{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.703 visninger | Oprettet:

"Giften i sporten" DEBAT {{forumTopicSubject}}

Godaften HG'ere!
Jeg sad og læste en meget rammende og tankevækkende artikel i sidste uge på arbejdet, og det har naget mig og siddet fast i hjernen siden.
Kort beskrevet handlede den om alle de knæk der foregår bag kulisserne, omkring den selvoptagede del af sporten hvor alle sætter sig selv på en piedestal og føler sig bedre end andre, og sidst men ikke mindst om den manglende holdånd og kammeratskab på toppen i sporten.
Heri kom en part hvor flere hestepassere fra diverse top stalde og grandprix ryttere udtaler sig at dressur sporten summer med ryttere og hestepassere der føler sig langt bedre end andre, hvorimod stemningen i stalden og iblandt rytterne er sjov, pjattende, drillende og energisk i spring sporten.
Dette har lige siden naget mig, og derfor ville jeg nu høre jeres bud i denne sag - hvordan i opfatter det og hvad jeres holdning er.
Er springsporten stedet hvor stemningen er i top? Og er dressuren for den snobbede del af vores verden?

Husk at hold tonen pæn, det er blot af ren nysgerrighed smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle 1 hjørneskab og 1 reol 1.500 kr.
  • Opsætning af lampe i lampeudtag 500 kr.
  • Opsætning af rispapirlampe 650 kr.
  • Fikset automatisk rullegardin 400 kr.
  • Reparation af udendørslys 1.002 kr.
  • Nedtagning af gammelt blikskur 7.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  "Giften i sporten" DEBAT
  • #1   20. feb 2014 Ja det syntes jeg helt klart.

• #2   20. feb 2014 Ja det tror jeg også på!

• #3   20. feb 2014 Lyder meget rigtigt. ahah. er dressur rytter og kan selv være meget snobbet osv. til tider smiley

• #4   20. feb 2014 Jeg tror generelt folk har det med at føle sig bedre end andre - i både spring og dressur. Da jeg arbejdede i stald fik jeg at vide at jeg ville skulle vise heste frem for kunder, for ubevidst ville de tænke: Okay, hun er kun staldpige, selvfølgelig kan jeg gøre det bedre!
    Tror generelt det ligger til mennesket hvis man har bare den mindste selvtillid smiley

Men udover det, så vil jeg også sige at selvom folk rider råddent på opvarmning til springstævner, så har jeg ikke oplevet andet end flinke, hjælpsomme og smilende mennesker de gange jeg har været til stævne, som både hestepasser og rytter smiley .

• #5   20. feb 2014 Jep, helt enig, men på en måde hænger det jo meget godt sammen.
    Dressur skal være pænt, og der må ingen fejl være (perfektionisme) hvorimod spring er lidt mere "leg"

Nu må i endelig ikke misforstå mig, har bare skrevet det i grove træk.

• #6   20. feb 2014 Tror måske det kan hænge sammen med at dressur jo er meget afhængende af detaljer, hvis den anden rytter stresser, eller mangler noget osv kan det påvirke vedkommendes præstation, hvis du opmuntre og/eller hjælper så hjælper du måske personen til at slå dig...
    Spring er mere lige til, den med mindst fejl vinder og derfor er det nok nemmere at have overskud.. Har dog set snobber i spring og hjælpsomhed dressur ryttere også

• #8   20. feb 2014 Det er meget, meget groft sat op, men overordnet set, tror jeg også, at der er noget rigtigt i det. Med en stor, fed understregelse af, at de to dele af sporten ikke er to yderligheder. Vil nærmere sige det sådan, at indenfor dressuren lader det til, at ryttere har tendens til at være MERE snobbede/højrøvede end indenfor springningen - men samtidig er der jo (heldigvis) også mange, der er undtagelser til reglen smiley

Ellers er jeg meget enig i det Signe siger. I springning er der fejl, hvis der er fejl. Dressur er mere en smagssag - og som vi også ved fra HG, er der næsten flere holdninger, end der er ryttere smiley Og generelt er stemningen ved springstævner også mere "løssluppen", hvis man kan sige det sådan.

