{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
487 visninger | Oprettet:

Hjælp til det med dækkener! {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen
Da min hest altid har gået udenfor hele året har jeg ikke forstand på det med hvilke dækkener man skal have og hvilke gram.
Jeg skal have ham opstaldet på en rideklub til januar og han skal formentenlig klippes. Så hvilke dækkener skal jeg købe og hvilke gram. Jeg har allerede et fleecedækken og et vinterdækken på 400 gram og han er ikke typen der fryser.
Og da jeg skal på efterskole næste år vil jeg også gerne høre lidt om regndækkener og overgangs
Håber i vil dele jeres viden smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hjælp til det med dækkener!
  • #1   1. dec 2013 hvad siger vejrudsigten den dato du smider dækken på?

• #2   1. dec 2013 ved jeg desværre ikke endnu da det er først til januar men det vil være rart at høre hvilke dækkener i forskellige bruger og hvad i kan forslå også med hensyn til næste år med min efterskole smiley

• #3   1. dec 2013 Ja men hvis det er - 20 grader, ja så er det dem med mange gram der er i brug, er der +8 grader er det jo ikke nødvendigt med det helt varme dækkener... brug din sunde fornuft..

• #4   1. dec 2013 alt jeg spørger om hvilke dækkener i bruger og hvornår...

• #5   1. dec 2013 Når det er minus grader bruger jeg 400 g. smiley
    Når det er mellem 5-0 gader ca. 300 g smiley

• #6   1. dec 2013 okay.....

overgang - efterår
    vinter 200 g. kommer på når det bliver koldere
    vinter 3-400 g. kommer på når der er klippet og det er koldt
    Regndækken - Jah.. når det regner ( forår og efterår )
    Stalddækken - på stald - ved vådt vinterdækken, ellers beholder jeg bare det andet på
    Skridtdækken- når jeg skridter
    transportdækken - under transport
    sveddækken - når hesten sveder efter arbejde
    fluedækken- når der er fluer

• #7   1. dec 2013 tak hvor meget er jeres stalddækkene på? smiley

• #8   1. dec 2013 Regn uden fleece for, fleece hører ingen steder henne til heldagsbrug i min verden... Overgangsdækkener med 50-10-200 gram, 300 til hvis det er -20 og hesten er kuldeskær.... Det højeste jeg nogensinde har brugt var 360 gram, det var til en helklippet fuldblod i løsdrift da vi havde isvinter i 09-10.... smiley

• #9   1. dec 2013 altså min får bare hans vinterdækken på om natten smiley

• #10   1. dec 2013 Jeg har:

Fleece (mange, alt for mange :P)
    Ulddækken
    Regn både uden og med fleece
    Overgang 200 g
    Vinter 280-300 g
    Tykt vinter 400 g (har endnu ikke brugt det)
    Stalddækkener 200-350 g
    Det er meget individuelt hvor meget den skal ha på, kommer an på hvor meget den plejer at fryse/svede, huld, pelssætning/hvor meget den er klippet.

Jeg har i år to dækkenheste.
    En pony på 26 år som bruger dækken over hans bamsepels, som hjælp til at holde varm/huld. Han går med 280-300 g og er tilpas tempereret under dækkenet. Han er på fold fra om formiddagen kl. 8-10 til om aftenen kl. 17-18 med wrap ad libitum.
    En 4 års DV hoppe i ridning, som er fuldklippet. Hun går med 200 g og er ude 2 x2 timer, da hun står på rideskole og de desværre er fold-vilkår (hun er faktisk den som kommer mest på fold af alle.

Begge heste får skiftet deres dækken når de kommer ind, så de står med et tørt rent dækken hele natten.

• #11   1. dec 2013 Jeg har fået følgende dækkener med da jeg købte min

Fleecetæppe
    Regndækken
    Udedækken 150 g
    Udedækken 300 g
    Udedækken 400 g
    Udedækken 500 g
    Stalddækken 300 g
    Stalddækken 350 g

Den får et tykkere dækken på hvis den føles kold under det den har på, lige nu går den med 300 g

Mit mål er at den holder sig på 500 g MAKS når det bliver ultra vinter smiley da den plejede at stå med det + et dækken mere, dog i en meget koldere stald

Den får ikke skiftet dækken når den kommer ind da dækkenet tørre meget hurtigere når det sidder på hesten, de står i varm stald (aldrig under minus) og så er det aldrig vådt helt ind til hesten, men kun udenpå, hvis det blev vådt på indersiden så selve hesten var våd ville den selvfølgelig få et andet på natten over smiley

Den står desuden ude fra lidt over 8 morgen til 15-16 eftermiddag så det ikke når at blive mørkt når de skal ind smiley

• #12   1. dec 2013 Vil lige slå fast at mine dækkener kun er våde udenpå, men efter en lang dag i regn eller sne, kan det føles klamt (klamt vådt, ikke klamt ulækker...) indeni, og det er grobund for baktusser.
    Jeg hænder mine dækkener som er våde over bokslågen og der tørre de over natten.

• #13   1. dec 2013 Jeg arbejder på stedet min hest står, så jeg kan tage den ind hvis det bliver ved med at stå ned i stænger, så det ikke når at føles klamt, ellers havde jeg nok også skiftet smiley

• #14   1. dec 2013 Ja den mulighed har jeg ikke, mine bliver ude regn eller ej. Af samme grund har jeg også ekstra tæpper fra 200 g, skulle det ikke føles tørt nok til morgen, får de helt tørt på. Jeg er sådan lidt dækken-hys, gider ikke alle mulige underlig ting i pelsen som fx svamp...

• #15   2. dec 2013 tak for alle svarene det hjalp!

Kommentér på:
Hjælp til det med dækkener!

Annonce