Foder til konkurrencehest med LAVT sukker/stivelse/fedt-indhold {{forumTopicSubject}}
Hej
Jeg har en DV vallak på 8 år, som altid har været lidt tynd, dette har i den grad ændret sig efter rideskolen skiftede til noget foder, hvor der er over 30% stivelse i.
Jeg vil derfor forsøge mig med, at finde en anden måde at fodre ham på, hvor det ikke feder ligeså meget.
Han er en DV vallak på 8 år, som er 170 cm høj, og som udgangspunkt helt almindelig smal bygning. Han bliver som udgangspunkt bliver alle ugens 7 dage, og har ikke en fast fridag (spring 1-2 gange, longering 1-2 gange, dressur og/eller tur 3-5 gange, og evt. en fridag om søndagen, så det kan svinge lidt)
Han får selvfølgelig fri hvis han trænger, men han har ikke som sådan en fast fridag.
Jeg søger som sagt et foder som ikke rigtig feder, men som alligevel giver en masse energi (i sær til springingen, og til stævner), men uden at gøre ham ''skør'' i hovedet.
Jeg har kigget på følgende; Brogaarden Icelandic Power, Salvana Compakt müsli, Nobelfoods urtemüsli
Men jeg ved ikke om jeg er helt galt på den - så jeg søger derfor hjælp. Hvad kan I anbefale? kom frisk!
- Cecilie
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Salvanas er FYLDT med stivelse:
Bygflager 31%, Majs, knækket 25,7%, Hvedeklid 15,2%, Æblerester 11%, Johannesbrød
3,0%, Hørfrø, ekstruderet 3,0%, Calciumkarbonat 2,9%, Sukkerroemelasse 2,5%, Soyaolie
1,6%, Gulerod, tørret 1,0%, Natriumklorid 0,9%, Magnesiumfosfat 0,6%, Dicalciumfosfat
0,5%, Ølgær 0,2%, Druesukker 0,1%
http://shop.equidan.dk/images/DK%20SALVANA%20KOMPAKT%20MYSLI%20dk.pdf
Icelandic power har 13%
http://brogaarden.eu/media/IcelandicPower_0908.pdf
Nobelfoods urtemüsli er også fyldt med stivelse.
Bygflager knækket 19,34%
Hvedeklid piller 25,00%
Roepiller 12,00%
Premix piller 11,26%
Havre skaller klid 10,00%
Majsflager 8,00%
Grønpiller 4,00%
Melasse 5,00%
Lucernehø 2,00%
Sojaolie 1,20%
Natururter 1,00%
Johannesbrød 1,00%
Pebermynte Olie 0,20%
Du kan fodre med vitaminer, lucerne og evt. tilsætte fiberpiller eller roepiller også hø for resten. Af fuldfoder med lidt stivelse har Simple Balance noget og alle deres er uden stivelse og sukker nærmest, Pavo Care4Life har lavt stivelse også.
Horselux Easy har lav stivelse, hvor man kan supplere med fiberpiler for huld og energi.
mar 2009
Følger: 1725 Følgere: 532 Heste: 8 Emner: 201 Svar: 3.017
sep 2007
Pavo Care4Life og Horselux Easy er begge fuldfoder :o). Men man kan som sagt få energi fra andre steder end fuldfoder.
Min egen har fin energi på kun vitaminer og græs, ingen problemer med energi eller huld her om sommeren. Om vinteren går hun på Horselux Easy, uden behov for andet udover grovfoder.
mar 2009
Men eftersom han er aktiv konkurrencehest og alligevel ikke kan tåle de der 30% stivelse, er jeg begyndt at tænke i nye baner. Dog frygter jeg lidt at energien forsvinder lidt, hvis jeg tager alt hans energifoder fra ham. Men da alt energifoder jo altid indeholder rigtig meget stivelse, kan det jo måske blive nødvendigt, hvis jeg ikke finder et nyt produkt :o(
sep 2007
Følger: 181 Følgere: 203 Heste: 7 Emner: 68 Svar: 6.065
sep 2007
Igen. Man kan få energi fra andre steder end stivelse og de fleste har slet ikke behov for at blive proppet med det fordi de blive vågne på en helt anden måde end hvis de får energi uden stivelse :o)
mar 2009
Men kan man så evt. give den noget energifoder med forholdsvis lav stivelse, også bare give den f.eks. halvdelen også supplere op med noget af det af det uden stivelse, eller ville det ikke kunne fungere?
