Rotter i fadeburet. {{forumTopicSubject}}
Hej, Hestegalleri.
Jeg har oprettet dette emne, da jeg ikke kan bære dette alene i mit system.
Jeg er opstaldet på en dejlig gård med mine to hopper. Egentlig er jeg ret tilfreds med gården, da den tilbyder mig de ridefaciliteter jeg har brug for. Desværre har jeg af og til rotter i fadeburet, hvis I forstår.
Det er meget besynderligt, synes jeg. Jeg har været opstaldet på gården i snart et år, og jeg har ikke oplevet dette før nu. Underligt.
Det hele begyndte her i foråret. Jeg striglede min ene hoppe på staldgangen, og da jeg rakte ud efter hovrenseren i min strigletaske, var den pist væk. Forsvundet. Jeg tænkte, at én af gårdens andre opstaldere muligvis lånte den. Så jeg smed tanken væk, og fandt min reserverenser.
Senere den dag fandt jeg min hovrenser på det udendørsspiltorv. Jeg blev en smule irriteret, da låneren af renseren egentlig godt kunne lægge den tilbage i min strigletaske efter brug.
Ca. to uger senere var mine Professional Choice-gamacher væk. Jeg ledte og ledte på gården, og spurgte folk, om de muligvis havde set mine gamacher. Alle svarede nej. Derefter ledte jeg omkring møddingen, og sjovt nok, lå mine gamacher stablet op på en bunke hestepærer.
Jeg tænkte, at nu hvor jeg havde fundet gamacherne behøvedes jeg ikke at lave et postyr ud af det. Dog selvom jeg syntes, det var godt ærgerligt.
Desværre opstod endnu et tilfælde. Denne gang med mit Cristina Sport-underlag. Som sagt: underlaget var forsvundet, jeg ledte efter det og bum-bada-bing - jeg fandt det midt ude på møddingen. Egentlig blev jeg ikke irriteret eller andet - jeg blev ret ked af det. Alle disse episoder fik mig til at føle, at jeg muligvis var uønsket på gården. En meget absurd tanke.
I hvert fald, var jeg rundt på gulvet tidligere i dag. Jeg kom tilbage fra træning med én af mine hopper, og grimen som min hoppe generelt har på, var pistforsvundet. Jeg husker, at jeg lagde grimen på min strigletaske, og nu var den bare ... væk.
Jeg spurgte to andre opstaldere, om de muligvis havde set min grime, da jeg ledte efter den. Begge svarede nej. Derefter fandt jeg en reservegrime frem, og trak min hoppe tilbage på fold.
Lige inden jeg tog hjem fra stalden, fik jeg øje på én af de to opstalders vallak, Paco, som havde en alt for stor grime på. Jeg tjekkede grimen, og jeg kunne tydeligt se, at det var min grime på en prik. Desuden bruger min hoppe størrelse x-full i grime, og Paco bruger størrelse cob. Så da jeg kiggede på grimens størrelse, stod der, sort på hvidt, størrelse x-full.
Derefter gik det straks op for mig. Jeg var netop blevet løjet direkte ansigt til ansigt af Pacos ejer. Alt, alt, alt for lavt, efter min mening.
Jeg overvejer, at tage snakken op til det næste staldmøde. Hvis der derefter ikke sker ændringer angående mit rideudstyr, kontakter jeg gårdens ejer. Hvis dette ikke nytter, føler jeg ikke rigtig, at jeg kan gøre andet end at flytte hopperne til et andet sted.
Har I et par gode råd?
Hilsen,
Havmågen.
apr 2008
Følger: 30 Følgere: 27 Heste: 3 Emner: 27 Svar: 543
En anden mulighed er at sende hende en SMS og bede hende holde nallerne for sig selv, eller hænge en seddel op i stalden hvor du beder om at det stopper, ellers må du melde det.
Uanset hvad, tag den 'privat' først, enten ved at konfrontere hende direkte eller tage det op på staldmødet. Men lad være med at bruge hendes navn offentligt, giv hende en mulighed for at stoppe selv INDEN hun bliver stemplet som tyv i hele stalden. Det er super træls at få stjålet sine ting, men dårlig stemning er næsten værre. Reagerer hun ikke på din advarsel, så må hun meldes. Hos os var der prompte sket en udsmidning, hvis der foregik tyveri.
jul 2009
Følger: 90 Følgere: 93 Heste: 6 Emner: 193 Svar: 2.705
Har du spurgt hende ad hvordan det kunne være Paco havde den på?
jul 2009
Følger: 90 Følgere: 93 Heste: 6 Emner: 193 Svar: 2.705
apr 2008
Følger: 30 Følgere: 27 Heste: 3 Emner: 27 Svar: 543
Der er også den mulighed, at du tager fejl, og det ikke er hende der stjæler, men en der vil hænge hende ud ved at få det til at se ud som om hun stjæler fra dig.
Det er, med stor sandsynlighed, nok hende der står bag og bare har set sig sur på dig. Men igen: ren hønsegård, man ved aldrig. Og så er det markant bedre at få det stoppet uden udhænging og dramatik.
aug 2014
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
Til staldmødet har jeg allerede tænkt mig, at undlade navne. Jeg vil ikke hænge nogen ud - jeg vil blot løse denne gåde uden negativ adfærd i stalden.
Nikoline.
Jeg tænker, at Pacos ejer muligvis stod med en grimeløs hest og akut manglede en grime. Måske løj Pacos ejer endda til mig, fordi personen ikke gad at afleverer grimen tilbage.
Uanset hvad grunden var, så synes jeg, at Pacos ejer står i et ikke så funklende lys lige nu.
Jeg nåede ikke at spørge Pacos ejer, da personen allerede selv var kørt fra stalden. Men jeg prøver lige at finde Pacos ejers nummer på staldens opslagstavle.
jun 2007
Følger: 60 Følgere: 61 Heste: 3 Emner: 6 Svar: 411
Har I ikke skabe eller andet hvor I opbevare jeres ting?? eller har du måske et stævne skab, for jeg har været ude for noget ligende engang på en rideskole hvor jeg havde mig hest.
Der stjal folk dog mine ting, de var ikke så lede at de smed dem på møddingen.
Jeg låste simpelthen mine ting inde i mit stævne skab, og fik far i en kædelås til en cykel, så jeg kunne låse min saddel fast i saddel rummet.
Da folk spurgte til hvorfor alle mine ting pludselig var låst inde sagde jeg at der var fordi nogle af mine ting var blevet stjålet, og at mit forsikrings selvskab ikke ville dække det hvis tingene ikke var låst af.
jeg flyttede så senere fra stedet da der også kom en masse andre problemer, og drama og ridepige fnidder fnadder, og det er livet bare for kort til, så jeg flyttede i stedet.
Men du kunne jo låse det af også sige til folk at det pga. forsikringen at det skal være låst inde.
aug 2014
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
Mmh, det kan godt være. Måske er der nogen der har et problem med mig? Jeg ved bare ikke hvem.
Ellers får hver opstalder en reol tildelt. Men egentlig overvejer jeg lidt, at tage alt mit rideudstyr hjem i mit skur. Så ved jeg i hvert fald hvor jeg har det.
apr 2008
Følger: 6 Følgere: 7 Heste: 1 Emner: 36 Svar: 1.109
Prøv indtil næste staldmøde at lægge mærke til hvem der er på garden når tingene sker. Måske du derigennem kan udelukke personer. Og så tage det op på staldmødet
Rotter i fadeburet.