1.350 visninger
|
Oprettet:
Bomløse sadler {{forumTopicSubject}}
Hej, har lige nogle spørgsmål vedrørende bomløse sadler.
Kan de ligge på alle typer heste? Anlægsfladen varierer jo selvfølgelig, men ellers.
Hvad er jeres erfaring med de bomløse sadler, der er godkendt af DRF til stævnebrug? Hvordan er støtten osv?
feb 2012
Følger: 31 Følgere: 32 Heste: 5 Emner: 255 Svar: 2.447
Muskulatur, bygning osv. osv. - En bomløs kan skade lige så meget som en bomsadel hvis den ikke passer
Jeg vil råde dig til at skrive til en dygtig forhandler hvis du går i de tanker at anskaffe dig en bomløs - kan anbefale Optimalsadel.dk hun er super dygtig og sød!
Barefoot London skulle være en virkelig lækker DRF godkendt dressursadel! Den er hvertfald populær!
maj 2011
Følger: 64 Følgere: 65 Heste: 1 Emner: 45 Svar: 232
mar 2012
Følger: 13 Følgere: 29 Heste: 1 Svar: 913
Alternativt findes der også sadler med læderbom, der er dog ikke lavet mange dressur- og springmodeller, det er primært spanske/portugisiske sadler, der fremstilles med læderbom. De fungerer helt som en almindelig bomsadel, bortset fra at bommen er langt mere fleksibel og bedre kan følge hestens bevægelser.
jan 2007
Følger: 68 Følgere: 61 Heste: 2 Emner: 450 Svar: 3.839
Hun har nemlig skrevet til DRF her i sommer, og da var beskeden at ingen bomløs som sådan var godkendt til stævnebrug. Ergo heller ikke Barefoot London, selvom det står på hjemmesiden - og det er i øvrigt en lækker sadel. Har den selv og er glad for den
Men det er noget med at den stævneansvarlige godt kan afvise en bomløs sadel. Hvorfor aner jeg ikke.
Og som sagt. Jeg kan godt tage fejl, da jeg ikke kan huske det 100%.
En skam jeg ikke lige kan tagge Krikken, så hun selv kan komme med sin viden
aug 2011
Følger: 2 Følgere: 63 Heste: 4 Emner: 293 Svar: 3.816
Har kun prøvet en bomløs sadel, Barefoot Cheyenne. Super lækker sadel som klart kan anbefales til prisen, dog er den ikke godkendt til andet end spring indenfor DRF.
En bomløs sadel kan passe alle heste, dog med undtagelser og nogen ligger bedre på en bestemt type end andre. Min Cheyenne ligger foreksempel ikke godt på min hoppe som er meget flad over ryggen.
aug 2013
Følger: 1 Svar: 25
Der findes et utal af mærker og modeller, ligeså afhænger kompatibiliteten af ekvipagen.
I DRFs dressurreglement står der:
"Bomløs sadel er tilladt, såfremt den ligner en standard dressursadel.
Sadlen skal have en funktionsdygtig eller åben sikkerhedslås."
Så med hensyn til udseende lever Barefoot London op til kravene, men den har et lukket stigremsophæng.
jan 2007
Følger: 68 Følgere: 61 Heste: 2 Emner: 450 Svar: 3.839
Så det er vel et individuelt spørgsmål om den ligner en standart dressursadel? Jeg synes nu ikke at London modellen ligner en dressursadel - jo på sin egen vis, men den er langt fra så "elegant", som en almindelig dressursadel.
nov 2003
Følger: 23 Følgere: 176 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.389
Køber man de bedre sadler som er mere som en "almindelig" sadel, så kan de ikke alle ligge på alle heste, men de er mere flexible end en bom sadel og ligger den godt på hesten følger den selv om hesten får flere muskler/taber sig/tager på eller andet..
Ang stævner står der sadler der ligner dressur sadel, men DRF vil vist helst ikke sætte "´navn" på, så det er meget op til stævne ledelsen hvad de godtager som "ligner dressur sadel"
aug 2013
Følger: 1 Svar: 25
"Sadlen skal ligge tæt på hesten/ponyen og have lange, næsten lodrette sadelklapper."
- Hvilket fx Barefoot London har, men Barefoot Cheyenne ikke har.
okt 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Heste: 2 Emner: 9 Svar: 337
mar 2012
Følger: 13 Følgere: 29 Heste: 1 Svar: 913
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Jeg har skrevet til DRF og som Jeanette skriver, så var deres svar at det var op til den enkelte dommer/TD/official og bedømme om sadelen lever op til kravene.
Så man kan møde en der ikke syntes en London er, eller Sensations sadeler. Da de ikke ligner en alm. læder sadel 100%.
Bomløse sadler