Men nu spørger jeg sikkert dumt (igen), og jeg har prøvet at Google det uden held. Men er der nogle der ved, hvor meget stivelse der er i sort havre i forhold til almindelig ?
sep 2007
Lav stivelse er for mig under 10% :o). Hvis du finder et fuldfoder kan du ikke bare hakke den anbefalede mængden til halvdelen, så mangler hesten vitaminer.
Men du ved jo heller ikke om det holder medmindre det er afprøvet. Horselux Easy fx er et ret billigt produkt og fodre med og fiberpillerne også - så det er ikke fordi du kommer til at købe for 500 kr foder du ikke kan bruge.
mar 2009
sep 2007
70% så vidt jeg kan læse mig til :o)
Men grunden til jeg ikke vil fodre med stivelse er bla. også hvad det gør i fordøjelsen, det er pænt svært for maven og fordøje.
" Hvad gør store mængder stivelse / korn så problematisk?
Stivelsen i byg er problematisk, fordi det meste af stivelsen fordøjes i stortarmen og sænker PH-værdien, så hele tarmmiljøet bliver mere surt og dermed ude af balance. Hvis stivelsen varmebehandles, er effekten på Ph-værdien ikke så negativ, men til gengæld sker størstedelen af fordøjelsen i den første del af tarmen. Dette bevirker at blodsukkeret og insulinindholdet stiger kraftigt . "
(link fjernet)
Havre er lidt som hvis vi spiser en sukkerknald - det er hurtigt energi, ikke noget der holder længe.
http://www.hestemagasinet.dk/viden/blog.asp?m1=1&m2=0&vis=traad&iid=892&urlinfo=J%F3run+Sumberg%2DOlsen-Mangler+din+hest+energi%3F
" Hesten har en meget kort tyndtarm og kun en lille enzymkapacitet i tyndtarmen. Grisen har en laaaaaaaaaang tyndtarm og en høj enzymkapacitet. Hesten har en laaaang og tyk tyktarm og blindtarm, mens grisen har en kort tyktarm og lille blindtarm i forhold til. Hesten har INGEN galdeblære, men grisen har en galdeblære.
Og sådan kan vi sætte forskellene op. Årsagen er, at den føde de æder er meget forskellig.
Den stivelse som hesten æder, skal fordøjes i tyndtarmen, mens grovfoderet skal fordøjes i tyktarm og blindtarm.
Sådan en lille pony skal max-max have 700 gr. stivelse, og så vil jeg sige at det endda er meget. Og den skal mindst have 6 kg tørt hø for at dække sit fiberbehov.
Alt det stivelse som ponyen ikke kan fordøje i sin tyndtarm ryger videre til tyktarmen. Her er der en blandet tarmflora tilstede, som hjælper hesten med at nedbryde fibrene i græs, hø og wrap, og den har en speciel sammensætning.
Denne tarmflora producerer også alle de B-vitaminer hesten har behov for, samt frigiver andre næringsstoffer fra grovfoderet. Tarmfloraen laver fedtsyrer ud fra fibernedbrydelsen, og fedtsyrerne er ren brændbar energi til hesten.
Når alt det ufordøjede krybbefoder kommer over i tyktarmen vil tyktarmens indhold blive surt – det er generelt for hele tarmsystemet ved sådan en fodring. Tarmfloraen kan ikke leve i det sure miljø og vil dø og andre bakterier og svampe som kan klare det sure miljø vil vokse frem.
Vi er nu i den situation at hesten kan ikke udnytte sit krybbefoder, og den kan heller ikke udnytte sit grovfoder.
Så det er ikke så sært, at der mangler energi og livsglæde.
Hvad denne pony så også må døje med er: Overbelastet lever og nyrer, underskud på vitaminer og mineraler, syreoverskud i muskulaturen, surt tarmindhold med risiko for mavesår, kolik og forfangenhed – ja ….. "
apr 2008
Følger: 83 Følgere: 83 Heste: 2 Emner: 63 Svar: 327
sep 2006
Følger: 209 Følgere: 201 Heste: 5 Emner: 124 Svar: 3.587
mar 2009
sep 2007
Hvis hesten kan, så bør den få alt det hø/wrap den kan spise - da det bla. er der den skal hente energi og huld :o)
sep 2006
Men min fungere om vinteren på 15 kg wrap, 1.5 kg fiber Lux 0.5 kg korn cirka ig her om sommeren får han en 3-5 kg hø og græs 8-10 timer i døgnet og sammen mængde krybbe foder
feb 2012
Følger: 63 Følgere: 66 Heste: 13 Emner: 92 Svar: 782
maj 2010
Følger: 43 Følgere: 43 Heste: 3 Emner: 26 Svar: 913
Måske skal du også kigge lidt på hestens miljø. Er den glad og lever et naturligt hesteliv? Eller står den alene på fold og tilbringer resten af sit liv buret inde i en boks?
