{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.309 visninger | Oprettet:

Få styr på sin nedsidning {{forumTopicSubject}}

Hey tøser (:

Så er det min tur til at få lidt hjælp.
Jeg kæmper rigtig meget med min nedsidning, da jeg spænder rigtig meget, og derfor bumler lidt rundt, og taber mine bøjler..

Jeg har trænet uden sadel, og uden stigbøjler med sadel. Og der er ingen problemer, men lige så snart stigbøjlerne kommer på, er det simpelthen et helvede.
Jeg har en lille hest med kæmpe rygsving, så hun gør det bestemt ikke nemmere ;P

Jeg har søgt en masse på nettet, for at få råd.
Har spurgt mine forskellige ridelære jeg har haft, og har fået en masse forskellige tricks til det. Men jeg er ved at blive sindsyg over det..

Nogen der har nogle specielle gode råd til hvordan man kan forbedre sin nedsiding?

Knus (:


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Få styr på sin nedsidning
  • #1   12. jan 2014 Kan det have noget at gøre med at dine stigbøjler er for korte?

    Når du sidder på hesten uden sadel eller bøjler, så sætter benene sig i deres naturlige længde der passer til hesten. Så prøv først at ride uden stigbøjler, og så få dem sat sådan at bøjlen passer til der, hvor din fod sidder smiley


  • #2   12. jan 2014 Jeg kigger lige med, har samme problem med benene (trækker dem op til mig for at holde balancen men smadre rytmen eller balancen endnu mere med det)

  • #3   12. jan 2014 Og så øv dig også i at have fødderne i stigbøjleholdning, dvs. hælene ned, tæerne peget fremad, når du rider uden bøjler smiley

  • #4   12. jan 2014 Anne-Sophie: Jeg har i mange år redet i springbøjler, og er nu kommet ned i den rigtige længde til mig. Men det er simpelthen ligesom Emma siger, jeg trækker mine ben op, fordi jeg spænder så meget.
    Og det er det, jeg gerne vil lære at lade vær' med (:


  • #5   12. jan 2014 Okay smiley Kan stadig huske da jeg gik fra mine korte bøjler til dressurbøjler, er du gal, jeg sad også helt elendigt. Men ja, så må jeg sige, at det egentlig bare er øvelse øvelse øvelse! Der er ikke rigtig nogen nem vej her smiley

  • #6   12. jan 2014 Jeg syntes bare ikke det bliver bedre, og får helt ondt af min hest ;P

  • #7   12. jan 2014 Jeg har fundet ud af at hvis jeg sætter mig tungt, trækker mig lidt ned af i mine knæ (bumber også lidt i sadlen fordi jeg taber rytmen) og så virkelig får tempoet laaaangt ned, hesten har en stor gang så det er svært at sidde, kan jeg hvis jeg glemmer hendes måde at gå på og kun tænker på at få hælene ned godt klare en enkelt langside men det er det.. Jeg ved ikke hvorfor jeg ikke kan knække koden igen, den har ellers været der

  • #8   12. jan 2014 Jeg syntes det gik bedre med mig når jeg tog mine ben en lille smule tilbage, trak hagen frem, skuldrene tilbage og sad en anelse for langt tilbage med min ryg, for at komme helt ned og sidde med numsen. Så gik det godt, men det er ikke lang tid jeg kan holde det, og mine bøjler sidder stadigvæk og dingler rundt smiley

  • #9   12. jan 2014 For mig hjalp det først rigtigt, da jeg begyndte at slappe helt at i kroppen og starte med lange tøjler og så spænder jeg mavemusklerne, men slapper af i ryg og ben smiley

