{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.065 visninger | Oprettet:

Hvorfor skal der gives meget grovfoder? {{forumTopicSubject}}

Jeg håber at kunne tænde lidt for en debat - sort of smiley

Jeg har lige været på ridelejr, og med det kommer selvfølgelig nogle foredrag osv. I år stod den på korrekt fodring og dyrlæge foredrag, og med de emner kan man jo ikke undgå at komme ind på grovfoder også smiley

Jeg blev faktisk lidt overrasket over at høre grunden til at hesten skal have noget at tygge i hele tiden - altså jeg vidste jo godt det med mavesyre, der kan føre til mavesår osv., men jeg havde dog opfattet virkningen og hvad det gør, på en anden måde, så jeg tænkte at der helt sikkert måtte være andre der har opfattet det 'forkert' smiley

Så jeg ville lige høre, på hvilken måde i tror/ved at grovfoderet påvirker mavesyren smiley

Og noget andet. Ved begge foredrag blev der anbefalet halm, hvis hesten ikke havde godt af energien i wrap/hø ift. fedme osv., og jeg har jo hørt så mange andre ting herinde! Hvad mener i om det? smiley

Hvis i kan finde hoved og hale i det her, ville det være skønt med lidt respons! smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvorfor skal der gives meget grovfoder?
  • #1   11. jul 2014 Vi giver vores heste halm, da de ellers bliver for tykke. Men de får også hø.

  • karina k
    karina k Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 67 Følgere: 66 Svar: 271
    #2   11. jul 2014 For det første så er hø/wrap jo hestens NATURLIGE mad . En hest i naturen går jo og græsser i ca 18-20 timer i døgnet .
    Derfor er deres maver sådan, at de SKAL have noget indenbors HELE TIDEN . Men da naturhestene ofte går LANGT efter mad , så kan man bare IKKE helt sammenligne tamheste / hobbyheste med naturheste udover, at deres maver og fysiske system ER den samme som på vild/naturheste
    Så DET der giver os med hobbydyr udfordringer , er at få bevæget hesten i forhold til det energiindtag , de får , hvilket ofte er ALT for meget .
    Så når JEG fodrer især meget/ret trivelige heste , så får de alt fra roepiller ( fibre) til halm, frøgræs til deres foder plus hø/wrap alt efter hvor meget græs , der er på foldene .
    JA heste skal æde HELE tiden . Men de skal altså IKKE have mere energi end de har behov for .
    Så os hestemennesker SKAL altså tage meget hensyn til deres foderstand og ISÆR motionsmængde . .
    En moderne hygge/ridehest kan sagtens tåle at blive redet 2 timer om dagen eller mere .
    Og NEJ den er IKKE skabt til at stå i en spåneboks og glo med kun 4 kg wrap til om natten .


  • #4   11. jul 2014 Men HVORFOR skal de have noget indenbors hele tiden? Hvad er det, det gør ved mavesyren som er godt?

    Jeg ved det udmærket godt nu, men der må være en del, der ligesom mig ikke vidste det smiley


  • #6   11. jul 2014 Ja, men hvad er det, det gør ved mavesyren? smiley

  • #7   11. jul 2014 Det neutraliseret mavesyren så den får en ph på mellem 6 og 7

  • #8   11. jul 2014 Hvis der ikke bliver nedbrudt mavesyrer, opstår der mave sår.
    Hvis "maven" ikke holdes igang, ophober der sig mave syrer.

    Men du kan skam ganske egentlig Google det, hvis det ikke er svar nok.. Det er massere artikler om macesystemet..


