{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
605 visninger | Oprettet:

Dressur ift. racer {{forumTopicSubject}}

Kom til at tænke på, hvad er jeres holdning til, hvordan de forskellige hesteracer, kan gå dressur?

Jeg tror nu nok vi alle kan blive enige om, at stort set alle raske heste kan lære at gå en fin grunddressur.

Men hvis vi begynder at komme deropad i dressur konkurrencerne, mener i så stadig at alle racer har lige gode chancer? Og hvis nej, hvor vil i sætte grænsen?

Ved en LA? MB? Højere? Eller vil i slet ikke sætte nogen "race-grænse"?

Og jeg taler altså reelle vinder chancer, ikke bare det at kunne lave øvelserne, og så kalde dommerne for dumme fordi de ikke kan se at lille Nusse er ligeså god som Blue Horse et eller andet.

Hvad er jeres holdning smiley ?? Dressurdommernes holdning? (ved der er et par stykker af jer herinde)

Og håber ikke det er nødvendigt at påpege - hold tonen!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rengøring 750 kr.
  • Ophængning af 3 lamper 600 kr.
  • Rengøring 450 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Fastgørelse håndvask m.v 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Dressur ift. racer
  • #1   17. nov 2013 Der er mange, som mener fjordheste ikke kan. Det mener jeg så godt de kan.. smiley Men ved der er nogle dommere, der dømmer lavere når det er en fjordhest! smiley

Tror ikke en shetlænder kan følge med deroppe! xD

• #2   17. nov 2013 Altså min holdning alle kan komme op og gå en la . Men ikke alle kan komme op og gå over la smiley

• #4   17. nov 2013 Frisere er begyndt, at blive populær i de høje dressurklassere.. Flere og flere frisere kommer der op og ride.

• #6   17. nov 2013 Reele vinderchancer ifh til dressur dommere, så er alt der ikke har noget med varmblods heste at gøre, ikke en chance fra de højere LA og op efter smiley

Jeg ahr selv en frieser jeg håber på kan komme op i noget M engang om nogle år, men sådan helt reelt, for han ingen chance fordi han er behåret og racen er frieser.

• #7   17. nov 2013 Jeg tror nu ærligt talt ikke at det drejer sig om at det er en bestemt race, en bestemt farve, højde, osv. Slet ikke når man kommer op i de lidt større klasser til lidt større stævner med mere kompetente dommere.
    Tror bare der bliver kigget på løft og bærring og bevægelser. Og de fleste (ikke alle) "ikke-varmblods" heste, har ikke den samme mængde af løft og bærring og bevægelser, som heste der er avlet til dressur har, selvom de måske bærer sig rigtigt flot ift. deres eget potentiale, så er der bare heste der bærer sig endnu flottere, og har en endnu større gang - og tror det er dét dommerne dømmer ud fra, og ikke "det er en x-race, så den får lige et halvt point lavere for hver øvelse". Ikke alle dommere er fejlfri, og der kan nok godt komme en smutter her og der, men min holdning er, at det generelt dømmes som beskrevet ovenfor.

Dog mener jeg at friseren, om nogen, burde kunne klare sig rigtigt godt, netop fordi den også har en stor flot gang. Kan sagtens se en friser gå m klasser, og klare sig godt.

Og jeg er enige med dem af jer der skriver at "grænsen" er LA, det er også min umiddelbare holdning, for de fleste (ikke alle!) heste.

• #8   17. nov 2013 Ift. dressurstævner er jeg på bar bund, for jeg ved ikke, hvordan dommerne dømmer, og hvad de kigger efter.
    Mange racer er ofte udfordret fysisk af deres bygning, når de skal gå dressur. Det er svært for pony-racer med kort hals og korte ben eller trækheste med naturligt afskub og også for arabere/friesere, som er nogle af de heste med naturlig høj holdning.
    Men når det er sagt, så kan de fleste heste komme til at gå et højt niveau og lave øvelser, der svarer til de høje dressurklasser, hvis man tager hensyn til deres "mangler" og "fejl" og træner på en måde og i et tempo, der passer hestens fysiske kunnen.

