{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
690 visninger | Oprettet:

grime på føl og føl og dette vejr {{forumTopicSubject}}

ja jeg har tænkt lidt over en ting... jeg har fået 4 føl og de har været vit forskellige personlighed, så har prøvet lidt forskellige metoder... denne gang er jeg lidt i tvivl, så fortæl mig hvordan i gør...
venter i på at følle er helt tryk ved jer og lister i den på, mens følle stadig er tryk eller gør i den ,med "magt" og hvor gammel er følle når i gør det?

også det med vejret hvor meget er jeres føl ude? min er knap 3 uger... og når vejret er sådan her, så kommer de ude kl 8... ind ved middags tid og er inde to-tre timer og kommer så ud igen ind til 19-19.30 tiden ... hvordan gør i

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardinstang 250 kr.
  • Montere en kattelem i en dør 1.000 kr.
  • El løbehjul - skift af bremseklodser - kugoo g2 600 kr.
  • Flytterengøring 2.500 kr.
  • Samling af 2 garderober fra jysk 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  grime på føl og føl og dette vejr
  • #1   12. maj 2014 Min fik grime på da hun var en uge. Hun er fra 18 marts. Kommer ud kl 6.20 og ind kl 19-20 Alt efter vejret, Det skal siges de har fri adgang til løsdrift, som de bruger

• #2   12. maj 2014 det var med "magt" kan jeg næsten gætte så... vi har også løsdrift, men hun går ikke derind, når hun går med de andre heste smiley

• #3   12. maj 2014 Vores er nogle uger før de får grimer på.. Min egen var let.. Han lå og puttede, jeg gik ind og nussede og lagde grime på.. De andre har heller ikke været svære..
    Så længe du ikke har et håndskyt føl, burde det ikke være et problem smiley

Mht. vejret, er vores ude fra 8-16, og inde når det regner..

• #4   12. maj 2014 Han er håndtam og vil gerne snakke men kan ikk liste grimen på... har prøvet a bakke ham over i hjørnet, men han vil virkelig ikk smiley
    også... det var nemlig lige præcis med alt det regn her jeg tænkte smiley

• #5   12. maj 2014 Trænede grime fra dag et, men han fik den først på da han var 4måneder uden opsyn.

• #6   12. maj 2014 Der er overhovedet ikke magt, hun får den på hver dag når hun kommer ud, og af hver dag når hun kommer ind. Hun er meget tam, og det har aldrig været noget problem. Jeg nussede hende bare på ryggen, og så tog jeg rundt om næsen, som ved en stor hest. Og vupti. smiley Jeg har pt kun mor og føl på en fold, de andre kan være lidt hårdere, så vil ikke lukke dem sammen før hun er stærk nok

• #7   12. maj 2014 Hvad gør han. ?? Han er vel ikke større end du kan holde den?

• #8   12. maj 2014 Vores får grime på dagen efter de er født. Vi holder dem om bringen og bagom numsen - så plejer de at stå helt seæv og uden at de gør skade på sig selv. Det resulterer i at alle vores føl har været super medgørlige

profilbillede
  • #9   12. maj 2014 Min er snart 2 måneder, blev født 23 marts. Han er en miniature-baby og han har været ude fra dag 1 - blev født i løsdrift uden menneske indblanding. smiley
    I starten måtte vi lige holde ham blidt, men nu er der ingen problemer. Han er meget tam, og super menneskeglad.

• #10   12. maj 2014 nej nej han er ikke større end jeg kan holde ham, men det er spørgsmålet om jeg vil smiley Derfor spørger jeg hvad folk selv gør og hvad de syns smiley
    min plag fra 2012 var også meget medgørlig og det var intet problem, ham sidste år holdte vi da han var 2,5 mdr, da han ikke var medgørlig smiley og ham her kan jeg ikke lige se hvad ville være bedst smiley men tror han får lidt mere tid smiley

her går det rigtig godt når de går sammen, ingen problem, hun gå bar ikke derind og er egentlig heller ikk så go til det når de går selv, med mindre der er mad derinde smiley

• #11   13. maj 2014 Vi gjorde det med ham fra sidste år, at han fik grime på da han ca var 7 dage smiley Vi gjorde som en besked længere oppe med og holde ham om bringen og numsen, og han stod bom stille imens. Derefter øvede vi meget med og tage den af og på ham mange gange både i boks og på fold, så han indenfor ganske kort tid var fuldstændig tryk ved det og ligeglad, men vi gør også meget i og øve lige fra start at vi kan røre dem over alt og holde om dem, så og sige, det hele forgår ganske stille og rolig og fuldstændig i føllets tempo og det giver virkelig pote, jeg synes de bliver super tillidsfulde og ligeglad med hvad vi gør så og sige smiley Jeg synes tit at det er meget letter og lære dem fra så små som mulige, ellers er min erfaring at nu ældre de bliver før man går i gang nu mere skeptiske bliver de smiley dog bare min erfaring smiley
    I år med de to føl der kommer, går vi igang allerede dagen efter de kommer til, naturligvis ikke med alt på en gang men stille og rolig og vænne dem til grimen smiley

