{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad gør dette bid?
  • #1   15. apr 2014
    Det er med stang effekt og derfor er det stærkt. Nogen mener at hesten fordi det er af sweet iron bedre kan li' smagen og dermed sutter mere på biddet, samt at hvis hesten har en meget aktiv mund og tygger på biddet at man så kan bruge et bid med en kugle som her den kan tygge på.

    Hvilket problem står du da i? Jeg kan anbefale dig at se videoerne på www.hestemund.dk - jeg har også hendes bog i PDF form du kan få og læse :o)


  • #2   15. apr 2014 Okay tak for svar smiley
    Jeg har en springhest der er ret stærk, og godt kan gå lidt imod biddet, og fik derfor anbefalet dette bid, da det skulle få ham til at sutte lidt mere på biddet, og samtidig aktivere ham i munden - fik også at vide, at jeg kunne sætte tøjlen i den "midterste" ring, så der ikke ville være nogen stang effekt smiley


  • #3   15. apr 2014
    Det er en fejl at hesten skal sutte på biddet og aktiveres i munden - hvis hesten er urolig i munden er der et problem. Får man hestens fokus hen på at sutte på biddet og tygge på det så koncentrere den sig om biddet og ikke de signaler vi giver - det ønsker vi jo ikke.

    Ofte så kommer det af et for langt bid - så få målt hestens mund til at starte med. Der udover kan mange hesten ikke li' tre delte bid og skal derfor fx have et udelt for at få ro nok i munden.

    Når det kommer til spring skal jeg være ærlig og indrømme at jeg mener det er stopssignalet den er gal med, at det skal trænes - og at det er muligt det fungere i dressur, men at det stadig skal fungere i spring.

    Samt hvis du endelig vil have et stærkt bid, så får du intet ud af at sætte det i den midterste ring, da det så ikke er stærkt.


  • #4   15. apr 2014 Jeg er ikke ude efter at få et stærkere bid, og det at få en stang effekt.
    Jeg er igang med at prøve forskellige slags bid på min hest, for at finde det der passer bedst muligt til ham - der er mange som har haft gode erfaringer med sweet iron bid, og med det, at hesten bliver aktiveret mere i munden, og det syntes jeg er en fin ide, hvis hesten bedre kan lide det.

    Der er altid nogle som har haft gode oplevelser og nogle med dårlige oplevelser med bid, og folk har sine egne meninger . fint nok smiley


  • #5   15. apr 2014
    Jeg syntes virkelig du skal se www.hestemund.dk og videoerne. Der er så mange myter når det kommer til bid - en af dem er at nogle bid materialer er bedre end andre - det er der ikke bevis for.

    Samt læse bogen her;
    https://www.dropbox.com/s/x2ai9utv49edj2n/BagomBiddet%202.udg.pdf

    I første omgang er det meeeeeget vigtigt at du får målt hestens mund.


  • #6   15. apr 2014 Jep, har lige siddet og set nogle af hendes videoer smiley

  • #8   15. apr 2014
    ... Et stærkt bid i dressur er pænt misforstået - men jo, nu du siger det så minder det meget om islænderstang bid :o)


  • #10   15. apr 2014 Oookay smiley

  • #11   15. apr 2014 Er enig med krikken, men til tilføje at dette bid har meget store led, og jeg kan ikke tror at der er nogen heste med så stor en gane at dette bid ikke vil genere. smiley

  • #12   15. apr 2014 Leddene er ikke større end i et almindeligt trensebid smiley

  • #14   15. apr 2014 Trine W, de fleste trense bid har også for store led til de fleste heste. Og vil nu mene at dette har større led end de fleste andre almindelige 3-delte bid. smiley

  • #15   15. apr 2014 Ja altså i midten hvor ringene sidder er ca. samme tykkelse som i siderne, og de er ca. samme tykkelse som alm trensebid smiley

  • #16   15. apr 2014 Det er i hvert fald samme tykkelse som mit muffebid

  • #18   16. apr 2014 Jeg tænker personligt, at når du skriver ''stærk i munden'' er det ikke et bidproblem, men snarere et træningsproblem smiley

    Selvfølgelig kan man give et stærkere bid på, men det vil i løbet af noget tid være ligegyldigt, da hesten også bliver ''stærk'' herpå.. Det lyder som om dit sænk fart/stopsignal ikke er trænet godt nok på springbanen, og at hesten måske forbinder springene med at skulle løbe stærk, så jeg ville se på træningen i stedet for, før biddet smiley


  • #19   16. apr 2014 Det var originalt tiltænkt at være et overgangsbid i westernridning, mellem alm bid og curb bid (hvor man så rider med neck reining - western style). Hvordan folk har fået den idé at bruge det i andre discipliner ved jeg ikke, men det er nok et af de mest aggressive bid man kan sætte på en hest, og det er ikke lavet til direkte kontakt (dressurridning).

