{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.046 visninger | Oprettet:

Kæmpe dilemma om græs {{forumTopicSubject}}

Hej med Jer!

Jeg står i et ret stort problem, syns jeg selv.

Jeg har en Islænderhoppe, der lige har været en måned i tølttræning. Hun kom hjem i pinsen

Inden hun tog på "ferie" havde os i stalden en foderkonsulent ude, der fortalte, at hun meget vel kunne udvikle EMS, som kan give forfangenhed på længere sigt, hvis hun fik for meget græs. Dette var meget nyt for mig, men jeg vil selvfølgelig ikke have hun blev syg. Så mens hun var i træning gik hun på jordfold, med kun 2 timer græs hver dag. Da hun så kom hjem, måtte hun jo også på jordfold sammen med 2 andre heste.
Dem hun gik med før hun tog i træning, går på græsfolden. Men der er hun 2 timer om dagen.

Nu er det sådan, at jeg har redet hende 3 gange efter hun er kommet hjem og det har slet ikke gået. Hun spænder op, løber (kan faktisk ikke få hende til at skridte) og har kun ørerne fremme. Tror nærmest ikke hun ved jeg er der. Fra ridebanen kan man se græsfolden og jeg kan mærke, at hun øger farten og bliver mere opmærksom på græsfolden, når vi har front derover i mod.

Hun har intet socialt med dem på jordfolden, da de ikke kan li hende. Men hun er vant til at hygge, nusse og lege med de andre, der går på græsset. (Fra da de gik sammen før.)

Jeg tror simpelthen hun savner det sociale samvær?

Min mor er healer og "snakkede" med min hest igår. (Ingen dumme kommentarer til det! Jeg tror på det!)
Og hun sagde, at hun var ked af det og på vej ind i en depression, simpelthen fordi hun ikke er sammen med sin oprindelige flok. Min mor forklare, at det også kan være derfor, at hun render mig i røven hele tiden, hvis jeg er ude på jordfolden og fylde vand op eller sådan noget. Fordi jeg er jo en del af den flok.

Jeg vil IKKE have en deprimeret hest, men jeg vil skisme heller ikke have en syg hest.

Hun gik på sommergræs hele sidste år uden at blive syg og har også gået på sommergræs, der hvor hun kommer fra og har boet det meste af sit liv.

Jeg vil i bund og grund bare have en sund, rask og glad ridehest.. Men hvad fanden gør jeg?!

Jeg har skrevet til foderkonsulenten, som mener at jeg bør følge mit hjerte. Men hvis jeg tager hende på græs, så skal hun tjekkes for puls i benene hver dag. Og altså ikke gå på græs 24 timer i døgnet.
Hun mener også, at jeg så skal arbejde mere for at slanke hende til vinter og ride hende noget mere hen over sommeren, så hun får brændt nogle af alle de kalorier af hun indtager.
Men skal bare arbejde ret meget hele sommeren, så det er måske kun ridning 4 gange om ugen?
Desuden siger hun, at der er MEGET sukker i græsset lige nu, så jeg skal virkelig være opmærksom....

Hvad fanden ville I gøre?! (:

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kæmpe dilemma om græs
  • #2   16. jun 2014 Måske en mundkurv kunne være en løsning? Så kunne din hest komme på græs, mens mundkurven forhindre et enormt indtag af græs smiley

• #3   16. jun 2014 så vidt jeg ved kan en foderkonsulent ikke sige om din hest kan få EMS... kun ved en blodprøve som dyrlægen tager....

hvad med at ind græsse den på et mindre område hvor det er bidt ned og så den kan komme på fold med de andre?

• #4   16. jun 2014 Men den forhindre også hendes sociale ? Hun nyder at stå og pille og nusse i de andre ? (:
    Havde godt selv tænkt på det. Måske noget af dagen, og så mundkurven af resten af dagen, så hun kunne nusse? (:

• #5   16. jun 2014 Jeg ville give hende mundkurv på (en der passer helt perfekt) og så lade hende få græs OG motion smiley

• #8   16. jun 2014 Hun fastslog heller ikke at hun havde EMS, men hun kunne se nogle ligheder. Blandt andet hendes fedtdepoter og hendes fedtkam på nakken. Bare at hun muligvis var i farezonen.
    Ved godt det kræver en dyrlæge at fastslå det 100% (:

Hun går 2 timer pt på nedbidt græs og hvis jeg skulle have hende på græs hele dagen, så ville jeg selvfølgelig øge timerne stille og roligt (:

• #9   16. jun 2014 Jeg ville sige: Mundkurv og begrænset græs indtag.
    Lad være med at sløse omkring det, for lynhurtigt står du med en forfangen hest. Kender bla. en der både er barfodstrimmer med stor viden inden for hove og oven i det også foderkonsulent - hun kan godt se hvornår man bør tage hesten af græs eller i hvert fald begrænse indtaget.
    Min mors hoppe har også gået på græsfold det meste af sommeren inden vi fik hende - gæt engang hvad der er sket.
    Hesten har insulin resistent (sukkersyge), hove der udvikler vinger så snart de ikke trimmes jævnligt og græsset styres og fedtdepoter der springer frem så snart hun græsser et par time uden mundkurv - det er bestemt ikke sjovt.

