{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
8.180 visninger | Oprettet:

Hornkløft/revnet hov - Hestens fremtid - Køb/ikke køb? {{forumTopicSubject}}

Hej alle,
Jeg har endelig fundet den mest fantastiske hest til mig - Smuk, klog, sød, speciel og bare lige mig!
Har allerede aftalt det hele med sælger og jeg har sågar købt udstyr til hende - Jeg ér bare klar til at overtage hende og føler allerede hun er min smiley

Hun er umiddelbart helt sund og rask (handelsundersøgelse skal naturligvis laves, men først efter julen).

Det eneste MEN er at hun har en revne i sin hov, som jeg så i går...
Umiddelbart hvad jeg kan læse mig frem til, er der tale om en hornkløft i 2. grad? (se vedhæftet billede - desværre en lidt beskidt hov)
Hun fik den for ca. 1 år siden og dyrlægen sagde bare at sælger skulle holde øje med den (og den har ikke udviklet sig i det år) - Men den må jo derfor blive ved med at vokse (ligge dybt i hoven og ikke yderligt/kosmetisk). Ellers burde den jo være væk nu, efter så mange gange smed?

Hun skal på sigt bruges til spring, jagt og military - Og kan derfor frygte at denne hornkløft vil blive et problem?
Tænker hoven bliver udsat for stor belastning?

Hvordan er fremtiden for en aktiv hest, med en hornkløft?
Er den til at fjerne? Og hvad kræves der? Sygebeslag/specialfoder mv.?

Håber I vil og kan hjælpe mig - Er i syv sind! smiley

Og rigtig glædelig jul!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hornkløft/revnet hov - Hestens fremtid - Køb/ikke køb?
  • #1   24. dec 2013 Hvorfor dælen kan jeg ikke vedhæfte et billede? smiley
    Og kan heller ikke oprette et album...
    Typisk!


  • #2   24. dec 2013 Jeg ka ik se billedet?

    Men hvis det er sådan en der ikke vokser væk ville jeg holde mig væk

    En i stalden har revne i hornvæggen oppe v kronranden
    Den har fået kunsthov på, sømbeslag til at holde hovdelene sammen og de har brugt formuer det sidste halve år på smed.
    De troede det var ved at blive fint, men forleden havde kunsthoven løsnet sig igen.
    Den har fri indtil smeden kigger på det.

    Den blir ik springhest før den er helt væk


  • #3   24. dec 2013 Du skal være VIP

    Kan du ik lægge i profil eller lave album?


  • #4   24. dec 2013 Så fik jeg VIP smiley
    Billede er vedhæftet.


    profilbillede
  • #5   24. dec 2013 Jeg har en hest på prøve i øjeblikket med Hov Kløft /revne
    Vi har taget smeden ud og han undersøgte hestens hove og har sagt god for den holbarhed, med spicial sko og kunsthov isat
    Så nu er det op til mig om jeg vil købe hest eller ej
    VH
    Annette


  • #6   24. dec 2013 Er det ikke mærkeligt at en smed ikke reagere på sådanne en hovkløft i løbet af 1 år?
    Tænker den allerede nu kunne være LANGT bedre, hvis man havde gjort noget i starten?


  • #7   24. dec 2013 Hej Annette,
    Hvad gav du for sådanne en omgang? Specielsko+kunsthov?
    Og hvor længe skal hesten gå med dette lige umiddelbart?
    Og var det værre/bedre end det billede jeg har lagt op?


  • #8   24. dec 2013 Jeg har ikke købt hesten men han sagde 650,- +moms for forsko med kunst hov indtil den er groet ned. Så mener smeden hesten kan klare sig med alm sko i fremtiden.
    Min ser være ud end den du viser
    Jeg køber altså hesten hvis den gå igennem handelsundersøgelse i det nye år
    Jeg har god til for jeg har den på prøve til Feb. 2014
    VH
    Annette


  • #9   24. dec 2013 smeden mende om et år ville man ikke kunne se det længer
    Og jeg ville kunne bruge hesten som vi plejer.
    Jeg giver hende allerede biotin i hendes foder
    Men har ikke dårlige hove ud over det gode stærke hove har hun
    VH
    Annette


  • #11   24. dec 2013 Begge mine drenge have hovkløfter da jeg fik dem.