Jeg tror det er meget invidiuelt hvad folk fortrækker og hvad der fungere bedste for dem hver især, og naturligvis er der også forskel fra føl til føl smiley

• #12   13. maj 2014 Vi giver dem på dagen efter de født smiley vores fik lov at fole ude i sidste uge søndag, så den går ude hele døgnet og klare det helt super. . Den sveder når de kommer ind i boksen, hvis der fx kommer dyrlæge smiley
    Han er det tammeste føl på 9 dage jeg nogen sinde har set! smiley han leger med en når man er uden for og han ELSKER at komme ind og blive striglet med moooar smiley

profilbillede
  • #13   13. maj 2014 jamen det er utrolig hvor meget forskel der er på de føl... altså det er alt tydeligt a min ikke bryder sig om a man holder ham , der med bringer og det... og han kæmper også i mod... tror han får lidt mere tid smiley han kommer gerne hen og snakker, bade på fold og i boks smiley

• #14   13. maj 2014 Tror det bliver sværere at få grimen på, det er vel bare tilvænning smiley

• #15   13. maj 2014 jamen det er rigtig... men syns heller ikk man ska lave overgreb på dem når de er så små smiley

• #16   13. maj 2014 Jeg vil nu ikke kalde det overgreb. Du kan tænke på, det bliver kun værre for følle, jo længere du venter.

• #17   13. maj 2014 Den lære det hurtigt, og det tager max 2 sek pr gang smiley

• #18   13. maj 2014 Som Marie Lousie siger, så tror jeg også det blivere værre jo længere du venter.
    Det bedste ville have været hvis den havde fået den på inden for de første 8 dage hvor den ikke rigtig kan se noget.
    Lige så snart den kan se noget, så synes de jo det farligt at får en farvet ting over hovedet.
    efter der var gået 3 dage med vores, tog jeg den af og på et par gange hver dag, det har nu resulteret i et man kan skifte grime, og tage hans grime af når han er inde og på igen når han skal ud.. Og han er altså kun 9 dage gammel...
    Men han er heller ikke bange for noget som helst. Han er ikke lige sådan til at slå ud smiley

• #19   13. maj 2014 Den mening deler jeg ikk... og mit føl jeg fik i 2012 var ligesom du beskriver... han ville helst sidde på os hvis han kunne komme til det... og der var det heller intet problem...
    men igen som det ser ud lige nu, får han noget mere tid smiley

• #20   14. maj 2014 Godt du har brug for råd, men du kalder andres metoder for overgreb og tager ikke imod smiley

• #21   14. maj 2014 Forstår ikke man beder om hjælp/råd også alligevel ikke vil have dem smiley
    Jeg mener som mange andre at man skal igang hurtigst muligt, og så kan det godt være man lige skal holde føllet et par gange. Men altså det gør hverken ondt på den eller psykisk skade hvis man gør det stille og roligt.

• #22   14. maj 2014 Min hoppe har fået tre føl, alle har fået grime på dagen efter de blev født.
    De har været lidt forskellige, en fandt sig bare i at få den på, de to andre gemte sig bag mor, og der måtte lidt "overgreb" til for at få grimen på.

Men i løbet af få dage er det overstået og de kunne få grime af og på helt uden problemer. Og INGEN af dem har taget skade. De har altid været meget kontaktsøgende og nemme at håndtere.

• #23   14. maj 2014 Julie o og team grafik: hvis i læser mit indlæg beder jeg sådan set ikke om råd... Jeg beder folk fortælle hvad metode de syns er mest og hvad de har mest erfaringer med, så jeg kunne beslutte mig hvad metode jeg ville mene var bedst til præcis dette føl fra i år... Jeg kalder det ikke overgreb, siger at det ville være overgreb på mit føl, da han bliver virkelig skræmt og bange... Hvis man sidder foran ham kan man rører ham over ALT... I mit indlæg beskrev jeg metoden som magt da det jo ikke er frivilligt... Mener bestemt heller ikke de tager skade på nogen måde... Er bare ikke sikker på a det er den rigtig metode til lige præcis det her føl... Derved har jeg overhovedet ikke udelukket metode, vil bare lige prøve a give ham lidt længere tid til a det kan blive lidt mere frivilligt...
    Hvis jeg har stødt nogle med mit ordvalg har dette ikke været meningen smiley

Kommentér på:
grime på føl og føl og dette vejr

Annonce