{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.648 visninger | Oprettet:

Hjerne gymnastik og øvelser fra jorden {{forumTopicSubject}}

Hej. smiley

Jeg har en vallak på snart 6 år. Han har altid været lidt af en drengerøv. Han kan finde på at bide ud efter en når man trækker med ham eller strigler ham. Han rammer os aldrig. Det er som om han gerne vil vise at han gerne vil bestemme, men at han ikke rigtig tør. Når man strigler ham står han ikke stille og går rundt og kigger på alt muligt.
Jeg fik ham så med op på efterskole efter sommerferien og efter et stykke tid blev han meget mere rolig. Han gik pænt ved siden af mig når jeg trak ham og stod bom stille ved strigle bommen. Også selvom der forgik en masse ting omkring ham.
Vi havde for sjov skyld en til at lave fjerntelepati på ham for at høre hvad han havde at fortælle. Han fortalte os bla. at han havde det svært med for mange heste omkring sig og havde det bedst med at der kun var 1-2 heste omkring ham. (På skolen er der i alt 31 heste) det skal lige siges at overhovedet ikke virker som om han ikke har det godt på skolen.
Jeg har ham med hjemme i alle ferier og så snart han kommer hjem går han tilbage til "sig selv" han er igen urolig osv. Min søster og jeg tænkte så at det kunne være fordi at han på skolen blev brugt både fysisk (i ridningen) og psykisk (med at der var så meget at forholde sig til) og herhjemme blev han ikke brugt på samme måde psykisk, men kun fysisk. (Hjemme har vi kun 2 andre hopper)
Vi tænkte så at det kunne være en god ide med noget "hjernegymnastik" til ham? Evt i form af noget jordarbejde osv. Så hvis der er nogle der kender nogle gode ting til dette formål må i meget gerne dele det med mig. smiley
Men endnu et problem er dog at han har svært ved at koncentrere sig så dette skal også arbejdes på. Så hvis der er nogle der kender til dette vil jeg meget gerne have jeres hjælp. smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af Philips Hue Simirue panel på soveværelse (lampe) 590 kr.
  • Nedrivning 1.000 kr.
  • rengøring 100m2 900 kr.
  • Min ene stikkontakt virker ikke 600 kr.
  • Elektriker 1.200 kr.
  • Tilslutning af opvaskemaskine 510 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hjerne gymnastik og øvelser fra jorden
  • #1   5. jan 2014 Tricks er rigtig hyggeligt. Og det køre ihvertfald min part træt i løbet af kort tid, jeg arbejder med løs hest eller løst tov og der går sjældent mere end 10 minutter før hun giver tegn til ikke at rumme mere. Nogen gange går hun ned til døren

Ellers så hvis i har bumme (eller noget der ligner) så kan du lave bogstaver med det, fx et L eller et M så skal i gå igennem det, evt bakke igennem det det er ihvertfald hjernegymnastik for begge parter.

Og så hvis han bliver træt og ukoncenteret i løbet af 10 minutter så er det 10 minutter i laver, så kan det være han lige skal have fri og evt. kan klare mere efter en halv times pause for det er rigitig krævende at lære nye ting smiley

Ellers så tjek Camilla Stormonts hjemmeside der er en masse gode ting, lege fra jorden og nemme guider til at lave tricks. Masser af inspiration http://camillastormont.dk/

• #2   5. jan 2014 Søg på forskellige sliksten på Google smiley Har ofte fundet nogler der er lavet til at udfordre hesten lidt smiley Lidt ligesom det til hunde smiley

Jeg lavede engang en "bane" DJ skulle bakke sig igennem, og hold da op han skulle bruge hjernen! smiley
    Det er en god øvelse til koncentrationen da hesten bliver nødt til at passe på alle lemmer hvis den ikke skal gå ind i noget!
    (Jeg havde rejst paller op så det gik ham til lidt over maven smiley De vil jo helst undgå at gå ind i ting)

Så er der jo altid strækøvelser smiley

Hmmmm hvad er der mere..... JO!
    Denne er lidt sværere.. Min dreng har i hvertfald ikke regnet den helt ud .. ;P

Hvis du har et sort underlag eller et mørkt stykke gulvtæppe, kan du placere det på lyst undergrund og bede hesten stille sig på det med forbenene. Du beder den om at stå stille, går en omgang rundt om den og roser for at bliver stående. Når den har lært det kan du begynder at lidt længere væk, og til sidst har du et punkt heste vil stå stille på hele tiden! smiley
    Bare husk at når hesten skal gå væk fra tæppet igen SKAL du kalde på den eller sige "kom så" eller andre lyde, så den forstår at det kun er når du siger det den må gå smiley