  • #9   11. jul 2014 Her kopierer jeg lige nogle noter ind, som jeg tog ved et fodringsforedrag for et par år tilbage. Foredragsholderen var Nanna Luthersson

    Kontinuerlig syreproduktion i mavesækken disponerer hesten for mavesår.
    En hest er et steppedyr designet til at spise 16-18 timer i døgnet. Hestens mavesæk udgør kun 8,5% af den samlede mave/tarm volume, hvorfor hestens mavesæk skal fyldes ofte men i små portioner. (Til sammenligning udgør koens mavesæk ca. 60% og hundens ca. 28%, hvilket gør dem i stand til at spise større måltider end hesten)


    Nedbrydning af foder i mavesækken:
    ¦Syre (saltsyre)
    Enzymer (pepsin)
    Bakterier (nedbryder stivelse)
    Max. indtag pr. måltid for en 500kg's hest er 1,5kg krybbefoder. Mavesækken sidder placeret i hestens gjordleje.
    På en 500kg's hest er mavesækken omtrent på størrelse med en håndbold.Halm som primært stråfoder øger risikoen for mavesår med 4,4 gange. Heste uden adgang til vand på folden har 2,6 gange større risiko for at udvikle mavesår.

    Mavesår skyldes syreætsninger. Når hesten går i mere end 5-6 timer uden adgang til grovfoder, falder PH-værdien i mavesækken helt ned til omkring 1,5-2 og bliver således en stærk syre på højde med saltsyre.

    Når hestens mavesæk er "tom" opstår en ubalance ml. beskyttelse og nedbrydning ad mavesækkens slimhinde. Grovfoder vil danne en beskyttende "bolle", som er med til at beskytte slimhinden mod syreangreb.
    Mavesår er en menneskeskabt lidelse og skyldes i høj grad fejlfodring.
    Det betegnes som en reel stressfaktor for hesten, når den ikke får opfyldt sit tyggebehov (her opstår lidelser som fx. krybbebidning).

    Spytproduktion hos heste:
    Spyt indeholder bikarbonat (base) som neutraliserer mavesyren.
    Spyt produceres kun når hesten tygger!
    1kg hø/tør wrap = 10-12 liter spyt
    1kg korn = 3 liter spyt
    Stivelsesrigt foder forstærker syre-effekten.
    Tørt foder og manglende spytproduktion øger risikoen for kolik hos hesten
    Grovfoder (hø/tørt wrap) bør fordeles over minimum 3 måltider dagligt
    Optimalt set bør man fodre med 2kg grovfoder (strå) pr 100kg hest pr dag


    Beskyttende faktorer ift. at undgå udvikling af mavesår:
    Intakt slimhinde
    Høj spytproduktion
    Stråfoder i mavesækken
    God blodcirkulation i slimhinden

    Nedbrydende faktorer der medvirker til udvikling af mavesår:
    Kontinuerlig syreproduktion som nedbryder slimhinden
    Produktion af VFA: Mikrobiel omsætning af stivelse
    Nedsat produktion af bikarbonat (spyt)


    Symptomer på mavesår:
    Nedsat appetit (forekommer hyppigst hos fuldblodsheste i hård træning)
    Dårlig trivsel/vægttab
    Nedsatte præstationer
    Mat pels
    Ændret adfærd: Sur, usamarbejdsvillig
    Gjordkramper / udviser ubehag i forbindelse med at gjorden spændes
    Diarré
    Krybbebidning
    Hyppige kolikanfald

    Ethvert mavesår udgør en risiko for at udvilke sig til perforerede mavesår, som i værste fald har dødelig udgang.

    En mavesårshest har kroniske smerter.


    Diagnosticering:
    Diagnosen kan kun stilles ved gastroskopi (kikkertundersøgelse). Ca. pris: 2000kr
    Mavesår bedømmes på sværhedsgrad 0-4. Behandlingens intensitet afhænger af mavesårets placering og sværhedsgrad.

    Det Danske Mavesårsprojekt:
    201 heste fra 23 forskellige stalde i DK deltog i projektet. Alle køn, hestetyper og aldre var repræsenterede.
    84% af hestene havde mavesår (heraf 61% sværhedsgrad 2 eller værre).

    Hvis hesten indtager mere end 2g/stivelse pr. kg hest pr. dag fordobles risikoen for udvikling af mavesår. (fx. hvis hesten spiser Formål med behandling:
    Heling af mavesår
    Få hesten til at æde igen
    Forbedring af hestens kondition/foderstand
    Undgå efterfølgende tilbagefaldDet eneste registrerede præperat til heste hedder Gastrogard, som er en receptpligtig pasta. Alt efter sårets omfang kan der kræves op til 8 ugers behandling. Behandlingen er dyr og koster 1500kr om ugen (6000kr/måned).

