{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.140 visninger | Oprettet:

Alina
Alina
Følgere: 2 Emner: 18 Svar: 62

Passer sadlen til hesten? {{forumTopicSubject}}

Passer denne sadel til ponyen?

Ved godt det kan ændre sig når man rider og der skal sadelmager på.

men det er en utilredet pony, så vil lige høre om det er helt tosset med denne sadel?

(link fjernet)

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Passer sadlen til hesten?
  • inge d
    inge d Tilmeldt:
    mar 2009

Følger: 2 Emner: 1 Svar: 67
    #1   21. jan 2014 Du vil sagtens kunne finde en, der ligger meget bedre. Personligt ville jeg ikke bruge den der

• #2   21. jan 2014
    Det er svært og sige kun med et billed fra siden :o)

• Alina
    Alina Tilmeldt:
    dec 2011

#3   21. jan 2014 Hvad er det der gør at den ligger dårligt?

Kan den heller ikke bruges til tilridning?

Jeg har desværre ikke andre billeder.

• #4   21. jan 2014 Nej den ligger alt for langt ned over ryggen, så tænker den ligger for tæt på ryggraden..

- men et enkelt billede er ikke nok for at tage en nogenlunde vurdering...

• Alina
    Alina Tilmeldt:
    dec 2011

#5   21. jan 2014 Ok ved godt det er svært med kun et enkelt billede, men ponyen er som sagt ikke vant til sadel.

Er sadlen så for bred eller for smal. Bare så jeg ved hvad jeg skal gå efter når jeg kigger efter en ny?

• #6   21. jan 2014
    Der mangler netop flere billeder for at kunne fortælle om den er for bred eller smal.

• #7   21. jan 2014 Du er nødt til at komme med billeder fra alle vinkler inden vi bedre kan svare dig.. Det kan snyde meget med billeder smiley

• #8   21. jan 2014 Hov krikken var hurtigere end jeg smiley

• Alina
    Alina Tilmeldt:
    dec 2011

#9   21. jan 2014 Ok, det er ikke så nemt at tage flere billeder fra forskellige vinkler, når ponyen ikke er helt tryg ved sadel endnu.

Vil den heller ikke kunne bruges som tilridnings sadel?
    Hvis jeg køber en ny nu der passer, så passer den måske alligevel ikke om 3-4 måneder når ponyen har sat muskler mv.

• #10   21. jan 2014 bomløs er svaret den der sadel passer ikke

• #11   21. jan 2014 Den er for lang og ligger på skulderen. Bomnnen pasder udmiddelbart - måske til den brede side.

Men en anden sadel ... det skal du finde..

• Alina
    Alina Tilmeldt:
    dec 2011

#12   21. jan 2014 Øv det er ellers kun en 16,5 " og tror ikke datterens numse kan være i mindre/kortere sadel.

Det skal jo lige nævnes det er en ren springsadel, så den vil automatisk gå lidt ud over skulderne.

• #13   21. jan 2014 Det er super vigtigt at sadlen passer så pony ikke får smerter ved tilridningen og dermed en dårlig oplevelse - få en sadelmager ud først

• #14   21. jan 2014 Sofia har helt ret..

- Jeg ville ikke bruge den til tilridning.. der er ingen grund til at sadlen skal trykke på skulderbladet og risikere at gøre dens første rigtige oplevelse med ridning til noget skidt grundet sadlen smiley

Jeg ville finde en wintec kombi el. dressur med cair - kig nok efter en 16,5" for at sadlen ikke bliver for lang.. Så kan du skifte kopjern når den begynder at sætte muskler og du kan have sadlen måske fremover også...

• #15   21. jan 2014 (kan i øvrigt anbefale wintec isabell werth m. cair ... det er yndlingssadlen her)

• Alina
    Alina Tilmeldt:
    dec 2011

#16   21. jan 2014 Ok vi har tidligere haft en wintec isabell werth til en anden pony og den var datteren bestemt ikke tilfreds med.
    Men vi må nok hellere få en sadelmager ud.

• #17   21. jan 2014 Ud fra hvad jeg kan se er den både for lang, ligger for langt fremme, og er meget i bagvægt.. Husk at sadlen ikke må gå ud over det bagerste ribben.