    Den gule har jeg haft i snart 1 år, og han havde på begge forhove.
    Han har fået kvalitets biotin siden jeg fik ham, vasket, samt smurt hove jævnligt, i sommers hver dag, og de er næsten helt væk nu, uden brug af sko eller lign.

    Den anden er hans halvbror og har haft ham i snart 2 måneder, han har også i begge forhove, og får nu kvalitets biotin i foderet hver dag.
    Han har ikke haft smed endnu eller fået smurt hove da han først nu er ved at være flink til at løfte ben uden at sparke.


  • #12   24. dec 2013 Jeg ville sige til ejer, at udover handelsundersøgelsen, som den selvfølgelig skal bestå, ville jeg have MIN smed til at kigge på hoven. Og først derefter ville jeg købe den.

  • #13   24. dec 2013 Tusind tak for jeres svar smiley

    RAG - Havde den du har haft længst, ligeså stor en hovkløft som det billede jeg har lagt op?

    Er stadig meget i tvivl, vil så pokkers gerne have den dejlige hest. Men vælter mig ikke i penge og frygter derfor nogle dyre behandlinger for at få hende rettet op.
    Særligt hvis forsikringen vurdere ikke at ville dække det (hvilket de næppe vil, når hun har det på købstidspunktet) smiley


  • #14   24. dec 2013 den var dybere.

  • #15   24. dec 2013 Hmm.. Så burde de jo kunne fjernes den vej?
    Måske endda 1-2 gange specielsko og dertil biotin+smørelse af hoven kan få det væk hurtigere?


  • #16   24. dec 2013 Jeg ville i hvertfald ikke være bekymret, og slet ikke hvis den ikke har været halt af det.

    Nogen ordenligt biotin, ikke bare det billige, sørge for hovene ikke blive for fugtige her om vinteren, dvs ikke fold med meget mudder, og god kvalitets olie/fedt, og så at ordentlig smed som kommer jævnligt, så skal der nok hurtigt komme styr på de hove.


  • #17   24. dec 2013 Hvad hvis der kun er mulighed for jord/mudderfold her om vinteren? smiley
    Men hestens ben/hove bliver skyllet dagligt og smurt?

    Hvad vil I anbefale mere præcist, at smøre hoven med?

    smiley


  • #18   24. dec 2013 En sund hov kommer indefra!
    Drop alle tilskud og smøring.

    Find en hest uden fejl - andet blir for dyrt i længden


  • #19   30. dec 2013 Hej alle I søde og hjælpsomme mennesker.

    Så er denne dejlige hest blevet handelsundersøgt og er tip top - På nær den pokkers hov, som ér en hornkløft/hovspalte! smiley

    Dyrlægen turde ikke udtale sig for meget om det, men den var ikke så dyb (ca. 4-5 mm det dybeste sted og 1 mm i toppen)

    Hun mente dog, at den kunne have noget at sige ved springning/jagt/military, da det jo belater hoven yderligere.
    Spurgte hende direkte om hun ville købe denne hest med den hornkløft, og hun svarede "ikke hvis jeg skulle bruge den til det du skal".
    Hmm.... Men er så forelsket i denne hest!
    Er ikke et sekundt i tvivl om at hun er perfekt for mig, men den hornkløft spøger meget i min bevidsthed.

    Har i dag taget et godt billede af den, så den tydelig kan ses.

    Ville I turde købe denne hest - Og håbe på, at den kan fjernes efter 1-1½ år ved smed og biotin tilskud?
    Har talt med en smed om at sætte "klemmer" på, så den har større chance for at forsvinde.

