{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.062 visninger | Oprettet:

Overvejer at udlåne min pony {{forumTopicSubject}}

Åhh, jeg synes ikke pt. med uddannelse osv. at jeg har hverken tid eller økonomi til at have hest. Jeg har forsøgt at finde part, men dette lykkedes ikke, så jeg overvejer lidt at låne hende ud det næste år eller to.

Men hvordan sikre man sig bedst muligt, hvilke krav stiller man?

Umiddelbart tænker jeg at der selvfølgelig skal skrives en kontrakt, men hvad der skal stå, det ved jeg virkelig ikke.

Evt. noget med at udlåner står for de månedlige udgifter som opstaldning, foder, smed og evt. tilskudsfoder så er der ikke så meget at tage fejl af. Skrive det udstyr ned som de låner med?

Åhh, jeg er sgu godt nok lost smiley

Hvad er folks erfaringer? Hvad har I skrevet/gjort og hvordan gik det? smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Overvejer at udlåne min pony
  • #1   8. jun 2014 Jeg tænker også for at sikre os bedst muligt, for at finde det perfekte hjem, hvis dette er muligt, at udlåner skal ud og møde hende et par gange inden, samt at jeg skal ud og se stedet hvor hun evt. skal stå. Det er vel ikke for meget at forlange, eller? At de møder hende først, for at finde ud af om kemien overhovedet er der, for ellers er det jo lidt lige meget smiley

• #2   8. jun 2014 Jeg har lånt min shetlænder ud i et år, og jeg det er jeg meget glad for. Han står hos de sødeste folk, og bliver brugt meget. Han er blevet rigtig glad for hans nye venner, og jeg må besøge ham så tit jeg vil. Troede ALDRIG at jeg ville låne ham ud, men er glad for min beslutning. Hvis låneren er flink, kan du roligt gøre det! smiley

• #3   8. jun 2014 Jeg har lånt min pony ud, mit eneste krav var at de skulle være up to date med smed, vaccinationer og de andre "basale" ting. De skulle selv betale det, også alle de andre mdr. udgifter så som opstaldning, ekstra udstyr, foder, undervisning osv. Vi aftalte også de de lige de første mdr. lige skulle opdatere os om hvordan det gik med hende, og de skulle skrive/ringe hvis hesten fik skader smiley Men hvis hesten kom til skade der nede skulle de betale det smiley Der var lidt langt der ned til dem, så vi tog hesten med, og inden vi afleverede hende kiggede vi lige på stedet, og vi havde aftalt at hvis ikke vi kunne lide det, så havde vi i vores fulde ret til at tage hende med hjem igen smiley
    go self er der skrevet en kontrakt, Hestenettet har en god en smiley

• #4   8. jun 2014 Altså jeg kender en, der lånte sin pony ud og det gik på ingen måde. De lånte den videre uden at give ejer besked...
    Men, i hvert fald, så ville jeg sørge for at lave en aftale om en opdatering og besøg med fast interval. Jeg synes, med hensyn til krav, at når folk låner en hest er det "deres." De betaler opstaldning, dyrlæge og så videre. Selvfølgelig også, hvis I har en aftale om evt. forkøbsret, hvis det bliver aktuelt.
    Håber det var svar nok. smiley

• #5   8. jun 2014 Giraffen når jeg tænker på krav, tænkte jeg noget i stil med om man godt kunne forlange at de kom flere gange inden og besøgte hende, for at finde ud af om det overhovedet var en pony for dem, om man kunne tillade sig at kræve at man ville se stedet, måske også et par gange efter hun var ankommet det nye sted, for at se om det hele er som det skal, og se om hesten er faldet til. Og så tænkte jeg også med hensyn til f.eks. sadel. Har en bomløs og hovedtøj som selvfølgelig vil medfølge, men kan man stille krav til dem om at vi de hellere vil bruge/købe en anden selv, så må de selvfølgelig godt det, men et krav om at den skal igennem en sadelmager? Er det for urealistisk? Vil jo gerne passe så godt på hende som muligt, og sikre hendes fremtid bedst muligt smiley

• #7   8. jun 2014 Det er jeg helt med på, og jeg har også tænkt mig at stå for den årlige vacc. samt tandrapsning og forsikring, hvor der er en udviddet sygeforsikring der kan være behjælpelig hvis uheldet skulle være ude. Men kan man tillade sig f.eks. og bede dem om hvis de vil benytte anden sadel at den først skal igennem en sadelmager, så den er tilpasset og passer til hende? Nogle mennesker går ikke vanvittigt meget op i dette, og smider bare en sadel på, der ser ud til at passe, men det er jeg ikke interesseret i smiley Hun skal gerne holde mange år endnu :o)

Skal der ikke også en advokat ind over for at man kan bruge en kontrakt til noget?

