{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.417 visninger | Oprettet:

Mislyd i hjertet {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen.
Jeg fik et dejligt føl på knapt et år handelsundersøgt(self ingen bøjeprøve, bare normalt undersøgelse) igår og han var rigtig fin, bortset fra en smule fransk stilling, som dyrlæge mener vil rette sig ud da det er så lidt og det er heller ikke det, som dette handler om. Men han havde også en mislyd/bilyd ved venstre hjerte halvdel, intet i højre. Denne forsvandt dog så snart at hans puls kom op. Hvad er jeres erfaring med dette?
Jeg er dybt forelsket i ham og vil virkelig gerne have ham, så jeg håber det er noget der for det meste har gode udsigter. Det skal siges at faderen er Fuldblods hest og mange af disse har jo mislyde i hjertet, kan være arvet der fra, men det ved jeg dog ikke.
Håber der er nogen der kan hjælpe mig og komme med lidt erfaring omkring det! smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Mislyd i hjertet
  • #1   20. feb 2014 det behøver ikke betyde noget for brugen af hesten, men det kan dyrlæge svare dig på smiley

• #2   20. feb 2014 Jeg prøvede en springhest med en mislød i hjertet, og den sprang ganske udenmærket og havde vundet MA med ejer tre uger tidligere smiley

Det behøver ikke at betyde noget, MEN det er et problem i forhold til forsikring og vil blive set som handelsfejl, hvormed den nok vil tabe en del værdi.

Hvad regner du med, at føllet skal bruges til senere hen?

• #3   20. feb 2014 Maria F: Ja, jeg ved man kan få det scannet smiley

Christine Bille: Ja har hørt at der er mange der lever helt normalt med det og hvor dejligt at høre at hesten havde det godt! smiley

Har hørt at man kan få den forsikret alligevel, hvis en dyrlæge lægger et "bevis"(scanning) på at det ikke er noget der får nogen betydning, er det korrekt?

Jeg regner med at han skal bruges til lidt allround, små stævner og ellers bare hygge og en masse horsemanship smiley

• #4   20. feb 2014 Det kan godt være du har ret mht. det bevis, ejer sagde selv at forsikringen ikke ville tage noget som helst i forhold til, hvis den fik problemer med hjertet og at det bliver noteret som handelsfejl.

Personligt valgte jeg selv at lede videre, men det var mest af alt fordi jeg ved, at de ting jeg gerne vil indenfor ridesporten er fysisk krævende. Jeg kender mig selv godt nok til at vide, at hvis jeg købte en hest med hjertefejl, ville der altid være den der lille stemme i baghovedet der sagde "pres ham nu ikke for hårdt". Der var intet i vejen med hesten, den var sund og rask ellers - men da ejeren sagde at der var en minimal chance for at den en dag ville falde om inde på banen, bakkede jeg allivel ud. Det var nok mest af alt af økonomiske årsager - hesten var stadig dyr, og jeg ville ikke risikere at stå i den forfærdelige situation og så uden penge til en god ny hest. Der er altid mange overvejelser når man køber hest, og det er senere hen gået op for mig, at der går et hav af fremragende heste derude med mindre handelsfejl, og hvor det aldrig nogensinde har været et problem for dem - så måske skal man også bare tage en chance ind i mellem smiley En hest der går gennem handelsundersøgelse og røgten osv. uden en eneste anmærkning er for det første svær at finde og for det andet ligeså sårbar overfor et spark på folden, som alle andre heste - man kan desværre ikke gardere sig mod alt, selvom det ville være rart.

Til de ting du nævner, som ikke er noget hvor hesten hele tiden skal presses til at være i topform og yde sit bedste ville jeg ikke være så bekymret, så længe dyrelægen siger god for det. Hvis du godt kan lide hesten, så er det det vigtigste.

• #5   20. feb 2014 sådan en mislyd kan jo være sart sagt hvad som helst -så om det kan komme til at betyde noget, afhænger vel af hvad der nøjagtigt forårsager mislyden.

Jeg har haft part på en pony med hjerteklapfejl som barn, som blev brugt til ganske seriøs springning, og var blevet det det meste af sit liv. Hun var 23 da jeg stoppede med at ride stævner på hende, og det var bestemt ikke hjertet der var årsagen. Omvendt kender jeg osse til heste med mislyde der ikke ha kunnet holde til "hård" brug.

Mit bedste bud ville være at snakke med dyrlæegn og få hans/hendes vurdering af hestens fremtidsudsigter. Det er jo uden tvivl dyrlægerne der har de bedste forudsætninger for at vurdere om det får betydning.

men som udgangspunkt ville jeg ikke købe en så ung hest med fejl -en voksen hest med lidt små-fejl der ikke har vist sig at have betydning (den er jo redet har vist at den kan holde osv) er jeg ikke så hysterisk med. Men en helt ung hest/føl der på ingen måde er "slidt" osv, skal altså ikke have fejl... så vil jeg hellere lede videre

• #6   20. feb 2014 Jeg må få fat i forskellige forsikrings selskaber og hører hvordan det er, hvis man kan få et bevis på at det ikke får betydning for hesten smiley Hvem ved, måske er jeg så heldig at han vokser fra det, det er set før, det er også set at så snart de kommer i form, jamen så løser det sig, så man har lov at håbe! smiley

Forstår dig godt, hvis jeg ville noget meget krævende med ham, så ville jeg heller ikke gøre det, og slet ikke hvis han var dyr! Og når du nu vil noget mere seriøst, så er det jo også bedst at lede efter en hest, hvor der ihvertfald ikke er den slags handelsfejl smiley
    Nej en helt ren hest i handelsundersøgelse, det er meget svært! Så derfor jeg også tænkte at muligvis han har den fejl, men hvis han kan leve med den og måske vokse fra den, jamen så hvorfor kassere ham, når nu han slet ikke skal bruges til noget sindsygt krævende. Han er en skøn hest, lidt vild fordi han ikke har været håndteret så meget, men man kan bare se på ham at han bliver en kærlig hest! smiley

• #7   20. feb 2014 Michelle w: Ja derfor jeg tænker at jeg vil bede sælger om at få ham hjerte scannet, som forudsætning for om jeg vil købe ham. Som du siger kan det jo være hvad som helst, man ved aldrig..

Hold da op, dejligt at den kunne leve med det! smiley

Dyrlægen til handelsundersøgelsen sagde at han ikke regnede med det ville få betydning og det er også skrevet på papirerne at der ikke forventes at blive fremtide problemer for hesten. Men en scanning er meget mere præcis, så ved man hvad der helt præcist er galt med hesten.

Jeg har også haft mine betænkeligheder, men jeg prøver alligevel at give det en chance og se om der kan foretages en scanning, så jeg ikke rissikere at sige nej tak til en hest jeg er helt vild med, som måske aldrig vil få mén af fejlen smiley

• #8   20. feb 2014 Vi har en ældre paint, som har gået shows i western på meget højt plan, og han har også sådan en mislyd, men det har aldrig generet ham..

• #9   20. feb 2014 Malou J: Det lyder da super dejligt, både for dig og ham! Det er rart at høre at der findes flere heste, der sagtens kan leve med det, uden at det har betydning smiley

Kommentér på:
Mislyd i hjertet

Annonce