• #9   20. feb 2014 Alene den stemning der er til et dressurstævne syntes jeg siger en del. Helt stille, ingen glæde eller jubel, slet ingen snak under programmet eller sammen.

• #10   20. feb 2014 Dejligt med indbud!

Well, jeg må indrømme at den artikel satte lidt oprør i mit sind, for jeg genkender mange af tingene. Samtidig har jeg altid levet i den overbevisning om at det SIMPELTHEN ikke kan være rigtigt at man ikke kan nyde sine konkurrenters medgang.
    Jeg overhørte en gang to ponymødre til et dressurstævne stå og skræppe om at det er komplet umuligt at konkurrere på toppen og være veninder med konkurrenterne.
    Dette er komplet latterligt og en sag om indstilning til tingene.
    Når det så er sagt synes jeg dog at det er noget af det jeg netop oplever ude på dressur banerne; hold ånden dør lidt. På springpladserne er der leg i rytternes øjne hvilket får publikum til at lege med også...

Jeg har dog altid elsket dressur sporten, og kan bestemt nævne utallige gode erfaringer derfra, meeeen der er vidst en grund til at artiklen nager mig sådan smiley

• #11   20. feb 2014 Jeg har faktisk den modsatte erfaring. Stod engang i en "spring-stald" med min dressur-bums, hvor alle de små tøset var SÅ forkælede og snobbede. De kunne oprigtigt hade hinanden op til stævner, og hvis den ene måtte springe højere end den anden til undervisning. Men ja, jeg har nok bare haft en virkelig dårlig oplevelse (-;

• #12   20. feb 2014 Det sker bestemt også i små stalde, voksen som unge, spring som dressur... ærgeligt det skal være sådan..

• #14   20. feb 2014 Har så kun mødt søde og hjælpsomme top rytter både spring og dressur.
    Syntes snobberiet kommer i alm stalde, og ved nogle alm rytter der gøre sig bedre end de er..

Det er det jeg har oplevet, super søde mennesker i toppen af sporten, og dem der lægger i ''bunden'' er meget snobbet og bedrevidende. Men syntes det er både i dressur og spring.
    Men heste piger kan nu være stride smiley

Men ang stævne så prøver jeg at undgå at starte en klasse som en af mine gode venner starter, for gider ikk høre på det bagefter. Men syntes folk i klub stævner er søde men i de højere smiley Det et noget helt andet de er ret stride nogle gange.

• #15   21. feb 2014 Tjo, det man vel godt sige en en forstand.
    Dressur er sgu nok meget præciton, perfectionisme og evnen til at vise sig frem uden fejl..
    Men syntes at det er meget overvurderet at dressur rytterne er ligefrem "snobberne"

Men der er nok også det der gør jeg holder mig lidt fra det. Det er sgu så fint og perfekt alt sammen, (eller så er det fordi jeg ligner en sæk kartofler i min stilling)..:D
    Ej, jeg kan godt lide at der er lidt sprutten og glæde, fnis og fejl og ikke mindst en hest som nyder det mindst lige så meget som rytteren..:)

• #16   21. feb 2014
    Det her var jo aldrig sket til et dressur stævne...

www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=d_KD69aDJ8A

• #17   21. feb 2014 Der er snobber alle steder, synes ikke kun det er dressurrytterne der skal have skylden for det. Jo, jeg har mødt nogle ubehagelige og utrolig højrøvede dressurryttere, men har samtidig mødt de glade og skønne af slagsen der er med på sjov og hygger sig på hesten. Jeg hører til den sidste del :b Jeg er meget fin i tøjet og kan måske ved første øjekast ligne et arrogant røvhul, men det er langt fra sandheden, jeg er bygget af spas og selvironi, selvom jeg er dressurtante smiley

Og så har jeg mødt springryttere der ikke var til at være i nærheden af fordi deres hoved var så langt op i røven på dem selv at jeg havde lyst til at skide i deres hjelm og sætte den tilbage på deres hoved. Især én jeg har stødt på at så absolut utålelig! En rigtig diva med et kæmpe attitude problem. Men samtidig er en af mine bedste veninder springrytter til benet og hun er fantastisk smiley Vi har det så skægt i vores lille gruppe af to springryttere/militaryryttere og to dressurryttere og støtter hinanden i vores forskellige discipliner..