  • #10   12. jan 2014 Ja, så kan jeg godt se det er træls! smiley Men hvis det er, så husk og læn dig godt tilbage og sid dybt i sadlen, for det gør du garanteret også automatisk når du rider uden bøjle, men når man så får dem på, så sidder man lige pludselig anderledes. Kender en dygtig berider, han siger at man skal kunne have en tennisbold mellem skuldrene. Dette hjælper dig også med at læne dig tilbage, og samtidig retter det din holdning smiley Og som Emma S. siger, så træd godt ned i hælene, og så mærker man lige pludselig at knæene sidder, hvor de skal smiley og det er jo også forskelligt, hvad muskler man bruger når man rider i spring bøjler, i forhold til når man rider dressurbøjler, så de skal også lige vænnes til det hele smiley
    Og så forsvinder anspændtheden efterhånden af sig selv som du vænner dig til det smiley



  • #11   12. jan 2014 Mit mega store problem var at jeg havde en tendens til at læne mig for langt tilbage i sadlen. Efter at jeg har fået afvide at jeg har gjort dette, og istedet er begyndt at læne mig frem, kan jeg mærke en kæmpe forskel ikke blot i min holdning, men også på den måde, at jeg rent faktisk kan holde fødderne i stigbøjlerne smiley Det kan evt. være problemet (selv hvis du ikke lige tænker at du læner dig for langt tilbage, for der skal virkelig ikke meget til xD )

  • #12   12. jan 2014 Hvis jeg læner mig længere frem, kommer jeg ikke til at sidde ordenligt i sædet (:

  • #13   12. jan 2014 Åh, hvor jeg dog kender det. Jeg kan slet ikke sidde ned ved det mindste rygsving. Jeg var engang mester i nedsidning på absolut alt, med og uden sadel, men efter min rygskade og nerver efter faldet er det gået helt ad helvede til..

    Det dér med lange bøjler hjælper ikke på mig. Jeg har så små ben at hvis de skal være så lange, som folk siger, så smadrer jeg min you-know-what når jeg så skal ride letridning bagefter. Simpelthen så irriterende.


  • #14   12. jan 2014 Jeg har fået afvide, at jeg skal tænke på at jeg skal sidde og holde fast på en 1000krs seddel og at jeg skal prøve og lade mine ben bare hænge. Det har hjulpet på mig, den er der næsten for nu hænger mine ben pænere og falder ikke ligeså meget ud af stigebøjlerne, som de gjorde førhen.
    Jeg trak nemlig også mine ben op og spændte i hele kroppen, det hjalp med at jeg skulle tænke, at jeg skulle beholde den seddel i sadlen, men det har så også kun taget mig 3 måneder, til at være næsten 100% stille under nedsidning smiley


  • #15   12. jan 2014 Ned i snegle tempo - det gør alt lidt lettere. Jeg har fundet ud at at jeg skal fokusere på min mave og mit sæde, og ligesom glemme benene og så tænke en frem og til siden i sædet. Og så selvfølgelig meget træning smiley

  • #16   12. jan 2014 Det er ganske simpelt smiley Du skal slappe HELT af i hele kroppen, du spænder sikkert også i letridning så?
    Hvis du starter i letridning gør mange af os den fejl at vi spænder så vi er ved at klemme skellet ud af en vis legemesdel.. SLAP af og tænk at dine fødder skal stå i dine bøjler som når du står på jorden, du spænder heller ikke for at stå på jorden smiley bøjlerne skal ind på dine trædepuder bag tæerne så du får støtte hvor du skal have støtte, når du har bøjlerne hvor de skal være (vigtigt at de ikke er for lange) så følger du med hesten uden af spænde i en eneste muskel i kroppen i letridning bare følg med..
    Til nedsidningen gør du det samme, bøjlerne ind bag tæerne så de støtter rigtigt og så sæt dig tungt tilbage sæt frem i trav og følg med og slap af.. Jeg har ALTID haft problemer med nedsidningen og har reddet i 15 år nu, men da jeg fik ny underviser faldt 5'øren og hesten gik pludselig meget mere afslappet fordi den ikke gik rundt med et ubehageligt spænd over ryg og mave konstant, SÅ altså slap af i hele kroppen uden at være slaske dukke, men tænk på at du ikke skal klemme dig fast for at følge med, vi har en tendens til at klemme os op ad sadlen for at blive sidende og det er slet ikke nødvendigt for man skal bare slappe af og falde "ned" i sadlen så følger man med i sadlen smiley
    Når du først prøver at slappe af og finder ud af at det fungere så kan du side på ALT, det kan jeg nu og jeg er fri for muskel spændinger og har en langt mere afslappet hest smiley SÅ fed fornemmelse når det går op for en hvor simpelt det er smiley
    God arbejdslyst smiley


