{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.187 visninger | Oprettet:

Hest blind på det ene øje. {{forumTopicSubject}}

Jeg, eller rettere sagt min hest, er i den uheldige situation at han i morgen blir blind på det ene øje. Dyrlægen giver ham en indsprøjtning der går ind og dræber øjet kemisk, så han blir blind. Dette sker for at befri ham for smerter.

Han har i tre måneder lidt af øjensygdommen uveitis, og han er blevet behandlet med depotindsprøjtninger, drypning af øjne flere gange daglig, maske og han har stået på boks og er kun kommet ud et par timer om dagen vel og mærke Kun i gråvejr.

Men det blir ikke rigtig godt og da han er 21 år, synes jeg der er grænser for, hvor længe han skal stå i en boks og vente på at blive rask, det har han jo heller ikke godt af...Samtidig siger man også at uveitis aldrig forsvinder helt, kroppen "husker" sygdommen og den kan altid bryde ud efter at man tror hesten er blevet rask.
Nu blir han fritaget for smerter og kan komme på fold og være hest igen.
Men det bliver jo også en omvæltning for ham sådan at miste synet på det ene øje. Han er en rolig og tillidsfuld dreng men jeg er klar over at jeg skal tage mine forholdsregler.
Er der nogen herinde der har erfaring med heste der har mistet synet på det ene øje, så vil jeg rigtig gerne høre om jeres oplevelser og gode råd.
På forhånd tak.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af Philips Hue Simirue panel på soveværelse (lampe) 590 kr.
  • Nedrivning 1.000 kr.
  • rengøring 100m2 900 kr.
  • Min ene stikkontakt virker ikke 600 kr.
  • Elektriker 1.200 kr.
  • Tilslutning af opvaskemaskine 510 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hest blind på det ene øje.
  • #2   19. jan 2014 Jeg tror han vil klare det fint...hvis han ikke bruges til fx. Springning vil det vel være okay....Med tiden lærer hesten jo så at den må gøre noget andet når den jo kun har 1 øje. Hvis du forstår xD Men som Janni siger kontakt hende Camilla smiley

• #4   19. jan 2014 Søg på Bastian eller bæst - han er blind på det ene øje blev som 7 årig går La springning og har selv redet jagter og sprunget ham. Han er af den overbevisning at i højre side kan han intet se = der er ingenting!!! Derfor vader han til tider fuldstændig skørt i mod højre og her skal man se lærer at takle det smiley

Men han er en velfungerende 15 årig vallak som nyder livet som springhest smiley

• #5   19. jan 2014 jeg har haft en hest som var blind på det ene øje, den levede fint med det:-)
    bent brenderups knabstrupper hingst,som han rider,er blind på begge øjne.ingen problemer:-)

• #6   19. jan 2014 JM der er hjælpeadmin har også en hest der fik lavet nøjagtig det som din skal i morgen smiley
    Den er på toppen i dag smiley

Knæk og bræk!

• #7   19. jan 2014 Blind på begge øjne smiley smiley Stakkels hest!! smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
    #8   19. jan 2014 En ting er at en hest bliver halv blind tidligt i livet, en anden er at en hest bliver det i en alder af 21. Det kan være en kæmpe omvæltning, og ende med en hest der overhovedet ikke kan fungere mere.

Vi ved bare selv hvor svært mange mennesker har det når de bliver blind på det ene øje, og et menneske har tid til at forberede sig mm. Det her en hest ikke.

Jeg vil råde dig til at lade hesten stå inde et par uger endnu, og trække en masse ture med den, så den stille og roligt kan vende sig til at bruge syntes anderledes.

• #9   19. jan 2014 Jeg har for ikke så længe siden redet og tilredet en hest der var blind på venstre øje. Der gik vi meget op i hele tiden at snakke til hesten, når vi var på venstre siden, også selvom det rigtig dumt en gang i mellem smiley Derudover måtte vi lære den at stole på os, når vi trykkede den på siden, for at vise vej - for den puffede ret meget i starten smiley

• #10   19. jan 2014 Tak for alle jeres svar. Jeg vil kontakte hende stormont og ja han kommer selvfølgelig ikke på fold lige med det samme og når det sker er det en sikkert indhegnet fold. Ved godt han er gammel men han har masser af liv og gnist og skal have chancen...

• #11   19. jan 2014 Min basses sidekammerat er blind på det ene øje, og det har han ikke altid været. Han fungerer i bedste velgående. Er ridehest og det hele. Selvfølgelig skal man lige tage hensyn til hestens dårlige side osv. og det eneste der er problem vi har med øjet er når vi er på tur og vi rider langs en vej hvor det dårlige øje er udad. Vi har oplevet at hesten er hoppet ud foran en bil, og det var en ubehagelig oplevelse.

