{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.399 visninger | Oprettet:

B- vitamin - styrker hoven? {{forumTopicSubject}}

Hej,

Min hest har altid haft rigtig dårlige hove, og fik derfor sko på,
I juni måned taber hesten for første gang en sko, hesten bliver så lånt ud i juli måned og for kiler på forhovene( Spørg mig ikke hvorfor) Da jeg henter hesten hjem igen anden sidste weekend i august har den smidt en bagsko, weekenden efter en bagsko mere, og sidste weekend stod den så også med to løse forsko som jeg tog af, smeden kom så i onsdags. han fortalte så at der hvor man burde slå sømmene i er helt væk, og der faktisk ikke rigtig var noget at slå sømmen i mere, Han anbefalede så 20 ml B vitamin en gang i ugen i 5 uger, eller indtil at gødningen fik et gul lignede skær. Heldigvis kunne jeg skaffe de 100 ml b vitamin gratis og hesten har fået den første sprøjte,
men har i nogen erfaring med B vitamin og hove, og hvordan og hvorledes.

Er lidt nysgerrig, da jeg jo ikke vil sprøjte min hest uden grund, selvom jeg stoler på smeden smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  B- vitamin - styrker hoven?
  • #1   6. sep 2014 Det biotin der hjælper på hår og hove, har du overvejet evt. At skifte smed

  • #2   6. sep 2014 Tina,
    Det var første gang denne smed var ude, De andre smede har kun anbefalet at give sko på og smøre hovene med olie, men efter at have gjort det i et år uden den store virkning, ville jeg gerne prøve noget nyt,
    Planen er at den skal have biotin i foderet fra i næste uge, Men smeden sagde at B-vitamin ville hjælpe efter 3 uger,


  • #3   6. sep 2014 Biotin er et B-vitamin, så det giver god mening i mine ører. Min har selv dårlige hove, så jeg følger lige med (-:

  • #4   6. sep 2014 http://www.sundehove.dk/index.asp?func=PAGE&pageID=-551583486

    Fandt lige denne, som faktisk giver med smed ret, Så forsætter med B- vitamin, og så må jeg hellere lige tjekke fodret smiley


  • #5   6. sep 2014 Min smed anbefalede også at jeg fik min sprøjtet med b vitamin, det fik han så 4 gange, samtidig med jeg skiftede til foder med mere b vitamin . Hovene vokser mere nu, men syntes ikke de er blevet stærkere/ hårdere, han ømmer sig stadig efter smedbesøg .

  • #6   6. sep 2014 Mineraler, vitaminer og aminosyres rolle i horn dannelse
    På køer er der målt en effekt af biotin på white line disease (en hyppig årsag til mørt og skørt horn).
    B vitaminer er også vigtige faktorer i danelse af horn. 
    MSM, organisk svovl er udmærket kosttilskud til alle heste, da det mangler i afgrøderne. Svovl indgår aktivt i keratindannelsen. 
    De svovlholdige aminosyrer methionin og cystein giver også en effekt på samme måde som MSM
    Lucerne har et naturligt indhold af calcium og beta caroten, hvilket er godt for hove og sollys giver D vitamin som er en forudsætning for at optage calcium.
    Zink er indgår også i dannelsen af hud og horn. Zink kan findes i organisk form.

    Der er formodninger om at organiske mineraler optages lettere og har en positiv effekt, på blandt andet på hovkvaliteten og pelsen. Der diskuteres omkring mineral og vitamin normerne hvorvidt man skal bruge NRC normer eller KER normer i optimeringen af hestes foderplaner. I USA og England er der udbredt at bruge KER normer og enkelte foderfirmaer herhjemme er via import af udenlandske produkter fulgt med. Forskellen er at KER normerne ligger højere på flere af mineralerne og vitaminerne end NRC normer, mens foderenheder og proteinniveau er de enige om.


  • #7   6. sep 2014 Tina, A
    Det er den sammen jeg lige har linket til smiley


  • #8   6. sep 2014 Ja det var bare at det ikke kun er b vitamin men også zink og svovl

  • #9   6. sep 2014 Tror ikke det hjælper på 3 uger, da hoven vokser som vores negle langsomt. Altid læst hørt at fra du begynder at give biotin går der ca 6 måneder inden det så meget i systemet at det giver effekt i hoven som smeden arbejder med. Men mangler hesten b- vitamin er det jo vigtigt den får et skud smiley ikke mindst nu det er pels skifte sæson også. Men håber da for jer det hjælper skriv gerne om der ønskede forandring om 3-6 uger smiley

Kommentér på:
B- vitamin - styrker hoven?

Annonce