  • #17   12. jan 2014 Team vognkærgård. Tror det skal afprøves smiley

  • #18   12. jan 2014 Dertil skal det så lige siges at resten af din opstilling også skal være på plads, altså overarm ned langs overkroppen, høj hånd med god mellemrum (mellem dine hænder) så du ikke låser dig selv fast i hånd, arm og skulder, hænderne skal næsten gå i en lige linje med dine hofter i bredden for så låser du ikke dig selv.

  • #19   12. jan 2014 Super smiley GLÆDER mig til at høre om din tur smiley

  • #20   12. jan 2014 Jeg ville nok bare huske at læne mig tilbage og gøre sig tung men uden at falde sammen smiley

    Og ellers længere stigbøjler smiley


  • #21   12. jan 2014 har også haft problemmer med nedsidning, men jeg tager hyppen ned i snegletempo hvor jeg så læner mig så meget tilbage, så jeg synes jeg overdriver smiley

  • #23   12. jan 2014 Jeg fik altid at vide fra min træner, at jeg skulle fokusere på mine dybe mavemuskler. De samme mavemuskler som når du puster et lys ud i et meget langt drag(de nederste altså).
    Når de er spændt, og du slapper af i resten af kroppen, så vil balancen i sædet forbedres. Det var helt klart en hjælp for mig da jeg brugte mine mavemuskler anderledes smiley


  • #24   12. jan 2014 Har det helt samme problem!
    MEN jeg har også det problem at jeg er undervætig og derfor har nada røv at side på!!! -.-''

    Når jeg så slapper af hopper jeg helt vildt i sædet fordi jeg er så "let" og ikke kan suge mig fast!
    Derfor rider jeg nu med knæene oppe under hovedet, mister bøjlerne og følger kun med, med underlivet.

    Jeg kan ikke rigtig forklare det, men jeg "driver" for kraftigt for at kunne blive sidende...
    Når mine bøjler er kommet af, sidder jeg fint, men hopper stadig op og ned, pga. min popo.. -.-
    Det samme sker så også i galop!

    Nogle der har en løsning?
    (Hvis i ikke forstod noget af det jeg skrev, så kig på min video "efter 11 ugers sygdom" eller sådan noget. Der rider jeg forbi i slow, og der kan man se hvor dårligt jeg sidder ned i sadlen i galop.... )


  • #25   12. jan 2014 Kaja: Man skal jo som sådan ikke sidde på sin røv! smiley Man skal sidde oprejst, så man kan mærke sædebenene, og så er det jo sådan set ligemeget, hvor meget man vejer smiley
    Du skal kunne slappe helt af i lænden og spænde de rigtige mavemuskler og sørge for at gøre benene lange nede omkring hesten smiley

    Og så gør det det meget lettere at sidde ned, hvis hesten får ryggen godt op, så føles det næsten som om man bliver suget fast. Sommetider kan det også være ridebukserne der er meget slidte eller sadlen der godt kunne trænge til en pudsning.
    smiley
    Men nedsidning er bare skide svært smiley


  • #26   12. jan 2014 Gør stigremme 3 4 huller kortere,trav i let sæde et stykke tid.lav bøjler lange igen,ell bare smid dem:-)så kommer man ned om hesten:-)har prøvet det

Kommentér på:
Få styr på sin nedsidning

Annonce