    De af jer med heste der har/har haft hornkløfter, var de større eller mindre end denne - Og hvad blev resultatet/hvor hurtigt?

    Ser frem til at høre fra jer smiley


    profilbillede
  • #20   30. dec 2013 Jeg ville ikke være bekymret så lægen du sørge for at passe hovene godt.

    Dvs ingen våd boks, helst tørv/spåner/træpiller, og ingen meget mudret fold.


  • #21   30. dec 2013 hvad siger smeden???
    VH
    Annette


  • #22   30. dec 2013 Den mudrede fold kan jeg desværre ikke komme udenom, det er den eneste mulighed hvor hun skal stå (i vinterhalvåret).. Men resten kan jeg naturligvis klare!
    Havde egentligt tænk mig at hun skulle stå på halmbund - Men alternativt kan jeg vælge træpiller? Foretrækker bare selv halm. smiley
    Ville halm være udelukket?

    Kan du anbefale en god olie at smøre hovene med Golden? smiley


  • #23   30. dec 2013 Ellers ville jeg høre efter dyrlægen
    Når min skal handelsundersøges i Januar og hvis dyrlægen siger det samme som din sender jeg hesten tilbage selv om det altså ville skære mig i hjertet
    For jeg har altså ikke mod på at stå med en heste mere i nær fremtid som heller ikke kunne bruges.
    Så heller tilbage nu end om en år.
    VH
    Annette


  • #24   30. dec 2013 Prøv at tag en snak med din smed, min araber har en revne i begge for hove (dog på langs af hoven) som han fik sidste år grundet stress i hoven da vi havde et distanceridt på meget stenet bund. Dette kunne han ikke klare og fik knusninger i hele sålen. Men smeden har været obs på hans revne siden dag 1 og den er derfor ikke blevet værre. Mange dygtige smede kan også stoppe en hov kløft, og sådan en kløft kan også tit stamme fra dårlig smede arbejde.

  • #25   30. dec 2013 Jeg ville nok vælge noget andet end halm, for at være sikker på bunden er tør nok hele natten igennem, specielt hvis du ikke har mulighed for en nogenlunde tør fold.

    Kan lige se hvad min olie hedder når jeg lukker ind i aften.


  • #26   30. dec 2013 Denne olie burde være ret anvendelig:
    http://www.horze.dk/hovpleje/cavalor-hoof-oil-special-500-ml/25224.html

    Sammen med dette kosttilskud:
    http://www.horze.dk/hovpleje/cavalor-hoof-aid-special-5-kg/25417.html

    Tusind tak for jeres super gode svar!
    Træpiller bliver bunden, i hvert fald indtil der forhåbentlig er forbedring i den kløft.

    Faktisk er sælgers smed den samme som jeg vil anvende - Og har talt med den smed i dag, som ikke ser denne hovkløft som et videre problem til det den bliver anvendt til i dag (let ridning).
    Men ved springning, jagt, military kan den godt blive et problem.
    Så vi har talt om at komme en "nitte" på, for at holde sammen på den og så mener han (håber han) det vil forbedre situationen.
    Han sagde samtidig at ret mange heste har hornkløfter - Hvilket jeg jo synes er en skam, for det er jo en klar fejl på hesten.


  • #27   30. dec 2013 Jeg ville til en hver tid lytte til dyrlægen!

  • #28   30. dec 2013 Mange heste har kløfter ja, men det er ikke fra naturens side. Som sagt skyldes de som oftest dårligt smede arbejde hvor hesten enten bliver beskåret for tæt og får for små sko på, eller også kommer det pga hesten danner vinger pga forkert beskæring.

