{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.364 visninger | Oprettet:

Hest som studerende? {{forumTopicSubject}}

Af ren nysgerrighed, vil jeg meget gerne høre om der er nogen her der kan få det til at løbe rundt med at have hest som studerende udeboende? Jeg tænker primært økonomisk. smiley

Jeg fylder 18 til næste år (slutningen af næste år) og jeg går jo med drømmen at få min egen ismule på et tidspunkt, så jeg ville egentlig bare høre hvad jeres erfaringer er?

Jeg kan gå ud fra det også har noget at gøre med at prioritere hesten højre end f.eks byture, men nu er jeg ikke den store festtype alligevel smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hest som studerende?
  • #1   25. jul 2014 Du kan ikke uden at have et arbejde ved siden af.

  • #2   25. jul 2014 Line. Man kan dårligt nok bo ude uden at have et arbejde ved siden af. Men selv med arbejde (som jo netop så også tager tid) kan det så lade sig gøre?

  • #3   25. jul 2014 Jeg har to heste som står opstaldet og jeg er udeboende og igang med uddannelse og uden arbejde Jeg ville lyve hvis ikke, jeg sagde det kan være hårdt, rigtigt hårdt, men vi klare os:)

  • #4   25. jul 2014 Jeg ville vente med hest til efter uddannelsen

  • #5   25. jul 2014 Jeg har købt hest med et år tilbage af min kandidat. Jeg bor i Nordsjælland og jeg kan på ingen måde få det til at løbe rundt uden arbejde. Jeg skal sætte 5000kr af om måneden til hest - hvilket jeg skal tjene ved siden af min SU.
    Men samtidig er der jo en grænse for hvor meget man må tjene når man får SU og jeg ligger lige på grænsen.
    Jeg synes det er hårdt - og for mig kan det kun lade sig gøre fordi jeg har et godt arbejde, hvor jeg får meget i timen. Ellers ville jeg ikke have tid smiley

    Jeg synes selv det var ufornuftigt at købe hest nu, men da det bare var drømmehesten, så tog jeg chancen. Har haft hende i tre måneder nu og har ikke fortrudt det - men det er hårdt! smiley


  • #6   25. jul 2014 jeg er godt nok hjemmeboende - og nej jeg ville ikke kunne få mit "projekt" til at hænge sammen som udeboende og uden arbejde.
    Jeg går på en videregående uddannelse og tror måske det bedre kan hænge sammen med arbejde der end på gym. - fordi vi har et meget varieret skema, med mange korte dage.

    Men jeg har 2 store heste (DV) og en miniature. De står alle sammen hjemme, men har også i periode haft 1 hest på ridecenter. (havde kun 1) og der løb det også rundt.
    Det er super svært og jeg bruger omkring 4000 om måneden i snit (i alt)
    Den dyreste at have er klart min dressurhest, hun får en del mere foder end de andre, hun er 4 skoet, vi skal have undervisning, til stævner, leje trailer og låne bil.

    De to andre går egentlig bare og hygger sig, de bliver beskåret efter behov og får deres vitaminer.

    Men som du selv siger det handler om at prioritere, vil man så kan man..

    Med fx et weekendjob så tror jeg godt du kunne være heldig at få det til at hænge sammen - både økonomisk men også tidsmæssigt.

    Det handler jo bare om du finder en BILLIG lejlighed og et BIllIGT sted at opstalde hesten. - Din fordel er det er islænder og derfor kan du sikkert "nøjes" med løsdrift som tit er billigere end boks.
    Så skal du også gøre dig klart at nyt udstyr er noget man må ønske sig, man kan ikke gå shopamok i rideudstyr smiley

    Der vil heller ikke være mange penge til undervisning.

    Som udeboende på SU får du ca. 5000 udbetalt
    om måneden, så prøv at lægge et budget.
    - husleje
    -el.vand. varme
    - mad, toiletpapir osv.
    - telefon, internet og tv
    - forsikringer
    - transport
    - opstaldning
    - foder, hø, halm
    - dyrlæge

    Som du nok kan se kan det ikke lade sig gøre uden et arbejde, men ved at lægge et budget så kan du regne dig frem til hvor mange timer det er nødvendigt at arbejde.

    Og husk at lave hesteposten rigeligt stor - der kommer ALTID en regning på det tidspunkt hvor den ikke skal komme.

