{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.388 visninger | Oprettet:

Kandar - hvornår? Evt. Hvad er jeres holdning? {{forumTopicSubject}}

- Hvornår vil I mene at man er klar til at ride med kandar?

- Hvad skulle man kunne?

- Hvordan rider man rigtigt med et kandar?

- Hvad kan være anderledes ved at ride med alm. trensebid og så kandar?

- Hvad er jeres holdning til kandar? Syntes I at man skulle kunne ride fx. et MB0 program ligeså godt unden kandar, som med?

- Rider I selv med kandar/eller har gjort - hvad var godt ved det og hvad var dårligt ved det?


- Svar på hvad I lige føler på, og skriv endelig tilføjelser! smiley

- Jeg skriver ikke fordi jeg skal til at ride med det lige pt, men fordi jeg gerne vil kende folks holdning til et kandar.


Knus Signe smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kandar - hvornår? Evt. Hvad er jeres holdning?
  • #1   11. dec 2013 Rid kun med kandar, hvis det er nødvendigt i den klasse man skal ride til et stævne. Rid kun med kandar, hvis du har hånden, der respekterer hvor stærkt et kandar er.
    Rid med kandar første gang, hvor en hestekyndig, der har styr på kandaret og dets virkning, kan hjælpe dig i gang.

    Lad nu for guds skyld vær med at misbrug kandaret.


  • #2   11. dec 2013 Følger lige med:D

  • #3   11. dec 2013 Jeg synes det er noget skidt man skal holde sig fra. Det er unødvendigt, for man kan alt det samme med et almindeligt bid, eller uden for den sags skyld.
    Ved godt at DRF kræver det, men kan ikke se nogen gode grunde til at det er sådan.


  • #4   11. dec 2013 Når din hest kan gå en LA5 som minimum burde den kunne gå på en kandar ville jeg mene. Men man skal også som rytter kunne ride programmet til en godkendt karakter.

  • #5   11. dec 2013 man kan jo også ride med almindeligt bid i MB0 ved ikke med MB1 og MB2 smiley

  • #6   11. dec 2013 Et kandar er for mig, som alle andre hjælpemidler, et hjælpemidler der skal til for at FORFINE signalerne! = altså er det ikke for at give et større pres og derved få hesten til at gå "bedre."

    Det er blot så rytteren kan bruge mindre signaler, hvilket er DET en rytter skal kunne styrer. - rytteren skal kunne formindske sine signaler væsentligt.
    - hesten er for mig klar til kandar når den så småt er klar til de klasser hvor det kræves smiley


  • #7   11. dec 2013 bare start med at stille dig selv spørgesmålene
    -"hvorfor bruge kandar?"
    -"kan jeg risikere at komme til at misbruge det?"
    -"er det på nogen måder nødvendigt?"
    -"er der nogen grund til at proppe noget så skarpt på min hest?, er det ikke en smule synd?"
    -"gør det gavn for nogen?"
    ser virkelig ingen grund til det, men det kan en bidløs tosse som mig jo sagtens sige.. smiley


  • #8   11. dec 2013 Ja, det ved jeg godt at man kan smiley Der går lidt tid inden jeg skal ride med det, men min hest og jeg kan alle MB-øvelseren, undtagent changementer.. Jeg får afvide at vi er klar til at ride med kandar, men synes virkelig også at det er en kunst i sig selv, hvis man kan ride MB0 og de øvrige MB programmer (til træning uden kandar)
    Jeg har hørt om nogle der ikke kunne få deres hest til at gå ordentligt i en LA klasse. - Så begynder de på kandar. For mig er det som at feje støvet under gulvtæppet? Der er selvfølgelig forskel på hvilken hest man ride, for nogle heste kan være svære, og så er der jo nogle der mener at det er nemmere at putte en kandar i munden... Det er ikke min tilgang til det. Min mor og jeg har samme holdning til kandar, at det kun er noget man skal ride med hvis rytter og hest er klar. For jeg mener at en hest næsten brude kunne det samme med alm. trensebid, som med kandar.


  • #10   11. dec 2013 Og man behøver altså ikke bruge hjælpemidler til at forfine signaler, det er bare at træne på det. Det er faktisk ret nemt for en øvet rytter.

  • #11   11. dec 2013 Man kan ride med kandar når hesten er 100% styrbar for røv og ben. Og man kan holde sine hænder i ro. Og hesten har styrke smiley

  • #12   11. dec 2013 Rid så længe du kan uden Kandar. DET synes jeg er god ridning, når man ser MB programmerne på normal trense..
    Saxo har for en måned siden startet MB 1 og 2 på almindelg trense. Der var desværre kun 3 i alt på normal trense. Ellers red resten med kandar ..


  • #13   11. dec 2013 Selvfølgelig behøver man ikke hjælpemidler, men det er det hjælpemidler er til for. - Det er derfor man rider med kandar, og derfor sporer er påkrævet fra nogle sværhedsgrader. - Det er ikke nødvendigt, men det er derfor det er der smiley

  • #14   11. dec 2013 Jeg har intet imod folk der rider med kandar, det har jeg fuldt ud respekt for, og det vil jeg da også selv gøre hvis jeg en dag når dertil. - Det handler bare om at kunne styrer, det. Nøjagtigt som det handler om at styrer sine ben, sæde og arme i alm. ridning smiley

  • #15   11. dec 2013 I den rideklub jeg er, er der en der starter Prix St. Georges og noget MA, rider kun med kandar når hun er til stævne og undervisning - det synes jeg er den rette tilgang.

    Man er klar til kandar når man kender til konsekvenserne og kan lave øvelser uden. Desuden skal man selvfølgelig været en del rutineret smiley


  • #16   11. dec 2013 Har det på præcis samme måde. Det er bare en skam at der er en del specielt springryttere som lige skal prøve at ride en MB0 på deres springhest. Og så i stedet for ride en masse grundring på plads, så putter de bare et kandar i munden af hesten, så den kan give efter. Og så kører det jo der udad, for hesten har jo lært at changere i forvejen... Det kan dog også ses på procenterne at der ikke har været særlig meget styr på den vigtige grundridning smiley

Kommentér på:
Kandar - hvornår? Evt. Hvad er jeres holdning?

Annonce