• #3   5. jan 2014 Problemet er så bare at han har ikke koncentrationen til noget som helst. Og hvis han ikke kan finde ud af noget eller man presser ham for meget (hvilket der ikke skal særlig meget til) så begynder han at bide. Og når det bliver alt for meget og man vil afslutte og trække ham på mark går det helt galt. Fordi så kan han ikke finde ud af at vi er stoppet og føler sig stadig presset og begynder endnu mere at bide og gå i mod en. smiley

• #4   5. jan 2014 Okey hvis det er sådan et problem ... Han SKAL vide at det IKKE er ok at bide! Ligemeget om han er presset eller ej... Det er meget vigtigt fordi det kan udvikle sig til noget MEGET værre...

Min hest har haft en fortid hvor det også startede med at være napperi. Det endte med ejeren måtte sælge ham da han sparkede, bed, truede og meget værre. Og det var imod alt og alle. Ingen kunne hente deres hest fra folden fordi DJ så kom løbende og truede..

Det er meget vigtigt at du støtter ham! Heste skal behandles forskelligt, og selvom det lyder mærkeligt, skal min dreng en gang imellem sættes på plads... Elles bliver han bare adfærdsvanskelig igen.

Jeg har et mindre råd til at begynde med smiley
    Træk ture med ham, men kun i skridt og hans hoved må kun gå til din skulder. IKKE længere frem! Hvis han gør det bakker du ham.
    Når du trækker turene så bind et træktov og din mave. Hvis han bider dig, giver du enkelt nok et klask på bringen. Han bliver nok lidt overrasket, men så går der forhåbentlig noget tid inden han prøver igen. smiley

Og nej han bliver ikke bange for dig eller sky på nogen måde! smiley Med min dreng kan man røre ham overalt, stå på ham, svinge pisk omkring ham, holde hans hoved, pille i hans øre osv! smiley
    Men læg mærke til, at det kun er på min egen hest jeg gør det, da det er sjældent heste skal have så tydlige signaler smiley

• #5   5. jan 2014 hmm.. Kunne jeg prøve. smiley
    Ved bare ikke om han så ville gå endnu mere i mod mig. Men kan prøve. smiley

• #6   5. jan 2014 Bare husk at være hurtig smiley Hvis det kommer 2 min efter forstår han ikke hvad han gjorde galt smiley
    Held og lykke! Glæder mig til at høre hvordan det går smiley

• #8   6. jan 2014 Det hjælper IKKE med fysisk afstraffelse. I sær ikke til den omtalte hest da det så bare køre i en ond cirkel. Jo mere han bliver straffet, jo værre bliver det.

• #9   6. jan 2014 Hvad mener du med det emilie? smiley

• #10   6. jan 2014 At det du skriver IKKE vil hjælpe. Fysisk afstraffelse og skæld ud får ham til at bide igen. Det får os til at skælde ud igen, hvilket får ham til at bide mere og voldsommere, hvilket får os til at skælde mere ud osv osv. Ond cirkel.

• #11   6. jan 2014 Kender du hesten? smiley

• #12   6. jan 2014 Kaja L: Hun er min søster. Så ja. smiley

• #13   6. jan 2014 Okey smiley
    Jeg har jo ikke mødt din hest, men ud fra det du skriver, lyder det som om du skulle afprøve denne metode.. smiley
    For man kan IKKE vide på forhånd om det vil virke eller ej, på "frække" heste! smiley
    Prøv det et stykke tid, og hvis du ikke bryder dig om resultatet er det meget nemt at stoppe smiley

Denne metode virker nemlig på de fleste da det er det samme hestene gør mod hinanden smiley Hvis den ene bider flytter den anden sig smiley
    Hvis den bider, bider du da bare igen! smiley
    Der kan ingen skade ske, og hvis det er tager jeg med glæde en video af min dreng der er "fræk" og som så er englesød bagefter smiley

• #14   6. jan 2014 Men det er jo dit valg selvfølgelig smiley

Emilie: Det var din søster der bad om råd. Jeg gav hende et som jeg bruger OG som virker, så må hun SELV vurdere om hun vil prøve det smiley
    (Intet sur i denne kommentar, bar for at undgå misforståelser.) smiley

• #15   7. jan 2014 Jaja, selvfølgelig. Men vi har prøvet diverse opdragelses metoder og som jeg skriver har det ingen virkning på ham. Derfor blev vi enige om at prøve at gå den vej, med at aktivere ham lidt mere psykisk. smiley

• #16   7. jan 2014 Hvis i har prøvet det er det jo noget andet smiley
    Men så som jeg skrev før så er den bakkeøvelse nok den mest enkle og sværeste smiley
    Hesten koncentrere sig automatisk når tingene går baglæns smiley
    Hvis du evt har ridehus er det kun en god ide at gøre det der, da der ikke er nær så meget hesten kan kigge på smiley eller på staldgangen! smiley

• #17   7. jan 2014 Hej Emma.