Du kan ikke bare fodre dig til energi. Det kommer i højere grad på baggrund af god, afvekslende træning med masser af restitutionsdage (fri/skridttur) og med masser af foldtid med gode venner, som giver hesten livsglæde og overskud.
Det kender man jo også for sig selv. Jeg får ikke lyst til at løbe en tur af at spise sundt, men af at være glad og overskudsagtig.
Og som Krikken skriver, så er det faktisk stressende og energidrænende at fodre med for meget krybbefoder, da det er grovfoderet der er (eller i hvert fald bør være) hestens primære energikilde.
Min lever af 2 x 300 gr Active fra Equsana. De dage, hvor han skal præstere lidt mere får han 2 håndfulde sort havre oven i. Så får han al det wrap/hø han kan spise (det er det samme energimæssigt) og græs i 12 timer hver dag med 6 andre. Ingen skader, ingen overvægtige. Bare glade, sunde heste.
Min har masser af energi og en super glad hest i flot huld og fin, kort, tyk skinnende pels.
jun 2010
Følger: 95 Følgere: 84 Heste: 6 Emner: 50 Svar: 679
jun 2007
Følger: 8 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 116 Svar: 1.415
Ja der er 13 % stivelse, men daglig tildeling er under et kilo.
Det er lavet til heste der skal lave noget, men som samtidig ikke skal fyldes med foder, hvilket jo nok passe ret godt på din hest.
mar 2009
jun 2007
Følger: 8 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 116 Svar: 1.415
http://www.equsana.dk/produkter/champ
sep 2006
mar 2009
Men tak for jeres svar!
feb 2007
Følger: 100 Følgere: 104 Heste: 10 Emner: 5 Svar: 933
Og hvis din hest ikke får nok sukker tager det på kroppen
Jeg bruger Pavo på mine hest i snart 7 år og der er aldrig problemer med hestene på nogle måder
Og har redet fra 3 års til Prix St. Georges heste på det og alle har været super flotte og sunde i dyrlæges øjn, og så dejlige at ride (selv de varme).
Så jeg ville anbefale Pavo til dig, de er også super gode til at hjælpe og siger ikke du skal købe at muligt som du ikke behøver
aug 2004
Følger: 18 Følgere: 19 Heste: 1 Emner: 7 Svar: 272
Sommer spiser den
10 kg wrap om natten
græs hele dagen
1 kg pavo care4life (det skal jeg have skiftet ud med noget andet for den kan ikke lide det)
1.5 kg sort havre
800 g linamix
Jeg har fint energi når jeg nå i mål. Til en mere nøjsom model eller en der går på lavere niveau ville jeg give mindre havre og mindre linamix. Bliver de dumme af havren (det har jeg en der gør) giver jeg bare ikke havre. Jeg har skiftet lidt mellem tilskudsfodre og har endnu ikke rigtigt fundet noget jeg er rigtigt tilfreds med. Jeg tør ikke skifte midt i sæsonen så det må vente til efteråret. Påtænker at prøve horsepro elite eller unik næste gang. Har forsøgt mig med icelandic power, naturmüsli og champ men den vil ikke spise noget af det.
Sagt på en anden måde så skal din hest have meget stråfoder (hø/wrap/græs). Derudover skal den have noget tilskudfoder eller nogle vitaminer som dækker den ind. Man kan sagtens nøjes med at give halv mængde tilskudsfoder hvis man så bare supplere op med vitaminer. Det gør jeg på mine de nøjsomme. De får alle stråfoder ad libitum, men de fleste af dem får ikke fuld dosis foder, så giver jeg vitaminer oven i så de får nok af dem.
Hvis din hest så taber sig eller du gerne vil give ekstra energi, så kan du give foder uden vitaminer i men kun energi. Det er havre, linamix, roepiller etc. Der kan du jo prøve dig lidt frem med hvad der virker for dig.
Den eneste måde at holde energi på tredjedagen er i øvrigt at have dem i form til det de laver. Det er ret hårdt at køre til stævne tre dage i træk for dem. Så måske det ikke kun er foderet men også din daglige træning du skal kigge på. Det kan ske du skal skridte nogle længere ture på den i hverdagen for at give mere grundkondi.
Foder til konkurrencehest med LAVT sukker/stivelse/fedt-indhold