    Jeg har selv haft problemer med at min hoppe var for stærk (og hurtig, så jeg var ofte væk på meget kort tid), og der viste løsningen sig at være at arbejde fra jorden i en periode for at opbygge balance, for derefter at finde et blødere og mere stabilt bid. Jeg endte med et Rocking S bid, og det er jeg så begejstret for, at alt hvad jeg rider får det på. Der har ikke været nogen af de heste jeg har redet på der ikke kunne gå på det. De "vimse" heste slapper mere af, den der putter for at undvige biddet fandt ud af at jeg ikke hakker hende i munden, og at tryk ikke gør ondt, og ham der skal drives.. Well... Ikke rigtigt den store ændring der. smiley

    Nu er alle heste selfølgelig ikke ens, og jeg ved ikke noget som helst om springning, men jeg er virkeligt virkeligt begejstret for den effekt det bid har haft på dem jeg har arbejdet med.


  • #20   16. apr 2014 Tusind tak for svar smiley
    Vidste jeg ville få kommentarer om, at det er min grundridning den er gal med - fint nok. Biddet er ikke noget aggressivt bid? Biddet skal ikke bruges til dressurarbejde i den forstand..
    Jeg undersøger og prøver forskellige bid på min hest, for alle heste er forskellige, og det er godt nok en hel videskab at finde rundt i smiley
    Jeg har købt sådan et bid, da en erfaren rytter anbefalede det, og ved at der er mange springrytter der er glade for det - så det skal prøves smiley


  • #21   16. apr 2014 et stærkt bid og stang effekt er jo det samme

    fordi stangeffekten gør det stærkere


  • #22   16. apr 2014 Mark Rashid har skrevet en artikel om det, hvis det er. Så behøver du ikke tage mit ord for det.

    http://www.markrashid.com/docs/tomthumb.pdf


  • #23   16. apr 2014 Prøv med en babypelham.
    Det har kortere stænger end et alm pelham og herved ikke så hårdt.


  • #24   16. apr 2014 Kailie, bid behøver ikke at være stærkere, bare fordi de har stangeffekt.

  • #25   16. apr 2014 Julie og Sputnik -
    Jo... At der er stangeffekt gør jo, at ens tøjlekontakt bliver fordoblet gange fire eller sådan noget, så presset man ligger i et bid med stangeffekt er automatisk stærkere end i et bid uden.

    Man kan selvfølgelig sige, at det ikke er stærkere, hvis man ingen kontakt har til bidet, men hvis man har, er det altså stærkere, end det ville være i et bid uden.. smiley

    Det er jo vægtstangsprincippet, ellers ville der ikke være nogen grund til at lave bid med stænger.


  • #26   16. apr 2014 Det er ikke stærkt - stængerne er ret korte, og der er ikke kæde på biddet...

  • #27   16. apr 2014 Og derved virker det ikke som et pelham på samme måde som et "rigtigt" pelham - sagde hende den kloge i butikken smiley

  • #28   16. apr 2014
    Det er stærkt, hvor stærkt det er kommer an på stangens længde.
    Sætter man det i den nederste ring vil mit bud være 2 gange større pres i hestens mund. Det er en del hvis man sidder og har 5 kg pres på hver tøjle - og det har en del dressur ryttere.


  • #29   17. apr 2014 Manglen på kæde gør blot at der ikke er en "stopper" for hvor hårdt du kan trække. Så i stedet for at trykke på laderne kommer du til at rykke biddet opad i munden, mod tænderne (jo mere biddet roterer, des mere trækker det i nakkeremmen, men nakken flytter sig jo ikke, så biddet må gøre det i stedet). Kæden forhindrer dette i at ske.

    Manglen på kæde betyder mindre pres på laderne, men mere pres mod mundvigene. Det ene er ikke blødere end det andet - du har bare flyttet trykket.


  • #30   17. apr 2014 Så, hende den kloge har ret i at det virker som en pelham, men det er ikke nødvendigvis en god ting. smiley

  • #31   17. apr 2014 Har prøvet bidet på min hest i dag, og syntes faktisk det er et godt bid..

    Jeg kunne sidde helt stille med mine hænder og med let følelse med hestens mund - og det må da også være mere rart for hesten...

    Han lagde sig heller ikke tungt på tøjlen overhoved. han skummede rigtig fint om munden, og det virkede til at han godt kunne "lide" biddet, hvis man kan kalde det sådan smiley
    Jeg syntes det er okay at ride med sådan et bid, hvis man kan styre det, og have en let føling med tøjlen.


Kommentér på:
Hvad gør dette bid?

Annonce