Virkelig fin hest du har dig smiley

Jeg kommer til at tænke om du er opmærksom på at have dit eget personlig rum/sfære i forhold til hesten. Man kunne også omtale det som at hesten har respekt for dig og du for den.

Heste har deres rangorden i flokken og alle hestene bevæger sig i forhold til hinanden. Hvis en hest flytter sig og kommer for tæt på en højere rangerende hest vil den blive skubbet væk igen via sure miner/trusler, bid, spark, men ofte skal der ikke meget mere til end ørene bagud før hesten vil skynde sig væk. Og omvendt hvis det er en højere rangerende hest som kommer ind i en lavere rangerende hests rum så ville den lave rang. flytte sig væk med det samme.

Det samme rum skal du skabe om dig selv. Hesten skal KUN træde ind i dit rum hvis du inviterer. Og du skal flytte på hesten, den skal ikke flytte på dig.

Man kan lave en lille øvelse: når du trækker med hesten, så prøv at gå foran hesten med front mod den. Sænk dit bækken, læn dig en smule tilbage og "inviter" hesten til at komme til dig (mens du bruger tovet/tøjlen til gå og stop som du plejer) Stop den ved at rette dig op(meget rank og med din vægt fordelt på begge dine fødder) den skal stoppe når du siger det og ellers beder du den om at bakke ud af dit rum og tilbage til sit eget. Helst ret hurtigt inden for få sekunder - ellers har hesten glemt hvorfor du bakker den. Selv hvis den ikke går ind i dit rum men bare læner sig frem mod dig i kroppen skal du bakke den, bare et par skridt. Det er nemmest at starte med få skridt i starten og så stå. Ellers får nogle heste lidt for meget fart på. Og husk ikke at gå med hesten når den skal bakkes, du bliver stående mens den bakker et par skridt. For ellers flytter den dig.

Jeg synes det er rarest med en kapsun, men man kan gøre det i alt. Jeg bruger også en pisk, ikke til at slå, men til at dappe/røre roligt på bringe/skulder/ben (alt efter hvor det virker bedst og hesten flytter sig) pres skal fjernes så snart der er en reaktion smiley

Stå øvelse: Det samme med at stå stille. Begynder hesten at gå rundt, til siden, bagud eller fremad så flyt den roligt men bestemt tilbage hvor den stod. Efter kort tid vil du kunne strigle og sadle op og stige op uden at skulle binde den eller holde den.

Hvis du holder fast i det personlige rum og dig der flytter hesten ikke omvendt så får du en fantastisk rolig og lyttende hest - efter mine erfaringer.. Bruger det på mine fem heste og et par jeg hjælper med og det er super smiley Det bliver brugt meget af min underviser og er det første man går i gang med, fordi det er så vigtigt for respekten mellem hest og rytter. Og man overser det desværre ofte selv. Min gjorde det at den lænede sig mod mig, og det kunne jeg slet ikke se før jeg blev mindet om det. Hun var meget urolig, uopmærksom, gnubbede sig op ad mig osv og det gør hun ikke mere. Tværtimod er hun rolig, opmærksom på mig, flytter sig med det samme jeg beder hende om det og meget meget veltilpas.

Alt skal foregå roligt, bestemt om med ros når det gøres rigtigt. Brug også gerne stemmen til ros, kommandoer osv.

Håber du kan bruge det til noget smiley det virker let, men ofte finder man ud af at det ikke er så nemt som det ser ud til smiley det aktiverer faktisk hesten meget psykisk, fordi din skal være nærværende hos dig for at det lader sig gøre. jeg håber at det vil gøre din hest rolig og fattet fordi den så forstår hvad jeres forhold til hinanden er. Heste vil ikke bide, sparke eller true af den der bestemmer mere end den selv gør.

Jeg vil give din søster ret i at råb, skældud, hurtige bevægelser, afstraffelse ikke virker specielt godt. Modstand avler modstand.

De bedste hilsner Jane

• #18   7. jan 2014 Hov ps husk at hvis man beder hesten om opmærksomheden så skal man selvfølgelig selv give den ens egen udelte opmærksomhed. Dvs. ingen mobil, ingen musik, ingen snak med andre osv imens man træner. Hvis man kommer til det vil man hurtigt kunne mærke forskel på at hesten kan falde tilbage i samme uopmærksomhed.

