881 visninger
|
Oprettet:
Klikker-træning af heste - fordele/ulemper {{forumTopicSubject}}
hej folkens.
jeg kan godt lide at arbejde med mine heste fra jorden. og jeg har tidligere prøvet noget klikker træning med min hund. nu har jeg fået mig en lille MEGET følsom bandit. og jeg tænkte at han ville have gavn af klikkertræning.
Har i nogen gode råd? (altså folk der udøver klikkertræning)
Hvilke fordele er der?
hvilke ulemper?
noget jeg skal være særligt opmærksom på?
håber i vil give mig noget godt med på vejen
Heste vrinsk her fra
jun 2010
Følger: 2 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 46 Svar: 1.582
Ulemper synes jeg ikke der er....bortset fra at man altid ender med at rende rundt med 4 gulerødder skåret i skiver, og gulerodsfnuller overalt i lommerne
-Vær opmærksom på din timing; beløn kun den adfærd du ønsker.
-Når øvelsen sidder helt fast hos hesten, så stil større/andre krav; der er ingen grund til at blive ved med at give godbidder for at udføre en lille opgave, som den har forstået.
-Klikkeren kan også bruges i ridning, der kan en elastik om håndledet fungere fint som klikker-holder, så man ikke behøver sidde med den konstant.
-En mavetaske/mavebælte er en glimrende godbidsholder, og den kan der også rides med.
-du har ca. 6 sekunder fra klikket lyder til godbidden skal være faldet, ellers forsvinder koblingen imellem de to ting for hesten, og man får ikke belønnet den rette adfærd.
Det var lige hvad jeg kunne komme i tanker om, men andre har sikkert en masse andre gode bud
aug 2013
Følger: 57 Følgere: 61 Heste: 5 Emner: 186 Svar: 2.691
dog syntes jeg den er ret irreterende med at ma skal gå med klikkeren
nov 2008
Følger: 21 Følgere: 18 Heste: 3 Emner: 76 Svar: 185
hvordan startede du? er det nemmest at starte med et "target" som den skal lære at røre? eller hvordan?
okt 2011
Følger: 55 Følgere: 55 Heste: 1 Emner: 38 Svar: 518
Fordele: Som Camilla skriver er der en masse godt ved klikkertræning, men mest af alt timing.
Ulemper: Det kan være svært at stå med tov, godbidder, klikker og skulle bruge sine hænder til at guide hesten.
Men kan klart anbefale at læse lidt om klikkertræning først!
Jeg indlærte det ved tagret hos min part. Det er simpelt og hesten syntes det er sjovt
aug 2013
Følger: 57 Følgere: 61 Heste: 5 Emner: 186 Svar: 2.691
så gik vi igang og når han skulle have ros fik han klikogså gik jeg udmed en godbid han forstod det efter 3 klik
jun 2010
Følger: 2 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 46 Svar: 1.582
Jeg har faktisk aldrig lært min "target", jeg startede bare med at lære ham at "klik"=godbid. Derpå lærte jeg ham at kysse, og da jeg var igang med at lære ham galopanspring, så begyndte jeg at ride med den, og klikkede lige så snart han lavede et anspring. Derpå krævede jeg flere og flere galoptrin førend han fik sit klik
Der er ikke en "officiel" rækkefølge man skal lære dem tingene i, men jeg synes kysse og target er gode øvelser, da de ikke er så komplicerede og hesten som regel lynhurtigt fanger ideen, og dermed hurtigt får en succesoplevelse
nov 2008
feb 2009
Følger: 549 Følgere: 593 Heste: 9 Emner: 81 Svar: 1.587
Men udover det, så lån bogen "Klikkertræning af heste" af Alexandre Kurland så kommer du godt i gang!
nov 2008
Klikker-træning af heste - fordele/ulemper