  • #29   30. dec 2013 Marie-Louise: Men dyrlægen er jo dyrlæge og ikke smed - Og hesten har aldrig fået biotintilskud og/eller olie.
    Så tænker hvis smeden er fortrøstningsfuld og biotin tilførsel burde hjælpe, at man bør tage chancen..
    Hesten er kun 3½ år nu og burde få chancen for at "blive til noget" - Da den jo egentligt ellers kun er egnet som skovturshest/hyggehest (og det matcher prisen på hesten ikke helt)?
    Tænker hvis ingen tør købe den pga. den hornkløft? Nogen burde jo tage chancen?
    Men ja, kan sagtens se og forstå den fornuft du forsøger at banke ind i hovedet på mig.. smiley Beklager, at jeg er et forelsket gemyt der tror på det bedste kan ske!

    Men heldigvis ér der jo også gode eksempler på fjernelse af hornkløfter..


  • #30   30. dec 2013 Nu kom billederne af hoven endelig frem hos mig. Og meget undskyld men ser altså ikke ud til den hest bliver beskåret ordenligt - det kan selvfølgelig være billedet der snyder. Men ligner at hovvæggen "buer ud af" altså hesten danner vinger. Og dette er som tidligere skrevet en hyppige grund til hov kløfter.

  • #31   30. dec 2013 Team Grafik - Den smed jeg vil anvende og som pt. skoer hesten, har vidst kun skoet hesten 3-4 gange. Og den har ikke tidligere gået med forsko, men de er påsat i forbindelse med tilridningen og benyttelse af hesten på vej/grus..
    Har stor tiltro til den smed jeg har talt med (og som sælger pt. benytter) - Men ja, selvfølgelig kan det være dårligt smedearbejde. Måske endda allerede førhen og som plag?

    Det vil nok også hjælpe med hyppig beskæring? Hver 4.-6. uge fx, især her i starten?

    Vil du mene de 2 produkter jeg linker til er gode, eller har du bedre muligheder?
    Det er jo en jungle af produkter...

    smiley


  • #32   30. dec 2013 Team Graffik - Super billedet kom frem! smiley
    Kommer de vinger grunden for sjælden skoning? Forkerte sko? Eller?
    Har aldrig selv oplevet en hest med vinger..


  • #33   30. dec 2013 Vinger kan komme af både forkert beskæring, for lidt beskæring, for dårlig skoling. Ja i det hele taget dårlig hovpleje. Kan sige at mange heste har vinger - desværre smiley De færreste smede følger op på deres uddannelse og glemmer at bruge tid på at se på den individuelle hest og laver derfor bare en "standard" beskæring og skoning.

    Angående produkter bruger jeg intet til min revne hov, men dette er nu heller ikke en kløft men ligesom når vi har fået trykket en negl og får en hvid plet på neglen smiley


  • #34   30. dec 2013 Min smed tror ik på tilskud

    En sund hov kommer ved korrekt fodring og korrekt beskæring

    Hvis du vælger at købe den, ville jeg snakke prisen ned, så den rent faktisk afspejler at hesten måske ik blir andet end skovturshest.

    Den hest i stalden som også har en sådan kløft, har været hos special smed, og fået ringsko, beslag, nitter, kunsthov - you name it...
    Det kostede 3000kr.
    Og det skal nu laves om igen, da det ik har virket...


  • #35   30. dec 2013 Hvilken smed bruger du?

  • #36   30. dec 2013 Marie-Louise: Min smed har samme holdning, olier og tilskud er han ikke til. Selvfølgelig lidt olie i tørke perioder men ellers ikke smiley Netop fordi, som din smed også siger: En sund hov kommer af korrekt fodring og korrekt vedligehold.

  • #37   30. dec 2013 Jeg er skam enig med jer langt hen af vejen. Men "korrekt fodring" har vel OGSÅ lidt at gøre med eventuelle tilskud? smiley
    Heste er jo forskellige og har brug for forskellige ting.

    Hvad smed jeg påtænker at bruge og om har skoet denne hest er underordnet smiley


  • #38   30. dec 2013 Det er langt fra alle der er dygtige nok.

