{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvor meget må hesten trække?
  • #1   11. aug 2014 Altså...,det kommer vel an på hvilken race det er? Fx, en shire KAN trække 5 ton, men det siges ikke at den må:3

  • #2   11. aug 2014 Altså en connemara-lignende æsel-lama, så stor som en 2'er kan blive smiley

  • #3   11. aug 2014 puha det er faktisk et godt spørgsmål
    men man kan i hvert fald sige: jo større træk desto større belastning

    og jo bedre form hesten har (og hvis den er vant til at trække) desto mere kan den tåle smiley

    min haffer går/skal gå med en sulky på ca. 70kg og så mig på det samme smiley


  • #5   11. aug 2014 Altså min 144 pony kan uden problemer trække min vogn på 150 kg + 4 mennesker. Kommer der flere på kan man se hun skal trække lidt op ad bakker etc. smiley Så hun trækker for det meste 210 kg ca hvis det kun er mig, men forleden dag trak hun 4 mennesker så ca 450 kg - og det var uden problemer smiley

    Men det er ski et godt spørgsmål! Følger lige med smiley


  • #6   11. aug 2014 Min pony på ca 120 cm. trækker omkring 120 kg smiley

  • #8   12. aug 2014 Spørgsmålet er jo hvad den skal trække, hvor langt og på hvilket underlag.

    Der findes f.eks. horsepulling hvor der konkurreres i at trække mest. Her kan hestene sagtens komme noget over deres egen vægt, men slæden skal kun trækkes over en kort afstand på plant underlag.

    Vores træningsvogn som bruges til både min holstener og belgierne vejer et sted omkring 250 kg + kusk og 1-2 passagerer. Det synes jeg er ganske passende til det kørsel vi laver som primært er dressur på banen samt skovture i meget varieret terræn.
    Var kørslen primært på fladt underlag (grusveje, asfalt o.l.) ville en tungere vogn heller ikke være et problem overhovedet.

    Der er osse forskel på om man kører med en god vogn der ruller let, eller om der er tale om en der skal arbejdes lidt for at holde igang.
    Vores vogne er af førstnævnte type -når først de er trukket igang, ruller de stort set af sig selv, så det er altså kun pga det kuperede terræn at vægten har betydning.

    Til stævner hiver vi istedet den lille marathonvogn frem -den vejer 152 kg (150kg er minimumsvægt for enspænder hest -de fleste enspændervogne ligger vidst på 200-250kg +/-)

    Så det er altså ikke et spørgsmål om hvad hesten må trække, men hvad det er for en type kørsel man har planer om smiley

    Overvej i øvrigt heste der arbejder i marken -de trækker ofte ganske mange kg, men der foregår det jo så i skridt.




Kommentér på:
Hvor meget må hesten trække?

Annonce