929 visninger
|
Oprettet:
Bedst til Maraton kørsel. {{forumTopicSubject}}
Hej med jer.
Hvilke erfaringer har folk med den bedste køre-hest til maraton kørsel?
Hvilke fordele/ulemper er der ved 1-2 spand?
Hører helst fra folk med erfaring fra køre verdenen.
Vh.
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.130
Og så skal den være dressurmæssigt godt trænet. Personligt synes jeg osse det er en fordel hvis ikke den er alt for stor.
Men man skal jo så lige huske at det ikke er nok hesten kan gå marathon, der er lige tobdiscipliner mere.
Ang 2 eller 1 hest, så er det jo et spørgsmål om hvad man kan lide, evner og har tid til at køre. Et tospand skal osse trænes hver for sig. Men til konkurrencer er 2spand og enspænder jo delt i forskellige klasser, så det er ikke en fordel at have det ene fremfor eet andet.
Axel på min.profil går en fremragende marathon. Men han er udpræget springhest, så gangmæssigt kniber det ham at være med i dressuren
feb 2008
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 20 Svar: 2.869
Samtidig er den så fornuftig, at den kan "tænde og slukke" på kommando, og den skal være så godt trænet i dressuren, at den kan vende på en tallerken.
Fordelen ved 2-spand er, at der er meget mere power, og du behøver aldrig at tænke over, om ruten er for hård ved hesten. Ulempen er, at det er dobbelt så dyrt i udstyr og dobbelt så dyrt i opstaldning ved stævnerne
nov 2007
Men ellers enig i det du skriver.
Og så er der jo osse bare lidt personlige præferencer . Jeg vil hellere skulle bremse end skulle drive meget, andre vil hellere havde en der bare "går selv"
Nå ja, og så er der jo osse forskel på om man bare vil køre et klubstævne af og til eller om man vil op og køre internationalt. Til førstnævnte kan de fleste hestetyper der gider at arbejde være med og gøre det godt.
jun 2014
Følger: 1 Følgere: 1 Heste: 1 Emner: 2 Svar: 3
Jeg havde en fjordhest i tankerne da min kæreste har haft sådan en, jeg synes det er en sød og flot pony, og den hun havde var frisk!
Indtil videre er det bare hygge kørsel om kegler og alm. hyggeture, men jeg har da gjort mig tanker om at skulle til stævner osv hvis det går godt.
nov 2007
Hvis ønsket bare er lidt klubstævner og måske et landsstævne af og til kan de sagtens være med. Men vil man være med på højere niveau kniber det dem lidt at klare sig både gangmæssigt i dressuren (her har det dog meget at sige hvilken type man vælger) og osse på marathon'en
Men fjordhestene har jo egne stævner hvor de kun skal konkurrere mod andre af samme race, så igen, det afhænger lidt af hvad man vil.
Hvor i landet bor du ?
jun 2014
Følger: 1 Følgere: 1 Heste: 1 Emner: 2 Svar: 3
Planen er helt sikkert at starte stille og roligt, jeg har ikke travlt
Det er første gang jeg overhovedet har med hest at gøre, foruden at kæle dem.
Det eneste mål jeg har sat mig er dog at jeg gerne vil have udstyret på plads fra starten, så man vænner sig til 1 type vogn. In my way of thinking er vogne forskellige alt efter ophæng, affjedring osv osv (ligesom med biler), og har derfor forskellige køre-egenskaber
nov 2007
Men en mulighed er at prøve at melde dig som hjælper når der afholdes stævne i dit område. Der kan altid bruges hjælpere til at stå i forhindringer o.l. (og har man ikke prøvet det før, kommer man self til at stå med en der har). Det er en rigtig god måde at få et indtryk af hvad det går ud på, og du kan se hvilke hestetyper du synes om og som gør sig godt (bare husk at marathon jo kun er en lille del af et stævne -du kan ikke vinde på en god marathon alene)
Eller du kan se om der er en kusk i nærheden der kunne bruge en groom -der får du osse en god mulighed for at lære en masse
feb 2008
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 20 Svar: 2.869
Bedst til Maraton kørsel.