"Giften i sporten" DEBAT {{forumTopicSubject}}
Godaften HG'ere!
Jeg sad og læste en meget rammende og tankevækkende artikel i sidste uge på arbejdet, og det har naget mig og siddet fast i hjernen siden.
Kort beskrevet handlede den om alle de knæk der foregår bag kulisserne, omkring den selvoptagede del af sporten hvor alle sætter sig selv på en piedestal og føler sig bedre end andre, og sidst men ikke mindst om den manglende holdånd og kammeratskab på toppen i sporten.
Heri kom en part hvor flere hestepassere fra diverse top stalde og grandprix ryttere udtaler sig at dressur sporten summer med ryttere og hestepassere der føler sig langt bedre end andre, hvorimod stemningen i stalden og iblandt rytterne er sjov, pjattende, drillende og energisk i spring sporten.
Dette har lige siden naget mig, og derfor ville jeg nu høre jeres bud i denne sag - hvordan i opfatter det og hvad jeres holdning er.
Er springsporten stedet hvor stemningen er i top? Og er dressuren for den snobbede del af vores verden?
Husk at hold tonen pæn, det er blot af ren nysgerrighed
Blogger
Følger: 940 Følgere: 3055 Heste: 16 Emner: 296 Svar: 7.758
okt 2006
Følger: 46 Følgere: 104 Heste: 6 Emner: 236 Svar: 5.155
dec 2011
Følger: 42 Følgere: 40 Heste: 6 Emner: 128 Svar: 784
jun 2008
Følger: 63 Følgere: 80 Heste: 4 Emner: 260 Svar: 3.212
Tror generelt det ligger til mennesket hvis man har bare den mindste selvtillid
Men udover det, så vil jeg også sige at selvom folk rider råddent på opvarmning til springstævner, så har jeg ikke oplevet andet end flinke, hjælpsomme og smilende mennesker de gange jeg har været til stævne, som både hestepasser og rytter
feb 2011
Følger: 51 Følgere: 47 Heste: 3 Emner: 21 Svar: 134
Dressur skal være pænt, og der må ingen fejl være (perfektionisme) hvorimod spring er lidt mere "leg"
Nu må i endelig ikke misforstå mig, har bare skrevet det i grove træk.
nov 2003
Følger: 23 Følgere: 176 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.389
Spring er mere lige til, den med mindst fejl vinder og derfor er det nok nemmere at have overskud.. Har dog set snobber i spring og hjælpsomhed dressur ryttere også
apr 2007
Følger: 33 Følgere: 32 Heste: 6 Svar: 2.443
Ellers er jeg meget enig i det Signe siger. I springning er der fejl, hvis der er fejl. Dressur er mere en smagssag - og som vi også ved fra HG, er der næsten flere holdninger, end der er ryttere
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
sep 2013
Følger: 23 Følgere: 1 Emner: 4 Svar: 79
Well, jeg må indrømme at den artikel satte lidt oprør i mit sind, for jeg genkender mange af tingene. Samtidig har jeg altid levet i den overbevisning om at det SIMPELTHEN ikke kan være rigtigt at man ikke kan nyde sine konkurrenters medgang.
Jeg overhørte en gang to ponymødre til et dressurstævne stå og skræppe om at det er komplet umuligt at konkurrere på toppen og være veninder med konkurrenterne.
Dette er komplet latterligt og en sag om indstilning til tingene.
Når det så er sagt synes jeg dog at det er noget af det jeg netop oplever ude på dressur banerne; hold ånden dør lidt. På springpladserne er der leg i rytternes øjne hvilket får publikum til at lege med også...
Jeg har dog altid elsket dressur sporten, og kan bestemt nævne utallige gode erfaringer derfra, meeeen der er vidst en grund til at artiklen nager mig sådan
okt 2007
Følger: 114 Følgere: 112 Heste: 2 Emner: 177 Svar: 2.057
jun 2008
Følger: 34 Følgere: 41 Heste: 7 Emner: 349 Svar: 1.131
feb 2007
Følger: 100 Følgere: 104 Heste: 10 Emner: 5 Svar: 933
Syntes snobberiet kommer i alm stalde, og ved nogle alm rytter der gøre sig bedre end de er..