• #18   21. jan 2014 Tænker også bare for sygt meget. I bagvægt. Og jeg er ikke super god til at se disse ting. Men. Er da ikke i tvivl når man ser billedet. Syntes den virker for lang. Der forskel på typen af sadler, jeg er endt ud i en brugt passir gran gilbert tror jeg den hedder. Fik bussen ud prøvede løs, og den type der lå godt fandt vi derefter brugt. Det virkeligt dyrt i den sidste ende, hvis man ikke. Finder korrekt udsty fra start. En god sadel, ja. Den passer måske ikke perfekt halvt år efter. Meeen. En god sadel kan så tilpasses, så man ikke skal købe ny sadel smiley

• #19   21. jan 2014 Prøv at kigge dette link og download "sadlens opbygning". Det kan måske hjælpe dig lidt på vej smiley

http://www.sadeleksperten.dk/sadeltjek_mv.htm

• #20   22. jan 2014 Tak spids en masse vrøvl, folk får fyret af! smiley "Sygt i bagvægt, går ud over skulderen, alt for lang, ligger for tæt på ryggen". Den ligger en smule i bagvægt, kopfjernet er formodentligt lige en tand for smalt. Den ligger ikke ud over skulderen, man skal jo ikke kigge på knæpuderne, men der, hvor kopjernet ligger. Hvorvidt sadlen er for lang, kan man ikke vurdere uden at have følt efter det bageste ribben på hesten. Og man kan da slet ikke se, om den ligger for tæt på ryggen fra den vinkel..... smiley

Var det min hest og min sadel, så ville jeg ringe efter min sadelmager. En faktor, som ingen har nævnt hidtil er nemlig bommens sideværts kurvatur, som skal stemme overens med ryggens kurvatur. Gør den ikke det, får du enten en sadel der "bridger" (hviler på de to ender af sadlen) eller trykker midt på ryggen. Det er røv hamrende svært at vurdere selv og kræver at man ved præcis hvilken type bom, der ligger i den specifikke sadel og hvilken type ryg, den passer til....

• #22   22. jan 2014 Helt enig m Trine blom

I kan slet ikke vurdere ud fra et billede 90% af de postulater i har.

Få sadelmageren ud, hun/han kan vurdere bredden og især faconen på bommen.

Det kan sagtens være sadlen her kan bruges, det skal du ha fagkunskaben til at vurdere. Prøv bare at høre folk her udtale sig helt forkert.
    Sadlen er ikke "sygt meget" i bagvægt, og ej heller for langt ude på skuldrene.

• #23   22. jan 2014 Den ser ud til at være for lang til hestens ryg og bredden kan vi ikke side noget om da det ikke kan ses fra siden af smiley

Men fat i en sadelmager hvis du ikke kan se det selv smiley
    Ellers få fat i en bommåler, evt den fra wintec, til at få en ide af hvad bredde bom den skal bruge.

• #24   22. jan 2014 Med mindre du har set det indvendige på alle gængse typer sadler, og har det forkromede overblik over formen på bommen i de enkelte sadler, er det umuligt at se om den passer!

Det er ik bare at vurdere bredden på sadlen

En bom har en form i længderrtningen ( lige bomme til ligeryggede heste, buede til svejeyggede)

Men de har så sandelig også en form der følger ryggens facon på den anden led.
    Nogle er runde, andre flade og andre igen er spidse.

Forestil dig at lægge en ligebenet trekant ned over en kugle
    Den vil kun hvile på kuglen i et lille punkt i hver side.
    Er trekanten bommen, og kuglen hesten, hviler sadlen kun på de to berøringspunkter, hvor man vil tilstræbe at sadlen hviler på hele bærefladen

Derfor skal bommen passe hestens form på alle leder og kanter, ik bare bredden

• #25   22. jan 2014 nu har jeg læst lidt af kommentarene igennem, vil bestemt ikke mene den er for lang, sadlen må ligge til det 18 ribben, dvs. hestens sidste ribben.
    Hvordan ligger sadlen hvis du hiver fat bagenden, løfter den sig fra hesten meget?

Vil dog mene den har lidt for meget bagvægt, du vil komme til at sidde på den bagerste del af sadlen i stedet for midten, så jeg vil mene den skal løftes lidt bag til. (:
    Hvordan er den fortil ved hesten, hvordan er den hele vejen igennem når den ligger på hesten?
    Har du mærket om puderne er pænt lige igennem stopningen? (:

Kommentér på:
Passer sadlen til hesten?

Annonce