Håber jeg skrev det forståeligt nok smiley Hehe

• #19   7. jan 2014 Tusind tak for svar Jane! Jeg vil helt sikkert prøve det. smiley

• #20   7. jan 2014 Er helt enig med dig jane! Men jeg har aldrig sagt at hun skulle råbe, fare op og lave hurtige bevægelser! smiley Jeg har samme metode som dig, men bliver nødt til en lidt strengere komando, pga. min hest's fortid.
    Det er noget jeg har fået af vide af hende jeg købte ham af. Jeg købte DJ af en adfærdsbehandler som havde haft ham i en måned. Hun brugte udelukkende den metode samt din og nu er han total rolig fordi han endelig har fået de rammer og grænser han ikke må overtræde. Du kan sammenligne det med kurling-børn, om du vil smiley

• #21   7. jan 2014 Lyder godt Emma, håber du skriver og fortæller hvordan det går og om det også virker for dig smiley held og lykke med det smiley

Kaja: ja så misforstod jeg bare, kunne godt fornemme det var noget henad det jeg skriver du mente smiley skrev det vidst også bare for at uddybe at de ting ikke virker specielt godt smiley
    Helt enig med sammenligningen med curlingbørn! Hihi smiley

• #22   7. jan 2014 Tak smiley
    Jeg har kun træktovet på mg forf tiden fordi vi havde et mindre tilbagefald, hvor han bed mig i ansigtet, voldsomt. Jeg ville i den periode prøve ikke at være "streng" for at se hvordan han ville reagere (fejl fra min side).. Jeg var bare så træt af at hele tiden holde bøje med miut og hans kropssprog... smiley

Jeg fandt så hurtigt ud af at DJ er en der skal holdes i kort snor! smiley
    Men det er jo igen forskelligt fra hest til hest smiley

Det er lidt sjovt at se hvor "forkælede" heste kan være ikk? ;D

• #23   8. jan 2014 Puha ja det lyder voldsomt. Ja det kræver meget at holde øje hele tiden, men det er bare så vigtigt.. Jeg var på Island og arbejde et par mdr med heste og der fik jeg med det samme pointeret at man altid skal kigge på hesten når man går, netop fordi man ikke kan nå at reagere hurtigt hvis der sker noget smiley

Jeg synes dog at det er nemmere at styre reaktionstiden med en pisk og også kraften af "slaget" så man kan responderer lige så snart hesten begynder på noget. Understreger lige igen (hvis andre skulle læse det og misforstå) at jeg ikke slår, men rører/dapper hesten med pisken smiley og hesten forstår hurtigt hvor den skal gå hen alt efter hvilken kropsplejets man plejer på smiley

Ja jeg har jo desværre selv overforkælet mine heste igennem tiden, og kan nogle gange komme til det, men så mærker jeg det tilbage fra hesten med det samme smiley
    Man mærker hurtigt hvis man træner med andres heste hvor lidt respekt de har.. Der er virkelig mange heste der lige gå lidt ind i en, næsten ikke kan bakke(fra jorden), vandrer rundt og ikke kan stå stille på staldgangen eller når man skal op og i det hele taget bare ikke lytter. Heste kan simpelthen blive så ufattelig dvaske og ugidelige når der ikke bliver krævet noget af dem.. Alt efter hvilken type temperament. For nogle blive netop voldsomme når det er.

• #24   8. jan 2014 Helt enig! smiley
    Jeg har så valgt at bruge træktov da det er nemmere for mig hele tiden at have på mig smiley
    Men også fordi jeg helst vil undgå misforståelser mellem hesten og jeg smiley
    Jeg holder gerne ridnig og jordarbejde samlet (reagere for pres), men jeg skal bruge pisken til at få bagparten mere frem og med, og det er desværre lidt svært for DJ hvis jeg bruger den på jorden også til noget helt andet smiley

Men selfølgelig savner jeg min "forlænget" arm engang imellem, men DJ er heldigvis hurtig fattende, så jeg bruger såmænd kun brystkasse, arme, hoved og træktovet smiley

Hey måske kunne du hjælpe mig, eftersom vi delvis har samme metode? smiley
    Hvis jeg stiller mig op på en skammel eller bare gør mig højere end ham, ved siden af ham, virker det som om han bliver utryk ved situationen. Han "nikker" med hovedet og lægger ørene tilbage. Dog hvis det er for at flette man, går der nogle minutter, og så står han pænt. Men hvis jeg gør det for at stige op eller andet, bliver han bare ved, og prøver endda at gå frem eller tilbage.. smiley
    Kan det være han tager det for, for meget dominans fra min side?

