.

Min egen hvide hest blev hest nr 3. Hans forløb var som ovenstående, dog lidt kortere, fordi vi startede den intensive behandling inden for få timer.

Min erfaring er, at resultatet i høj grad afhænger af, hvornår man får igangsat behandling. Sker det inden for 24 timer er der god chance for at rede synet med vedholdende behandling. Er der gået længere tid, så mindskes chancerne betydeligt. Det er utrolig vigtigt, at man fortsætter behandlingen hele forløbet ud også selv om mælkeskyen forsvinder fordi, uveitis har tendens til at blive kronisk og tilbagevenden, hvis ikke den slået total i bund første gang.

Det er en rigtig træls sygdom smiley

• #2   30. okt 2013 k A

Tak for dit brugbare svar - det var mange tilfælde i har haft. Blev den første hest aflivet fordi den havde smerter i forbindelse med det? Fordi den blev uhåndterlig, fordi den ikke kunne se på øjet el.?
    Blev der udbetalt livsforsikring på hesten fordi dr. dyr mente den skulle aflives, el. var det ejers valg at den skulle herfra?

• #3   30. okt 2013 Var det begge øjne med den første?

• #4   30. okt 2013 Den første heste blev tiltagende "underlig" i sin opførsel og der gik noget tid inden ejeren blev klar over, at den faktisk ikke ku se. Den blev total blind, men var ikke ustyrlig, uhåndterlig eller noget. Om den havde smerter kan jeg ikke huske/svare på. Jeg ved heller ikke, om ejeren fik udbetalt forsikring. Jeg stod med hesten, da den blev aflivet hjemme bag stalden. Det var en meget meget smuk og kærlig hest, så det var en rigtig trist slutning smiley Og ja, det var begge øjne.

Hos min venindes og også hos min egen var der kun tale om det ene øje. Havde det ikke været for den første hest, så havde vi jo nok ikke været så hurtig i vores behandling. Mange prøver jo med kamille the osv, hvilket jo er katastrofalt ift uveitis. Begge vores heste havde store smerter, stor hævelse og stor lysskyhed i den akutte fase = den første uge eller to, hvorefter det langsomt aftog. Begge vores heste er raske, deres syn er intakt og der har ikke været tilbagefald (det er ca 10 år siden nu).

• #5   31. okt 2013 Ja mange prøver med alt for meget inden de tyr til fagpersonerne - hvilket er rigtig ærgeligt. Min havde det da vi købte ham og jeg kan ikke rigtig komme problemet til livs, det bliver ved med at vende tilbage med intervaller imellem.

• #6   28. nov 2013 min hest har tilbagevendende måneblindhed på trods af, flere behandlinger lige efter bogen, den har nedsat syn på øjet. Vi har efter lang tid fundet ud af at holde sygdommen nede, og ved altid at have dråber på lager, kan vi starte behandlingen så snart vi opdage, det igen er i udbrud smiley

Kommentér på:
Equine Recurrent Uveitis - måneblindhed.

Annonce