    Miguel Døngard er en af dem der er smiley


  • #39   30. dec 2013 Okay - Når jeg googler hans navn, kommer der kun frem, at han arbejder ved Mogens Elmer A/S (bilcencet)? smiley

  • #40   30. dec 2013 ha ha ja det er jo ikke sikkeret man kan sko en hest hvis man arbejder for et bilcenter
    Den var ellers go smiley smiley
    Men nok ikke sikkeret det er sammen mand
    VH
    Annette


  • #41   30. dec 2013 Nej han er ik på nettet, men han er dygtig

    Han har skoet mine heste de sidste 5 år



  • #43   30. dec 2013 Tak for jeres svar, jeg må virkelig sove på dette... Hun er bare drømmehesten og den eneste der har ramt mig direkte i hjertet! smiley

  • #44   30. dec 2013 For pokker da, smeden er inde over og har styr på vingerne som han har en meget markant meníng om, (spørg ham dog)
    Hun er blevet beskåret af den bedste smed som jeg har meget tiltro til, hun har revnen i hoven fordi hun sparker i sin boks, længere er den ikke.
    Hun er fodret optimalt, hun har fået det bedste foder som plag, masser af foldtid og er passet med en speciel´t tilpasset foderplan, hun har fået de vitaminer hun har brug for.
    Jeg går absolut ikke ind for at smøre noget som helst på hoven så længe hesten går på græsfolde hvor hoven holdes fugtig, når tiggeproblemet fjernes, dvs. hun kommer ud tidligt så elemineres problemet.
    smiley


  • #45   30. dec 2013 Så kom sælgers vist ind over smiley

    Hvis den var passet med smed, eller smeden havde været dygtig nok, havde den ik haft vinger...

    Og så længe den har vinger, kan vi ik se at kløften ik er kommet deraf.


  • #46   30. dec 2013 min havde det for længe siden, smeden sagde aldrig noget til det, og det er væk nu. Vi gjorde ikke noget ved det, dog var den ikke så lang som den på dit billede.

  • #47   30. dec 2013 Men køb hesten hvis prisen er realistisk i forhold til at du nok skal bruge en formue på smed (og ingen garantier for at du får en springhest ud af det)

  • #48   30. dec 2013 Vingerne er med vilje, de er diskuteret med KVL, og Mike (smed) fortæller at man sagtens kan tage vingerne, som jeg brokkede mig over, men som han sagde det gjorde hun hornvæggen tyndere, ret logisk egentlig, jeg stoler 100% på min smed, men er dog ikke ukritisk, og biotin får jo bare hornet til at vokse hurtigere, altså hun har haft sko på i 2 md. og hun havde revnen inden, og den går KUN væk ved at fjerne problemet, = meget udetid. smiley

  • #49   30. dec 2013 Vinger er ikke godt for nogen hove, det er jo en forkert hovstilling hesten får og derved får den belastninger i led og senere. Tror virkelig ikke nogen fra KVL eller en ordenlig smed for den sagsskyld vil stå og sige "Vinger er sundt for hesten"

    Og nej hovvæggen bliver hverken tykkere eller tyndere af at have vinger, din smed skulle vist til at læse lidt op på sin teori omkring hovens opbygning og form smiley


  • #50   31. dec 2013 Hvor længe har i bøvlet m hovkløften?

    Hvis der ingen bedring er at spore ville jeg konsultere en second opinion ...


  • #51   1. jan 2014 Min smed fortæller at han sagtens kan tage af vingerne = kosmetisk pænere, men hvis han gør det på så ung en hest der stadig vokser, så vil hoven flade endnu mere ud fordi hovvæggen bliver tyndere. Han fortæller at alle smede lærer at tage vinger af, men hans erfaring er som ovenstående. Jeg kan jo kun fortælle videre hvad han har fortalt mig, og som sagt stoler jeg på ham smiley

Kommentér på:
Hornkløft/revnet hov - Hestens fremtid - Køb/ikke køb?

Annonce