• #25   9. jan 2014 Jeg bruger pisken som en del af at reagere for pres. Og hele mit kropsprog og stemme. til sidst bliver hesten så følsom og kropsproget så indarbejdet at hesten reagerer når man peger smiley jeg er der ikke helt endnu.. Men på vej.. Min underviser kan det smiley hun peger fx på et ben og kalder det frem eller tilbage og så gør hesten det med det samme smiley så sejt!

Jeg synes ikke man skal dominerer, med mindre hesten er kommet langt ud.. Jeg mener at man skal være en meget dygtig pædagog for sin hest og skære tingene så meget ud i pap at hesten ikke kan være i tvivl om noget.

Vi har også en hest som var meget bange for ting der var over ham, fx hvis man står på noget og især hvis det var noget højt. Han hoppede rundt, bakkede væk eller prøvede på at undvige. Han var virkelig forskrækket over det.

Så begyndte jeg at lære ham at komme op på ryggen fra ting. Jeg går meget op i at man skal kunne stå op alle steder smiley især fordi jeg rider uden sadel, med pad, og ikke vil springen op på ryggen så de får bump i ryggen..

Jeg synes det er ok,når man træner, hvis hesten går væk fra en(alt efter situationen) Jeg prøver aldrig at holde dem fast, de skal lære tingene så godt at man ikke behøver at holde ved. Hvis de prøver at komme væk er det ligesom de fortæller at det er virkelig svært for dem og at de har brug for at trække sig lidt for at kunne overskue det.

Så valde(hesten) lod jeg være i en tøjle der kun sad fast i en karabinhage i kapsunen så den kunne blive ok lang.. Så stillede jeg mig op på en sten(mit opstigningssted hjemme) og kaldte ham roligt hen. Hver gang han gik i den rigtige retning mod mig slækkede jeg tøjlen. Da han kom tæt nok på til at nå mig brugte jeg lidt guffer(som skal gives til, ikke tages af hesten). Til sidst var han så tæt på at jeg egentlig godt kunne stige op, men jeg lod være, gav ham guf og gav ham lov til at smutte væk hvis det blev for meget.. Lidt efter lidt lænede jeg mig over ham, han smuttede væk et par gange og så tog jeg den bare forfra stille og roligt(det går hurtigere anden gang).. Jeg gav ham guffer altså fra stenen hen over ryggen så han skulle dreje hovedet om på modsatte side af mig og tage den..
    Så kunne jeg begynde at sætte mig op.. Hvis han løb hoppede jeg bare af og startede forfra.. Jeg gav guffer så snart jeg var oppe og hoppede af ned på stenen igen og gav også her guf(havde ikke fat i tøjler!) hvis han vil løbe må han løbe(selvfølgelig kun længden af tøjlen, han skal jo ikke stikke af) til sidste kunne jeg hoppe af og på rigtig mange gange uden at have ved, med en hest som bare venter til jeg siger han må gå.
    Husk at gøre det fra begge sider!! Alt skal gøres fra begge sider smiley og det virker som lang tid men gjorde det på ca 20 min og så fast sammen mønster hver gang jeg skulle ride (op og ned fra begge sider hver gang og fra forskellige steder smiley hvis din har MEGET svært ved det så tag det stille og roligt, lidt ad gangen og nyd hver lille succes! Og hold et positivt sind smiley hestene mærker med det samme hvis du bliver irriteret smiley

Håber det var forståeligt og ikke for langt :p?

• #26   9. jan 2014 PS gør det et sted hvor der er godt med plads omkring dig smiley

• #27   9. jan 2014 Forresten virkelig fin hest du har dig Kaja smiley du rider den virkelig pænt og afslappet smiley

• #28   9. jan 2014 Okey tak smiley
    Det er nu ikke det at jeg sætter mig op, men at jeg bare står på skamlen, sten eller stol. Når jeg sætter mig op er han sød og står pænt og venter smiley

Jeg bruger ikke godbider da han er ALT for madgrådig, og bliver hurtigt sur med godbider smiley

Hihi tusind tak! Er ikke selv helt vild med hans udseende, så det var udelukkende sindet der gjorde jeg købte ham! smiley
    Tak han er også selv meget afslappet når vi rider på bane smiley Det betyder meget for mig at du synes jeg rider pænt! smiley smiley

Kommentér på:
Hjerne gymnastik og øvelser fra jorden

Annonce