• #12   19. jan 2014 Hesten kender jo folden i forvejen, så tror bare du skal trække den en omgang, og så slippe den smiley

• #13   19. jan 2014 Han blir blind på det venstre øje og jeg tænker jo over om jeg skal gå på venstre side ham og snakke så han ved at jeg er der og så er jeg måske den der beskytter ham mod det han ikke ser . Tænker at han måske hopper ind i mig hvis jeg går på den højre side.han er heldigvis vant til at jeg går lige meget på begge sider.

• #15   19. jan 2014 M&J&T Dalsgård. Tusind tak for svar. Meget fin dreng:) Det hjælpef virkelig at høre din historie. Tror også det skal gå med Jasper, hanskal bare lige have lidt tid og ja jeg skal bare bruge min sunde fornuft.

• #17   20. jan 2014 Jeg har part på en pony som har mistet venstre øje, hun fungere rigtig fint, intet er unormalt.. Udover når hun skal spring, der kigger hun lige en ekstra gang.
    Man skal virkelig hjælpe hende, man når man gør det, rigtigt, så er hun helt fantastisk smiley

• #18   20. jan 2014 Jeg kender en fjordhest på 26 der mangler det ene øje og han klarer sig super godt smiley han rider i skoven, på banen, springer og går for vogn smiley han er noget af det roligste, men kan selvfølgelig godt blive bange hvis der kommer noget på den side han ikke kan se.

• #19   20. jan 2014 Min lille ældre pony fik fjernet sit ene øje for nogle år siden, og har det fantastisk!
    Han kan godt blive lidt skræmt hvis man sniger sig ind fra hans dårlige side, men ellers har han tilpasset sig helt udemærket! smiley
    Vi både sprang og red ture i mange år efter. Han ser hegnene helt fint, og flytter sig så han kan se de andre på folden. Han bruger sin høresans meget, når der er noget som nærmer sig hans dårlige side smiley
    Så jeg vil ikke frygte at din hest ikke kan tilpasse sig med et øje smiley Held og lykke.

• #20   20. jan 2014 Min pony kigger dog meget rundt (med hele hovedet og halsen, for at tjekke omgivelserne. Så vær' forberedt på at din hest vil nok svinge en del mere med hovedet, når den kigger rundt smiley
    og et godt råd: Hvis du går på den dårlige side, så giv lyd fra dig, eller rør hesten, så den ved hvor du præcist er.

• JM
    JM Hjælpe-administrator

Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.922
    #21   23. jan 2014 Har en aldrende dame som også har fået denne operation og det var efter 7 års behandling og det er det bedste jeg har gjort for hende jeg har fået min "gamle" hest tilbage den var gået kold på alt det behandlingsræs.

Du skal ikke lave dine rutiner om gør ALT som du plejer det er den bedste hjælp du kan give din nyblinde hest smiley

• JM
    JM Hjælpe-administrator

#22   23. jan 2014 Billed taget kort tid efter indgrebet her er hun 20 år

profilbillede
  • #23   23. jan 2014 Tak:)
    Jasper fik foretaget "indgrebet" i mandags. Han har det godt og øjet ser fint ud dvs det løber ikke og er helt åbent. Men dyrlægen sagde jo at øjet ville ændre farve og det ville ikke lidt slapt i det. Han går på fold nu og han virker fuldstændig normal.. det jo dejligt men er alligevel urolig for sæt nu indsprøjtningen ikke har virket. Nu må jeg høre hvad dyrlægen siger i morgen.

Men dejligt at høre at det er gået så godt med din søde hoppe:) og ja hvis man gør som man plejer kan jeg godt set at det må være mest trygt for hesten smiley

Billedet tog jeg dagen efter han fik indsprøjtningen::)

profilbillede
  • #26   23. jan 2014 Ja frihed til at bevæge hovedet og se sig omkring:) Det plejer han også at være vant til, så det jo fint

• JM
    JM Hjælpe-administrator

#27   24. jan 2014 Vi var til tjek på KU Life 4 uger efter og alt så fint ud dog fik hun en kort opblusning af slimhinderne men det fik vi slået ned med 8 dage på finadyne og siden har øjet kun blevet pænere end det var da indgrebet blev foretaget for der var selve hornhinden helt mælkehvid og krøllet (faldet sammen).

Håber jasper nyder at være fri for den irritation og smerte der er forbundet med uveitis og får mange gode år som enøjet seniorhest smiley

Kommentér på:
Hest blind på det ene øje.

Annonce