• #9   8. jun 2014 Nårh, ja det synes jeg bestemt godt du kan! Der er jo også mange, der ikke vil sælge deres pony uden at køber har været og prøve den.
    Hm... Jah, det kan I jo snakke om inden I aftaler noget. Synes godt man kan tillade sig at kræve noget som det, men jeg ved ikke om jeg selv ville gøre det. Der ville det nok være nemmere at aftale at sadel fulgte med og at den ikke skulle have en ny. smiley

• #10   8. jun 2014 Giraffen, det er jo bare ikke alle der synes om bomløse sadler, og der er ikke meget støtte i den, så hvis man ønsker det, er man nødt til at finde en anden sadel og proppe på hende :o) Hvis jeg havde pengene havde jeg selv købt en ny bomløs dressur sadel med en masse støtte i, men har sgu ikke lige haft 10000+ der stod sadel på smiley

Anette: Jeg er ikke sikker, men mener at have læst at en kontrakt egentlig ikke er særlig meget værd, hvis der ikke er en advokat inde over. F.eks. mener jeg ikke man kan gøre så meget ved det, hvis nogle af kravene i kontrakten ikke overholdes, dette vil jeg dog gerne vide mere om, men mener jeg at have læst et eller andet sted smiley

• #11   8. jun 2014 Nej, det er rigtigt, men så må du jo afgøre med dig selv, hvor hurtigt du vil "af med" hesten. Hvis det ikke haster så vent til du finder en, der er indforstået med den sadel du nu en gang har. Ellers så er det jo bare at skrive det i kontrakten. smiley

• #12   8. jun 2014 Så tror jeg at det skal stå i kontrakten, netop fordi der intet støtte er i den, og den ikke just er oplagt hvis man vil lidt dressur :o) Men det er nok mere også indholdet og om der skal advokat ind over, jeg er lidt i tvivl om smiley

• #13   8. jun 2014 Advokat tror jeg ikke er nødvendigt... Det havde vi ikke da vi købte hest. smiley
    Kig på hestenettet, tror måske de har sådan en standart kontrakt, som du kan downloade og redigere. smiley

• #14   8. jun 2014 Det ved jeg godt der er, men håber lidt at andre kommer på banen, for er ret sikker på at en evt. kontrakt ikke er mere værd end det papir det er skrevet på, medmindre det har været igennem en advokat. Mener ikke der ellers kan komme konsekvenser hvis kontrakten ikke overholdes, men er som sagt ikke 100% på det, men ret sikker smiley

• #15   8. jun 2014 Nu er jeg jurastuderende, og det følger af aftalelovens § 1 at aftaler er bindende, slut færdig. Dette gælder både mundtlige og skriftlige aftaler (skriftlige er bedst bevismæssigt)

I kan som sådan vedtage i en aftale mere eller mindre hvad i vil, der er nogle ting man ikke kan aftale sig ud af, men det fremgår af standardkontrakterne..

Du kan sagtens skrive som vilkår ind i kontrakten, at en sadel skal igennem sadelmager.. Du kan evt. også selv skrive hvad konsekvensen ville være af at det ikke sker..

Hvorvidt der ellers kommer konsekvenser, er ligegyldigt om der er en advokat inde over til at kigge på den først eller ej. Hvis vilkår ikke overholdes, kan en aftale enten delvist eller som helhed blive ugyldig. Hvis den overtrædelse der sker (kaldes "mangel") kan betegnes som væsentlig, vil jeres aftale blive ugyldig, og du kan komme og hente din pony med det samme.

Hvis i vil have erstatning mm efterfølgende, evt pga skader på ting eller hvad ved jeg, skal der dog nok en advokat inde over

Hvis du har det bedst med at få en advokat til ar tjekke aftalen, findes der rigtigt mange online retshjælper der er gratis smiley

• #16   8. jun 2014 Det tror jeg egentlig jeg vil være tryggeste ved, så har jeg sikret mig og ponyen bedst muligt smiley Troede ikke man kunne få gratis retshjælp til den slags, men det er da fantastisk at man kan det smiley

• #17   8. jun 2014 De fleste retshjælpe er også til andre mere "vigtige" problemer, hvis man kan sige det smiley Men ved at der er flere af de kandidatstuderende der læser her på KU, der har nogle online-services med det, hvor du burde kunne få lidt vejledning - at kigge på en sådan kontrakt tager meget kort tid, hvis de ved hvad de skal indsætte, så dem kan du evt høre smiley

Du kender ikke en der er advokat (eller kender en der kender en)?

• #18   8. jun 2014 Ikke lige hvad jeg ved af, de fleste jeg kender er i gang med at uddanne sig til pædagoger smiley

• #19   8. jun 2014 Jeg skal lige høre... Den forsikring jeg har tegnet, det er både ansvar, livs- og uanvendeligheds, samt en udviddet sygeforsikring. Gælder den hvis der opstår skader/sygdom når det er en anden der rider og har ansvaret for hende?

• #20   9. jun 2014 for det meste gør de, men prøv at ring til dit forsikringsselskab - jeg lånte engang en hvor vi skulle have skrevet det ind i papirene for at være sikre smiley

• #22   9. jun 2014 Okay, må prøve og ringe ind og høre hvad de siger smiley

• #23   12. jun 2014 Hvor på heste-nettet.dk finder jeg den der kontrakt? smiley

• #25   12. jun 2014 Åhhh, mange tak smiley

• #26   12. jun 2014 Nu har jeg sgu lige et spørgsmål mere :o) Der er en der har skrevet at hun er interesseret i at låne min pony minimum to år, og så trække et føl på hende. Der er nogle ekstra overvejelser man skal have med, noget mere der skal skrives ind i kontrakten? smiley

• #28   12. jun 2014 Det vil jeg helt sikkert, men hvordan sikre mig sig bedst muligt mht. til at trække et føl? Tænker at der jo altid er risici ved sådan noget? smiley

Kommentér på:
Overvejer at udlåne min pony

Annonce