Ser man på reglementet og hvad dommerne burde dømme efter, så kan alle veltrænede heste være med på de høje planer, selvom de ikke har de "gakkede gangarter" som varmblodshestene smiley

• #9   17. nov 2013 En varmblods heste vil det nok kræve for at have reelle vinderchancer i la op efter især på c og højerr niveau. En hest med op ad bakke tendens og store frigjirte bevægelser har bare det plus ekstra så at os med mindre heste drr også er mindre gående virkelig skal ride præcist og godt før vi kan gøre op for manglende dressur tendens .

Men derfor kan man da sagtend ride med på slut laerne og måske mb men man må nedjustere sine forventninger. Og altså hesten med lysten og rigtige rytter kan sagtens lærer øvelserne. Min anglo araber kan lave changementer og træner passage piaf, men har ingen forventninger om at starte højere end la6 på hende

• #10   17. nov 2013 Hvis man selv er dygtig og stædig nok, så kan langt de fleste heste gå en god LA, men derover begynder det nok at knibe for ikke-dressur racerne.
    Selvfølgelig er der undtagelser inden for alle racer.

Jeg mener så sagtens en frieser kan komme op og gå de høje klasser, men der kræver en rytter der ved hvordan de skal rides.

Og så er der jo dem der går i gang med fuldstændig vanvittige udfordringer. Kunne være rigtig sjovt at se det færdige resultat, men har ikke fundet det endnu
    http://www.youtube.com/watch?v=82Nz702CvUM

• #11   17. nov 2013 Sjovt, jeg synes netop at avlen i fx. varmblodsheste er kørt totalt af sporet. Nu avler man efter show-gangarter, størrelse osv. men ikke efter en hest, der naturligt ville kunne bære sig selv.
    Den race, der kommer tættest på er pre'en eller andre iberiske heste, hvor der er langt mellem de heste, der har anlæg for at bære sig naturligt.

• #12   17. nov 2013 Ja her i Europa er der en del varmblodssnobberi, ja undskyld udtrykket. Men i USA ja der kan selv muldyr gøre sig.
    http://barnmice.com/video/who-needs-an-upper-level-warmblood-when-you-can-have-a-mule

• #13   17. nov 2013 Alle heste kan ''lære'' at ride de høje klasser det kommer mere and på om den kan gøre det så godt som de heste er avlet til det smiley

Jeg ville syntes at hvis man ville op i det høje klasser, ville ride Dm, Vm eller alle de andre klasser så er man nok nød til at se øjnene at det nok ikke dur man kommer på en f.eks. frieser, traver eller alle de andre racer der findes som ikke er ''avlet'' til høje dressur klasser, men som folk stadig syntes de racer skal kunne gå.

Har ikke noget imod alle de andre racer der findes og syntes det er fedt når folk får noget ud af de racer smiley men har også set mange som bliver sur på dem med ''rigtige'' avelede dressur heste når de vinder alt, fordi de er jo ligeså god som den, men for det meste er der takt fejl eller den falder for nemt fra hinanden eller hesten er meget låst i bagbene, men det kan ejerne ikke se da der er dommens skyld og dommeren dømmer ikke fair osv. Og rytteren kan for det meste ikke se at hesten nok ikke er stærk nok til de øvelser. Pga dens avl.

Jeg har selv varmblod og ønsker at kommer langt i dressur men jeg har ikke købt mine pga de har en ''stor'' gang men fordi de er super takt faste og det for mig mere lækkert at have end en det kan sparke sig selv i maven og hovedet, for det er bare ikke til at arbejde med ''syntes jeg''
    Og så kan jeg godt lide i Varmblod at jeg kan ''blande'' racerne lidt så man kan få den hest man ønsker smiley
    F.eks. faldt for Myggen fordi hans mor er tysk Trakehner som jeg syntes at er en super smuk hest, og så var han De Noir så han fik lidt ro på sig smiley lige min drømme hest.

Kommentér på:
Dressur ift. racer

Annonce