Det er det jeg har oplevet, super søde mennesker i toppen af sporten, og dem der lægger i ''bunden'' er meget snobbet og bedrevidende. Men syntes det er både i dressur og spring.
Men heste piger kan nu være stride
Men ang stævne så prøver jeg at undgå at starte en klasse som en af mine gode venner starter, for gider ikk høre på det bagefter. Men syntes folk i klub stævner er søde men i de højere
dec 2011
Følger: 95 Følgere: 63 Heste: 1 Emner: 93 Svar: 1.091
Dressur er sgu nok meget præciton, perfectionisme og evnen til at vise sig frem uden fejl..
Men syntes at det er meget overvurderet at dressur rytterne er ligefrem "snobberne"
Men der er nok også det der gør jeg holder mig lidt fra det. Det er sgu så fint og perfekt alt sammen, (eller så er det fordi jeg ligner en sæk kartofler i min stilling)..:D
Ej, jeg kan godt lide at der er lidt sprutten og glæde, fnis og fejl og ikke mindst en hest som nyder det mindst lige så meget som rytteren..:)
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Det her var jo aldrig sket til et dressur stævne...
www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=d_KD69aDJ8A
dec 2009
Følger: 31 Følgere: 174 Heste: 1 Svar: 3.165
Og så har jeg mødt springryttere der ikke var til at være i nærheden af fordi deres hoved var så langt op i røven på dem selv at jeg havde lyst til at skide i deres hjelm og sætte den tilbage på deres hoved. Især én jeg har stødt på at så absolut utålelig! En rigtig diva med et kæmpe attitude problem. Men samtidig er en af mine bedste veninder springrytter til benet og hun er fantastisk
Synes det er ærgerligt at dressurfolket altid skal have skylden for at være nogle arrogante møgf*sser, for vi er også nogle søde og hjælpsomme mennesker imellem og der er ligeså mange idioter i spring og andre grene af ridesporten.
Blogger
Følger: 157 Følgere: 175 Heste: 12 Emner: 1.027 Svar: 4.560
Men vil man ud hvor der sjældent er snobberi og alt det andet der kommer i ridesporten, så skal man ud og ride jagt med dem der ikke rigtig rider andet. Det er helt specielt, de fleste der kommer ud på de store jagter med rigtige jagtryttere, kan slet ikke komme tilbage til stævnerne, da de bliver så skuffede over hvordan folk behandler hinanden.
okt 2004
Følger: 98 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.684
Dog tror jeg bestemt snobberiet forekommer i bredden, især blandt ponyrytterne har jeg oplevet det er slemt. Man kan virkelig blive set ned på hvis man ikke lige har den rigtige pony eller det dyreste udstyr, og der er næsten ikke noget kammeratskab i blandt rytterne.
sep 2006
Følger: 209 Følgere: 201 Heste: 5 Emner: 124 Svar: 3.587
sep 2006
Følger: 209 Følgere: 201 Heste: 5 Emner: 124 Svar: 3.587
mar 2008
Følger: 137 Følgere: 120 Heste: 11 Emner: 263 Svar: 7.590
De er ingen forskel, og ser langt mere misbrug at pisk og spore i springning end i dressur, men tilgengæld i dressur er der mere misbrug af hjælpe tøjler..
Så der er fordele og ulemper ved begge, men en ting er sikkert, de er lige snobbede begge
aug 2012
Følger: 37 Følgere: 39 Heste: 4 Emner: 73 Svar: 701
Alle er altid bedre end de andre i følge sig selv, osv osv osv.
Men så alligevel synes jeg dressurverden er langt værre end springverden-.
Og det er aller værst i de alm stalde, riderideskoler osv, der er folk jo tit helt ekstreme.
Suk, og jeg skal efter 20 år med hest hjemme pludselig have opstaldet ude, frygter det allerede, men håber på det er det helt rigtige sted jeg har fundet, virker hvertfald sådan.
"Giften i sporten" DEBAT