    Og udover arbejde, så tror jeg også det kræver nogle hjælpsomme forældre, hvis ikke du vil tage SU lån.

    Det bliver rigtig hårdt, og jeg blev 21 i juni og bor hjemme endnu fordi jeg vil blive ved med at have hest.


  • #7   25. jul 2014 Det kan sagtens lade sig gøre, det handler om prioritering.
    Har haft to heste opstaldet ude, med gode faciliteter imens jeg boede hjemme og var på su.
    Er sidenhen flyttet hjemmefra, været på su og haft hest opstaldet. Måtte dog gå ned på faciliteter, til kun ridebane.
    Det kan sagtens lade sig gøre. Jeg har arbejdet ved siden af, for at kunne have penge til sjov. Jeg arbejdede på lokalcenter og med rengøring. Lokalcenter giver mega godt, hvis man gider det der med ældre mennesker!
    - jeg har dog skiftet udd. og er nu på elevløn, sikke en befrielse!!!!!!
    Og heg flytter hjem igen, og hesten skal et sted hen hvor der er ridehus. Håber det kunne hjælpe lidt, ellers spørg du bare.


  • #8   25. jul 2014 Planen er at flytte sammen med kæresten når jeg fylder 18 (hvis det altså går lige godt til den tid smiley ) og det er derfor jeg tænker at få min egen hest er en mulighed (altså ud over han har lovet mig det smiley ) fordi han har fuldtidsarbejde - det kan dog godt være han vil studere med arbejde ved siden af til den tid - og derfor tænker jeg godt det kan være muligt.

    Hvor meget sætter I af til dyrlæge og smed om måneden?


  • #9   25. jul 2014 Åh, jeg er verdens dårligste til at sætte de ting af. Jeg har pengene til en vis grad, ellers hjælper mine forældre med dyrlæge. Smed har jeg altid penge til. Men nu vil jeg også begynde at sætte penge af, fordi jeg slipper for husleje og mad, nogen forsikringer osv. Men et godt mål vil være 500 om mdr. For dig på su. Jeg tror ikke man kan undvære for meget. Man skal heller ikke gøre det surt for sig selv!!!!

  • #10   25. jul 2014 Et problem ved at flytte når man er 18, er at man ikke kan få udeboende SU medmindre man går på videregående eller har 75 min til skole fra sine forældres bopæl af (der er også noget med nogle km, men det kan jeg ikke lige huske), så det skal også lige regnes med smiley Da jeg ikke har egen hest, vil jeg ikke udtale mig om smiley

  • #11   25. jul 2014 Jeg går på gym og har netop fået min hest hjem igen (hun har været udlånt), jeg bor hjemme med job i Bilka hvor jeg tjener rundt regnet 3500 om måneden og får 1800 i SU (regnet ud som når jeg fylder 18, om 3 måneder). For mig handler det om at lægge et budget og ikke overskride det. Min hest får eksempelvis billigere foder nu end da mine forældre betalte - og så må jeg leve med at det ikke er absolut det bedste, så længe hun fungerer på det.
    Priotering og et månedligt budget er mit bedste bud smiley


  • #12   25. jul 2014 Bare husk at du som 18 årig ikke nødvendigvis får udeboende SU. Som regel får du fortsat som hjemmeboende.

    Men jeg har selv på videregående uddannelse 2 heste... jeg arbejder hvor min indtjening er det beløb jeg maks må tjene på SU for at få det til at løbe rundt så hestene kan få hvad de skal have, der er til dyrlæge, massør, smed osv. samt til hvis der går noget i stykker....


  • #13   25. jul 2014 Hvad med forsikring af hesten? Hvad koster det? smiley

  • #14   25. jul 2014 Du skal i hvert fald se hvad du kan få i su :-).
    Min hest er reg. som ridehest og forsikret for 13.000kr. Det er ikke ret meget, men det skal nok også hæves med tiden.
    MEN - hun er haflinger og formentlig billigere end f.eks. en DV eller lign.
    Jeg betaler 2400kr om året. Det nok lidt dyrt, har valgt alm. Brand. Min hest er forsikret for ALT smiley
    Du skal bare sørge for at tjekke at din hest er forsikret i din indbo, hvis den smadre noget eller den løber ud foran en bil. Men ring rundt og spørg, når du har købt din hest, hvad de forskellige selskaber kan tilbyde dig.


Kommentér på:
Hest som studerende?

Annonce