{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.016 visninger | Oprettet:

Forfangenhed? Symptomer? Hvad er jeres erfaringer? {{forumTopicSubject}}

Forfangenhed.. Ved en smule om hvad det er? Men vil gerne hører om hvad I siger om denne frygtelig sygedom...

Er det noget med at hesten får en form for en fedtkam og blodårene på forbenene bliver en smule forstørret?

Kan en hest der stortset kun lever af halm og hø får forfangenhed??

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Forfangenhed? Symptomer? Hvad er jeres erfaringer?
  • #1   26. nov 2013 Hesten får varme hove, og bliver dårligt gående.

Det er en betændelsestilstand der opstår nede ved hovbenet, som kan føre til i værste, men ikke sjældneste fald aflivning.

Jeg er sikker på der er flere symptomer, men jeg ved heller ikke så meget omkring det smiley

• #2   26. nov 2013 Men nej, jeg vil ikke tro den får fedtkam, til følge af sygdommen, da det som skrevet ovenover er en betændelsestilstand i benene på hesten.

• #3   26. nov 2013 symptomerne vil typisk være at den nærmest bliver stivbenet, vil ikke gå, den vil læne sig på bagbenene (hvis den er forfangen i forbenene, hvilket de mest typisk bliver)
    Det er rigtigt at de får tydligerer puls i benene.
    Og hvis de er "fede" (den store fedtkam) kan de have større chance for at blive det, men den behøver ikke at være et symptom.

Ja, en hest som lever af hø og halm kan godt blive forfangen

• #4   26. nov 2013 har set i en film på youtube, at hvis du tager en finger og kører ned af benet på hesten, så kan du (hvis det er meget slemt) mærke at det "buler indad" lige over hoven, det gør det fordi hovbenet har løsnet sig.

Det er en forfærdelig sygdom smiley min gamle pony blev aflivet pga. af det

• #5   26. nov 2013 Min tidligere pony blev akut forfangen af at stå på frossen, knoldet jord, det behøver ikke komme af foderet. Den levede kun af hø, halm, vitaminer/mineraler, og fik det stadig. Den gik meget forsigtigt og stivbenet, og stod med forbenene strakt lidt frem. Pulsen i forbenene er ofte tydeligere at mærke end normalt, og hvilepulsen er forhøjet. Man kan vidst også se det på hovene efter noget tid.

• #6   26. nov 2013 Da min hest blev forfangen, var det ret specielt i forhold til hvad der normalt sker.

Det ene øjeblik stod den normalt på folden, det næste øjeblik, knækkede benene sammen under den, og den væltede - jeg kunne næsten ikke få den ind i boksen, fordi benene flere gange knækkede sammen under den. I boksen stod den og små svedte, og pludselig fik den en slags krampe trækninger ved bagparten og benene knækkede igen sammen under den, og det skete med små mellemrum. Dyrlægen kom, og troede ikke det var forfangenhed fordi det så så underligt ud, samt pulsen i benene var normal, og hovene var ikke varme, hun troede nærmere den havde pådraget sig en skade omkring bagparten. Efter lang tids smertebehandling der ikke hjalp, fik vi en ny dyrlæge ud, som også havde svært ved at placerer symptomerne, men til sidst kom frem til at det måtte være forfangenhed, hvilket det var, men det var et af de få tilfælde hvor det ramte bagbenene og ikke forbenene.

Så forfangenheds symptomer kan være forskellige, men de mest kendte er varme hove og høj puls i benene.

• #7   26. nov 2013 mange tak for svar alle sammen! nanna: hvad hedder den video, du har set på youtube?

Jeg er så bange for at min pony har det!!! smiley Hun er dog ligeså vild og frisk som hun plejer... Men hun har fedt kam (har hørt at det også skulle være normalt, ikke noget som jeg skulle være bange for) men det er jeg altså. Hun er lidt tyggere end normalt, da hun pt. står i boksro pga. seneskade. Hun får hovedsaligt kun hø og halm (en lille smule havre blanding, men lidt)
    Hendes blodåre længst nede ad benet er rimelig store (men har prøve at sammenligne med de andre ponyer i stalden, og syntes at deres var ligesådan som hendes)

• #8   26. nov 2013 Calla: Kan du prøve at beskrive hvordan den knækkede sammen?

• #9   26. nov 2013 Mindes da min gamle hoppe var forfangen at de første symptomer på det, var at hun var meget stivbenet og ikke ville gå. Derudover lagde hun alt vægten på bagbenene hvis den altså er forfangen på forbenene, som de oftest bliver.

• #10   26. nov 2013 Jeg synes at min pony går som hun altid har gjort. (Vader lidt nogle gange, fordi hun er rimelig ivrig når jeg går med hende) Hun er dog en smule ømtået (men nok fordi hun ikke har sko på pt. - hendes ene forhov er lidt flosset) Ved ikke om det skyldes når hun går på stenene, som måske kan være lidt hårde for hendes hove. (Hun har jo seneskade, og jeg skal gå med hende hverdag, og der går jeg på sten, da det er den eneste og mest optimale mulighed jeg har) For hun spasser helt ud på vejen, når der kommer biler, og i skoven er der bakker, hvilket heller ikke er særlig godt)

• #11   26. nov 2013 Grevelodden: tak for svar! jeg syntes at min pony ligger mere vægten på forbene end på bagene. Specielt når hun går også, og når hun står på staldgangen.

• #12   26. nov 2013 https://www.youtube.com/watch?v=AdUHLjTzems

tror at det var denne her smiley den er godt nok på engelsk...

det er en engelsk heste velfærds organisation, som har lavet den.
    De henter vanrøgte heste og får dem op og køre igen på deres farme, de har 4 farme fordelt rundtomkring i England, og når hestene har det godt igen, kan man adoptere en af dem. Den fra organisationen kommer så på besøg en gang om året for at tjekke op på hesten smiley

• #13   26. nov 2013 Hun væltede aldrig helt ned, med som om hun mistede styrken i bagbenene og nærmest satte sig ned på røven, og så nåede at få styrken i benene igen inden hun røg helt ned.

• #14   26. nov 2013 Heste der har forfangenhed kan godt have fedt kam, da det kan komme af fedme hos hesten, hesten kan også læne sig tilbage for at aflaste sine ben, eller skille for og bagben langt fra hinanden for at aflaste, men der kan være mange symptomer.

• #15   26. nov 2013 At hesten har fedt kam er ikke et tegn på forfangenhed. Men et tegn på hesten er for tyk og en for tyk hest kan blive forfangen. Jeg vil sige hvis hun ikke har varme hove eller går eller stå anderledes skal du ikke være bekymret.

• #16   26. nov 2013 hej, hun er dog "vid" bag i. Nogle heste går meget spredt med bagbenene (man kalder det for olietønde gang)

Men sådan har hun gået lige siden at vi fik hende som 4 års

• #17   26. nov 2013
    Hvis du har mistanke om forfangenhed, så skal havren væk.
    Heste med fedtkarm og overvægt, er i fare for at få EMS og forfangenhed.

• #18   26. nov 2013 Hvad er EMS?

• #20   26. nov 2013 (link fjernet)

Jeg er så småt gået i gang med en Paddock Paradise, for at forebygge mulige sygdomme og give hestene den største mulige naturlige velfærd. Jeg har pt et par heste med stressrander og fik et chok, da det gik op for mig.. Søgte efter alternative måder at have heste på og fandt bogen om Paddock Paradise, og det er ufattelig spændende læsning!

Kommentér på:
Forfangenhed? Symptomer? Hvad er jeres erfaringer?

Annonce