Lyt til din foderkonssulent og lyt til din hest. Hvis den skal ud til de andre på græsfolden så put mundkurv på, og lad være med at have den ude for længe. det er ikke sjovt at stå med en hest som min mors. Man skal altid passe på med hvor meget foder den får og græs er hun jo nærmest overfølsom over for smiley

• #10   16. jun 2014 Nej, har desværre ikke mulighed for at have andre heste på jordfold. Dem hun går med, går på jordfold hele året. Jeg har en anden hest og det er en plag på et år, som altid har gået på græs. Så hende ville jeg ikke flytte med over på jordfold.

Men jeg er ret sikker på hendes adfærdsændringer er pga. hun mangler det sociale.
    Hun har aldrig opført sig sådan her før nemlig. Og hun er udelukkende opmærksom på græsfolden når vi rider.
    Hun gav heller ikke problemer da hun var i træning. Men der kunne hun jo heller ikke se, lugte eller høre de andre hun kender.

• #11   16. jun 2014 Hvis hun nu kommer ind om natten, så kommer hun først ud tidligst kl 9. og ind igen senest kl 19. Ville det være for mange græstimer? Med en mundkurv det meste af tiden.

Jeg har bare heller ikke mulighed for at lukke ind og ud hele tiden henover sommeren, da jeg arbejder langt væk.

• #12   16. jun 2014 læste et sted at nedbidt græs er det værste fordi græsset arbejdere, og dermed er der mere sukker i.

får hun foder ved siden af ?

vil du virkelig vide om din hest er i farezonen så får dyrlægen ud.
    jeg syntes at det er synd at din hest har det sådan. Mine ville hellere ikke kun tage at skulle være væk fra de andre

personligt er jeg modstander af jordfolde. Ja det kan godt være at det er godt for rigtig syge heste, men ellers ikke. Mine går på græs året rundt, og har altid gjort det. Bruger ikke døgnfold, er imod at man ændre på hestens rytme.
    læste at man skulle regne med ca 2 mdr forbredningstid for at hestene kunne tåle at komme på døgnfold, og det samme for at vænne sig til at være inde. Så man bruger 4 mdr om året bare fordi der er nogen som mener at det er rigtig at hesten skal være på sommefold.
    vil man have sin hest ude døgnet rundt, så vælg dog en løsdrift.
    men ellers er det synd at skifte så meget rundt. Prøv også at læg mærke til hvor mange som får problemer når hesten skal ind igen. med dårlig maver mm.

• M K
    M K Tilmeldt:
    feb 2013

Følgere: 2 Emner: 6 Svar: 323
    #13   16. jun 2014 Du er naturligvis langt klogere på din hest end jeg, men jeg har gentagne gange hørt om islændere, der er gevaldigt ændret efter at have været sendt i træning.
    Er du HELT sikker på hendes adfærdsændring kun skyldes foldforholdene?

• #14   16. jun 2014 Mundkurv på og ind om natten smiley

Og mundkurv HELE tiden den er på græs, de grejer hurtigt hvordan man gnubber og hygge osv. med mundkurv på smiley

For de finder nemlig enormt hurtigt ud af, hvornår de får mundkurv på og af - dvs. de overæder så meget de kan, hvis de ikke har den på, også kan det jo være ligemeget smiley

• #15   16. jun 2014 Hvis du er meget imod at den skal gå med mundkurv hele tiden, kan du evt. tage den af om natten?
    Glukose produceres jo i forbindelse med fotosyntesen, som sollys jo er en vigtig kilde til - derfor siger man jo generelt at planter ikke danner fotosyntese om natten, men i stedet respirerer her. Ergo skulle der ikke være ligeså meget "energi" i græsset om natten smiley Desuden er heste jo ikke nataktive, så fødeindtaget er jo også begrænset her smiley

Men ja.. Jeg ville også starte med langsomt at indgræsse hende, og så smide en mundkurv på smiley

• #16   19. jun 2014 Jeg er dybt taknemmelig for alle de gode råd jeg får af jer! Virkelig (: Det er rigtig rart.
    Jeg er dog stadig i syv sind, da nogle siger et og andre noget andet.

Som en bonusinfo kan jeg fortælle at hun i alle sine år har gået på sommergræs hver sommer. Hun har boet i løsdrift til jeg købte hende for halvandet år siden. Der kom hun i boks, men med så mange foldtimer som overhoved muligt. (Foldene var med lidt græs på, men udelukkende med jord i efter/vinter perioden.) Udover det kom hun så også på døgngræs sidste år og hun blev jo tyk, som heste jo gør når de æder græs døgnet rundt. Men ikke syg.

Nu er vi flyttet og hestene står hjemme (vi lejer et hus et sted, hvor vores udlejere også bor og også har deres heste.)
    Sif har gået på græsfold hele vinteren (vi flyttede ind i januar) sammen med 2 heste. De 2 (+ min den lille nye) der nu gå på græs døgnet rundt.
    Nu går hun så sammen med de 2 heste, der ALTID går på jordfold.

Men ja, jeg holder fast i, at hendes adfærd skyldes hendes savn til de andre. For det er meget tydeligt, at hun har fokus på græsfolden når vi er på ridebanen.

Hun har altid haft meget vilje og meget fremdrift. Og jeg ved hvordan hun er, når hun prøver mig af. Så tosser hun ikke rundt med ørerne fremme og kalder og kigger over på græsfolden (:

Kommentér på:
Kæmpe dilemma om græs

Annonce