Synes det er ærgerligt at dressurfolket altid skal have skylden for at være nogle arrogante møgf*sser, for vi er også nogle søde og hjælpsomme mennesker imellem og der er ligeså mange idioter i spring og andre grene af ridesporten.

• #18   21. feb 2014 Hvis man vil opleve at konkurrenterne på toppen støtter og hjælper hinanden, så skal man ud til military. Jeg har hørt det også skulle være sådan i western.

Men vil man ud hvor der sjældent er snobberi og alt det andet der kommer i ridesporten, så skal man ud og ride jagt med dem der ikke rigtig rider andet. Det er helt specielt, de fleste der kommer ud på de store jagter med rigtige jagtryttere, kan slet ikke komme tilbage til stævnerne, da de bliver så skuffede over hvordan folk behandler hinanden.

• #19   21. feb 2014 Jeg tror så faktisk ikke det er sådan i elitesporten, rytterne som rejser Europa rundt får jo venskaber i gennem de andre, mange indgår samarbejde og køber/sælger heste indbyrdes. Og tror faktisk også de ønsker hinanden held og lykke, samt diger tillykke til dem der nu laver et godt resultat. Ja selvfølgelig er de konkurranter, men tvivler på at de alle er så højrøvet at der i stalden eller til rytterfesten ikke bliver udvekslet et eneste ord mellem nogen af dem.
    Dog tror jeg bestemt snobberiet forekommer i bredden, især blandt ponyrytterne har jeg oplevet det er slemt. Man kan virkelig blive set ned på hvis man ikke lige har den rigtige pony eller det dyreste udstyr, og der er næsten ikke noget kammeratskab i blandt rytterne.

• #20   21. feb 2014 Nu har jeg redet både springning og jagter. Synes stemningen til springning er mega god. Alle hjælper hinanden og alle hæpper på hinanden smiley Synes stemningen er ens alle steder. der er altid snobber og folk der ikke kan indrette sig. Har også oplevet dårlig stemning til jagter bl.a. da jeg red bagmarster fordi de gamle jagt koner på deres ponyer ikke synes de skulle lytte efter en lad lille pony rytter og svarede igen uanset hvad jeg sagde. Den stemning har jeg aldrig mødt til spring stævner. Mange af mine aller aller bedste veninder kommer igennem sporten og har jeg lige præcis mødt til stævner og igennem spring sporten. Jeg synes personligt ikke der er mere snobberi til springning end til jagter. Men synes der er snobber alle steder men ti gange så mange søde dejlige mennesker alle steder smiley :D smiley

• #21   21. feb 2014 Da jeg red ponystævner synes jeg vi havde det mega godt sammen, gik alle sammen bane sammen og hyggede for vildt! det var der jeg fik mine aller bedste veninder smiley

• #22   21. feb 2014 Nu har jeg været i begge verdener, og måske er det sådan til stævner, MEN til hver dag er der mindst lige så mange snobbede kællinger, og forkælede unger i begge verdener..
    De er ingen forskel, og ser langt mere misbrug at pisk og spore i springning end i dressur, men tilgengæld i dressur er der mere misbrug af hjælpe tøjler..

Så der er fordele og ulemper ved begge, men en ting er sikkert, de er lige snobbede begge

• #23   21. feb 2014 Sorry, de er lige snobbede i begge verdener langt det meste af tiden.
    Alle er altid bedre end de andre i følge sig selv, osv osv osv.

Men så alligevel synes jeg dressurverden er langt værre end springverden-.

Og det er aller værst i de alm stalde, riderideskoler osv, der er folk jo tit helt ekstreme.

Suk, og jeg skal efter 20 år med hest hjemme pludselig have opstaldet ude, frygter det allerede, men håber på det er det helt rigtige sted jeg har fundet, virker hvertfald sådan.

Kommentér på:
"Giften i sporten" DEBAT

Annonce