    Stivelse:
    Havre indeholder 40 % stivelse.Byg indeholder 50 % stivelse.Majs indeholder 60 % stivelse.
    Energimæssigt svarer 1kg havre til 1kg lucerne (lucerne er stivelsesfrit).
    Stivelse har negativ indflydelse på hestens sundhed (mavesæk, stortarm, stofskifte, muskelfuktion).
    Stivelse er unødvendigt for rideheste, som ikke præsterer på max. niveau (fx. militaryheste eller galopheste).
    I stedet bør man fodre med energirigt fuldfoder eller evt. olie, hvis hesten har brug for ekstra energi.
    Brug foder med >15 % stivelse. Fjern korn og erstat med lucerne.


    Håber det kan gøre dig lidt klogere smiley Det er mine egne noter, skrevet efterhånden som foredraget skred frem.. så rækkefølgen er måske lidt rodet smiley


  • #10   11. jul 2014 Min får hø af sammen grund som ovenstående smiley
    Og så står hun på halm, som hun også kan spise af, hvis hun skulle få ædt alt sit hø.


  • #11   11. jul 2014 Og derfor kan en hest ikke leve af halm da det ikke nedbryder mavesyren på samme måde, ikke holder systemet igang og ikke hjælper hesten med at holde varmen.

  • karina k
    karina k Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 67 Følgere: 66 Svar: 271
    #12   11. jul 2014 Rigtigt Krikken , men en hest har nu GODT af lidt halm pga tørstof og andre ting . Men klart halm er IKKE foder, kun tidsfordriv plus fylde i maven og evt dermed nedsættelse af mavesyre.

  • #13   11. jul 2014
    Træstof tænker du måske på? Det har de fleste heste egentligt ikke behov for da det er dækket igennem fuldfoder:o)


  • #14   11. jul 2014 Hvis emnet blev læst ordentligt igennem, ville man kunne se at jeg godt vidste det smiley

    Men ja, det er fordi at hesten producerer spyt når den tygger (og kun når den tygger) - spyttets enzymer er basiske - dermed er det altså spyttet der neutraliserer mavesyren, og ikke selve grovfoderet. Derfor burde man jo godt kunne give halm til dette formål, da det er tørstof der skal tygges, så der produceres spyt.

    Som nogle har skrevet smiley


  • #15   11. jul 2014
    Derfor er korn fx heller ikke noget der giver god tyggetid ;o). Fodre man hesten med ren havre, byg eller andet procducere den en del mindre spyt end hvis den får lucerne, fuldfoder med lav stivelse og dermed en masse andre ting i.


  • #16   11. jul 2014 Det er rigtigt. Jeg kan så ikke se hvorfor tyggetiden på korn og piller fx skulle være forskellig fra hinanden? smiley

    Men det med halmen? smiley


  • #17   11. jul 2014
    Det skal jeg se om jeg kan finde at der er foreskel på, det mener jeg men undersøger det :o)

    Ellers er her noget om mavesår og tyggetid.
    https://www.dropbox.com/s/rpfv1ok4y4qc0vr/Nanna_Luthersson_-_Maves%C3%A5r-forekomst_del_1%20%283%29.pdf

    https://www.dropbox.com/s/i99etkuitngz4bn/Maves%C3%A5r.pdf


  • #18   11. jul 2014 Jeg tror bare der er mange der ikke er klar over det der sker ved at hesten skal have meget tyggetid, og hvorfor smiley

    Jeg vidste i hvert fald ikke at det var spyttets enzymer der modvirkede mavesår smiley


  • #19   11. jul 2014
    Det vidste jeg nu godt, men jeg har også gået i detaljer med foder, mavesår osv. og læst en del. En del ting fx det med grovfoder mener jeg alle hesteejere burde vide, så ville man ikke kunne finde heste der står på jordfold hele dagen uden noget og tygge i eller kun får 4-6 kg hø som er ædt efter to timer.


  • #20   11. jul 2014 Nemlig - der er alt for få der ikke ved nok om det!

Kommentér på:
Hvorfor skal der gives meget grovfoder?

Annonce