{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.355 visninger | Oprettet:

Mette J
Mette J
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5

Angst efter ct-scanning - nogle erfaringer? {{forumTopicSubject}}

Hej Alle

Ved godt at det er rimelig udenfor alting, men håber I vil hjælpe mig.

Mit navn er Mette jeg er 29 år, jeg har fået lavet en ct-scanning af både hoved og mave/øvre mave.

Jeg har efterfølgende kunne læse mig frem til at det kan være yderst kræftfremkaldende at få lavet en ct-scanning af især maven, og at man helst ikke skal gøre det ved folk under 40 år, og jeg er jo kun 29 år! Jeg er så bange og har decideret angstanfald flere gange hver dag, på grund af frygten for alle de scanninger jeg har fået lavet.

Jeg har et par spørgsmål:
1. Min alder taget i betragtning - er risikoen så 1:1000 for at udvikle kræft senere i livet eller er den væsentligt højere?
2. Har jeg nogen reel grund til at være så bange som jeg er?
3. Har I fået foretaget ct scanning og hvor gamle var I?

På forhånd tak.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af lamper 900 kr.
  • Cover holes in walls and ceiling 1.000 kr.
  • Hoved og terasse dør lukker ikke ordentligt 1.300 kr.
  • Lavet et makeup bord 750 kr.
  • Ophæng af TV og ophæng af lamper 1.485 kr.
  • Fixe opvaskemaskine der lækker vand 1.090 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Angst efter ct-scanning - nogle erfaringer?
  • #1   12. apr 2014 Nu har jeg fået foretaget rigtig mange CT-scaninger og er 19 år smiley Jeg er har aldrig været syg, eller lignede! Hvis der var så stor risiko ved det, så ville det ikke foretage sådanne undersøgelser. Selvfølgelig bliver man udsat for stråling, men det er altså meget minimalt smiley Så jeg synes ikke du har nogle grund til at være urolig smiley

• #2   12. apr 2014 Jeg fik ct scannet mit hoved i en alder af 23, og jeg blev ikke informeret om nogen særlig øget risiko

• #3   12. apr 2014 Jeg har fået foretaget CT scanning ja, i en alder af 18.

Jeg ville ikke være så bekymret hvis jeg var dig. Lægerne ved jo nok hvad de gør, og vælger nok ikke at benytte en kræftfremkaldende metode, hvis de ikke mener at det er nødvendigt smiley
    Derud over, så kan man nærmest ikke leve i dag, uden dagligt at være i kontakt med noget der kan virke kræftfremkaldende. Mad, sol, deodorant/parfume, make up, alt muligt. Jeg tror du kan være ganske rolig smiley

• Mette J
    Mette J Tilmeldt:
    apr 2014

#4   12. apr 2014 Anne Mette fik du lavet ct-scanning med kontrast væske og har du fået foretaget en af maven, hvis det er ok jeg spørger?

• #5   12. apr 2014 Er blevet CT scannet om 16 årig og fik af vide at alle former for scanning/røntgen er jo stråling, men at man kun blev henvist til dette hvis det var nødvendigt.

• #6   12. apr 2014 Hvis man skulle få kræft af alt det der er risiko ved, så skulle vi alle være syge smiley

Det jeg mener er, du ikke skal tænke så meget over det. Tænk på hvor mange der dagligt får lavet en ct-scanning, og hvis risikoen er den du har læst dig til, så tror jeg ikke de lavede de undersøgelser mere..

Så synes du kan tage en dyb indånding og lægge det hele til siden, og nyd livet så længe du er rask.. Det er lige til at blive syg af, at gå rundt og vente på man bliver syg..

• #7   12. apr 2014 Det er helt okay du spørger smiley Nej har aldrig fået lavet af maven, har fået lavet af hovedet og hånden. Ja fik også med kontrast væske.

• Mette J
    Mette J Tilmeldt:
    apr 2014

#8   12. apr 2014 Smut det tror jeg du har helt ret i. Kan bare ikke slå tankerne ud af hovedet. Har du fået ct-scanning af maven, hvis det er ok jeg spørger. Vil bare gerne høre fra nogle der har prøvet det samme som mig.

• #9   12. apr 2014 Jeg er også blevet scannet i maven med kontrast væske, og det er 4 år siden.. Har ikke haft nogle bivirkninger efter det.

• #10   12. apr 2014 Jeg er 15, og da jeg var 14 blev jeg scannet i hovedet. Og jeg fejler intet fysisk smiley

• #11   12. apr 2014 Jeg kan faktisk ikke huske hvad jeg blev CT-scannet for, og hvor det var x) - dårlig hukommelse .. Men jeg fik ihvertfald kontrast ind via et drop.

• Mette J
    Mette J Tilmeldt:
    apr 2014

#12   12. apr 2014 Anne Mette@ okay, tak skal du have. Det er virkelig sødt af dig svare smiley

• #13   12. apr 2014 Jeg fik for 3-4 uger siden ct scannet min mave med kontrast væske, jeg er 14. Blev heller ikke informeret om nogle bivirkninger længere frem.
    Men der er så meget der fremkalder kræft, så hvis jeg skulle sætte mig hen i et hjørne og græde snot over at nu er der igen en øget risiko for kræft kunne jeg ikke bestille andet end at sidde der..

• Mette J
    Mette J Tilmeldt:
    apr 2014

#14   12. apr 2014 Sanne jeg kan kun give dig ret - livet er alt for kort til sådan nogle tanker. Men når først bekymringen er der - så er det svært. Hvor gammel var du da du fik ct-scanning af maven?

• #15   12. apr 2014 Jeg har også fået lavet ct scanning af hals og lunger for ca et halvt år siden (er 32 år) jeg blev heller ikke informeret omkring risikoer.

Men jeg havde meget angst optil samt ca et halvt år efter, især fordi jeg skulle til noget kontrol igen og var nervøs for hvad der skulle ske, fordi angsten jo sad i kroppen efter sidste undersøgelse. Men hvis det bliver ved med at gå dig på synes jeg du skal ringe til din læge/sygehuset og fortælle dem om dine tanker og så kan de forhåbentlig berolige dig.

• Mette J
    Mette J Tilmeldt:
    apr 2014

#16   12. apr 2014 Hvor er I altså søde at tage jer tid til at svare smiley @Belinda det har jeg også tænkt på. Man kan bare finde så meget virkelig skræmmende når man googler, det er svært at se logisk på tingene når man er angst ??

• #17   12. apr 2014 Jeg har foretaget flere MR scanninger og en enkelt CT scanning og jeg har endda stor risiko for at udvikle en kræft sygdom(pga. mine sygdomme og medicin). Så tror ikke mine læger ville sende mig til det, hvis de mente at der var en kæmpe risiko.
    Så synes ikke at du skal gå og frygte at få kræft.
    Jeg var 12 år første gang jeg var til en og jeg er 17 år nu. smiley

• #19   12. apr 2014 Der har jeg været omkring 21 år..

• #20   12. apr 2014 Mente selvfølgelig at jeg har fået lavet flere scanninger og ikke at jeg selv har taget dem smiley

Kommentér på:
Angst efter ct-scanning - nogle erfaringer?

Annonce