{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
900 visninger | Oprettet:

Bid til følsom mund? {{forumTopicSubject}}

Hej HG!
Jeg er lidt på bar bund med hensyn til hvilket bid jeg skal vælge til min pony, og jeg håber derfor at i vil hjælpe lidt. smiley

Hun er en pony med en meget følsom mund, og hun går lige nu med et to-delt trensebid (tre-delt er prøvet). Jeg synes bare at hun hiver lidt i biddet, og skummer ekstremt nemt på dette bid. Ligeså snart hun får biddet i munden skummer hun. Det har intet at gøre med hvor 'hårdt' jeg har fat i tøjlen.
Hun kommer også nemt til at gå og putte sig, da hun er ved at lære dressur forfra (dette har heller intet med tøjleføringen at gøre, hun putter sig også på løs tøjle). Det bryder jeg mig ikke om, så vil jeg hellere have at hun slet ikke går ned med hovedet, da det for mig klart er vigtigst at hun får brugt ryggen og bagpartiet. Kan det have noget med biddet at gøre?
- Baucher bid er udelukket, da jeg bruger det til at ride games med, og hun skal kunne mærke forskel på når jeg rider dressur. smiley

OBS, det skal lige siges at hendes bid passer perfekt!

Håber i vil hjælpe mig lidt på vej med at finde et godt bid. Tak på forhånd! smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bid til følsom mund?
  • #1   5. jun 2014 Altså hvis hun går godt på et Baucher, hvad er så problemet i det? En hest kan sagtens kende forskel på games og dressur - selv om de bruger det samme bid til begge dele smiley

  • #2   5. jun 2014 Hun går heller ikke godt dressur på det, da udfaldet er det samme. Altså, at hun skummer meget og putter sig nemt. smiley

  • #3   5. jun 2014 Jeg ville måske prøve et udelt muffebid/D-ringsbid så det ligger 100% stille i munden på hende.
    Sørg for at måle hendes mund, så du ikke rider rundt, med et bid der er for langt! smiley

    http://www.hooks.dk/product.aspx?productid=500082&deptid=92&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC


  • #4   5. jun 2014 Tak skal du have! Vil jeg klart have i mine tanker! smiley

  • #6   5. jun 2014 Desuden lyder det som om, hun forbinder bidet med noget ubehageligt og stresser, derfor skummet. Og putter sig fordi hun er utryg ved bidet.

    Jeg skal ikke kunne sige det, men er hun blevet redet meget med hånd tidligere?

    I så fald skal du igang med at få hendes tillid til bidet, også vil det være ligemeget hvilket bid du putter på smiley


  • #7   5. jun 2014 Det skal jeg ikke kunne sige. Men jeg tror det dog ikke. Jeg har aldrig set hendes gamle ejer ride dressur på hende, men jeg kunne ikke forestille mig at der er blevet redet med hård hånd. Men igen, jeg har selvfølgelig aldrig set det, så det er ikke at udelukke. smiley

  • #8   5. jun 2014 Hvis du ikke skal ride dressur stævner hvad så med Nova bidet fra hooks eller nathe. Altså et udelt gummi bid smiley

  • #9   5. jun 2014 Jeg ville gerne starte lidt på hende, og forhåbentligt skal min part også ride stævner på hende. Men vil stadig tjekke det ud! Tak skal du have. smiley

  • #10   5. jun 2014 Gummibid er ekstremt skadeligt i en hests mund. Det gør den hård i munden. Men et muffebid er også meget blødt, så prøv det. smiley

  • #11   5. jun 2014 http://www.horze.dk/muffebid/sprenger-hs-muffebid-aurigan/13256.html
    Er sådan okay dyrt! Men det har gjort så meget for min pony smiley


  • #12   5. jun 2014 Hej. jeg ville nok prøve et to-delt muffebid.
    Der er jo ikke noget galt, i at den skummer. Det betyder bare at den arbejder med biddet.
    Håber du kan bruge mit råd smiley


  • #13   5. jun 2014 Tusind tak for alle jeres råd! Vil have dem alle i hovedet! smiley

  • #14   5. jun 2014
    Det at hesten også gør det for løs tøjle, kan sagtens have noget med hånden og gøre alligevel og måden hesten er redet på.

    At hesten skummer allerede når den får biddet på, kan være et tegn på stress forbundet med biddet.

    Fra Bag om biddet:
    " " Mange bid er fremstillet af metallegeringer, som har til formål at fremme hestens spytproduktion. Hvorfor er vi så vilde med, at hesten skal producere ekstra mængder spyt under ridning? Er det virkelig et spørgsmål om at hesten koncentrerer sig, og suger på biddet? Hvor meget og hvor lidt er godt?

    Der er en sammenhæng mellem stress og en helt tør mundhule. Det svarer til, når mennesker er nervøse og bliver helt tørre i munden. Der er også en sammenhæng mellem fråde om munden og pressede eller stressede heste.
    Den helt lette spytproduktion, som kan ses som lidt hvidt på læberne, er et positivt tegn.

    Når hesten arbejder afspændt vil tungen bevæge sig roligt frem og tilbage i tungekanalen, og derfor vil man tit kunne se lidt hvidt på læberne. Det er desuden muligt at longere en hest i intet andet end en grime,
    og se denne lette spytproduktion.

    Hvis hesten ikke har let skum omkring læberne er det ikke et negativt tegn, hvis hesten ellers ikke udviser nogen form for konfliktadfærd. Den kan sagtens bevæge sin tunge frit i tungekanalen, uden at det giver nok spyt til at vise sig på læberne.

    Starter hesten derimod allerede ved pålægning af hovedtøj med at skumme og fråde om munden, er det et stresstegn og ikke en normaladfærd som hører til dens temperament. Biddet i sig selv forhindrer ikke hesten i at synke, heller ikke mens den bevæger sig med bøjet nakke.

    Det gælder så længe hesten ikke er bag lod, og ikke går med højt tøjletryk og stramt næsebånd. Rigtig mange rideheste i
    dag går med så stramme næsebånd, at tungen ikke kan bevæge sig og derfor kan de heller ikke synke spyttet.
    Dvs. de store mængder af skum og fråde man ser hos nogle heste er en kombination af forøget produktion og manglende mulighed for at synke. Nogle teorier går på, at den øgede produktion også stammer fra at spytkirtlen presses sammen når hesten går meget bag lod. "

    Jeg sender gerne bogen til dig :o). Måske nogle af hendes videoer på www.hestemund.dk og på youtube kan inspirere dig til årsagen?

    Det lyder som et ride problem, især hvis hun hiver i tøjlerne.


  • #15   5. jun 2014 Tak for god læsning. Hvis det et stress, må jeg prøve at skabe et bedre forhold til biddet. Har kun haft hende i 4 måneder, og nu hvor jeg tænker over det, skummet hun ikke lige så meget som da hun kom. smiley

Kommentér på:
Bid til følsom mund?

Annonce