{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.863 visninger | Oprettet:

Løsdrift hest ryster(fryser?) - what to do? {{forumTopicSubject}}

Halløj derude :)! Sagen er den at jeg opdagede i går, at min hest står og småryster når jeg henter ham fra folden tidlig morgen. Normalt kommer ejg formiddag/eftermiddag/aften, og der har han aldrig rystet, men i forbindelse med et stævne var jeg tidligt oppe hos ham, og kom altså op til en hest der stod og rystede svagt. Går ud fra, at det er fordi han fryser... Men...
Han går i løsdrift 24/7, og har været bokshest størstedelen af sit liv, så han går ikke rigtigt ind når det regner o.l. Optimalt skulle han vel have dækken på om natten, og have det af om dagen, men det ville være alt for problematisk for mig, at skulle ned om aftnen og om morgenen for at tage det på/af. Desuden er hestene i løsdriften rimeligt gode til at ødelægge hinandens dækkener, og jeg vil ihvertfald ikke have at han skal stå og få det for varmt, hvis jeg ikke når at komme en morgen.
Jeg tænkte på om der måske var noget tilskud man kan give hestene, der kan hjælpe dem med varme produktionen? han er ved at sætte vinterpels, og får allerede tilskud af B-vitamin(Samt glucosamin og magnesium oxid, men det er i forbindelse med noget andet :P!).
Han får desuden vitaminer og kraftfoder, samt massere af hø og halm(størstedelen af hans diet består af det) og er i fin huld :)!

Vil allerhelst undgå at give ham dækken på, så pt. ser jeg bare tiden an, men ja. Er der ellers andre råd i kan give?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Shelf units need fixing to wall 650 kr.
  • Varme i radiator - stiften virker ikke 800 kr.
  • IKEA PAX garderobeskab 2.500 kr.
  • Samle to pax skabe uden låger 650 kr.
  • Hjælp af fagmand til tilslutning af nyt komfur (rette kabel haves) 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Løsdrift hest ryster(fryser?) - what to do?
  • #1   15. sep 2014 består det meste af det han får af halm eller hø?
    Har den adgang til grovfoder døgnet rundt?

• #2   15. sep 2014 Han går i et HIT system, så han har ikke adgang ad libitum, men adgang til automaterne(og derved grovfoder) hele døgnet :)!
    Jeg kender ikke den præcise sammensætning af hans foder, det bestyrer staldejeren. men mener at han får mest hø smiley

• Julie N
    Julie N Tilmeldt:
    sep 2014

Følger: 1 Svar: 5
    #3   15. sep 2014 Heste fryser sjældent. Han ryster måske for at holde blodcirkulationen igang eller af en anden grund. Hesten hår fungerer sådan, at regnvandet ikke når ind til huden og de klarer sig derfor helt fint i regnvejr. Giver du dækken på uden fyld vil du presse hårene nedad og hesten har sværere ved at holde varmen, så dette vil jeg fraråde, men mange gør det uvidende alligevel.

smiley

• #4   15. sep 2014 Jeg er sådan set heller ikke voldsomt intresseret i hans kraftfoder for det er ikke det han får varmen af på sigt smiley Men havde den ikke hø/wrap ad libitum ville det værer et godt sted at starte i hvert fald, eller i hvert fald at han fik mere end nu, men det er jo så ikke problemet.

Jeg selv er igang med en hest, som endnu går på døgnfold, han er 10 år gammel og har aldrig gået med dækken før, men da jeg hev ham ind i lørdags efter en god bye, så rystede han også, så det faktisk gik ud over ridningen. Han har fået regndækken på nu, bliver det varmere må det af igen til det bliver koldt for ellers sveder han. Men han har heller ikke sat vinterpels endnu, jeg tror faktisk hvis jeg var dig, og den havde adgang til at gå ind døgnet rundt, så havde jeg ventet til at den havde sat sin vinterpels og så havde jeg set tiden an om den stadig frøs der.

• #6   15. sep 2014 Jeg ved som sagt ikke hvor meget han får af hvad, eller hvor meget han får af det, staldejer(uddannet agronom) bestyrer hestenes foderindtag, og regulerer det hver måned, så det varierer. Men han får nok hø til at opretholde sin huld smiley

• Julie N
    Julie N Tilmeldt:
    sep 2014

#7   15. sep 2014 Regulerer det?? Øhm..

• #9   15. sep 2014 Ja, hun holder øje med hestene og ser hvordan deres huld er på det givne tidspunkt og sætter dem op el. ned i halm og hø alt efter hvordan deres tilstand er ;)!
    Desuden er hans hø indtag opgivet i minutter, og det hjælper ikke så meget. Jeg ved ikke hvor meget hø han kan spise på den tid smiley

• #12   15. sep 2014 I denne forbindelse gør det, idet de får foder i automater, og bliver tildelt x antal minutter hen over dagen, som de kan udløse i automaterne ;)!

• Julie N
    Julie N Tilmeldt:
    sep 2014

#14   15. sep 2014 Hvis det fungerede, ville du nok ikke skrive her..

• Julie N
    Julie N Tilmeldt:
    sep 2014

#17   15. sep 2014 Hvordan ved man hvilken hest der spiser af automaten hvis de går i løsdrift?

• #18   15. sep 2014 Den får 100% ikke grovfoder nok.
    En hest der fryser og dermed ryster er kun fordi den ikke får nok grov foder, og når jeg skriver grovfoder er det bestemt ikke halm. Det er wrap eller hø!

Hvis jeg var dig, ville jeg tage en snak med ejeren af stedet og sige, der skal stilles en balle hø/wrap ud på folden, så hestene har noget at tygge i HELE tiden. Især når de går i løsdrift.

• #19   15. sep 2014 Jeg har selv heste i løsdrift, og de får 1 lille hø balle morgen og aften, som er nok frem til de skal have igen om aftnen, og det drejer sig om 2 heste. Ingen af dem har dækken på lige nu, og de fryser heller ikke. Så ligesom Julie N skriver, hvis de ryster øger de blodcirkulationen i kroppen. Jeg plejer at mærke på ørene om de er kolde smiley

• #20   15. sep 2014 De har chip flettet ind i manen, så når de går ind i en automat, læser den chippen, og ser hvor meget foder hesten skal have :)!
    Gider ikke at diskutere HIT systemet, det har fungeret de to forrige vintre uden problemer, har ikke oplevet ham fryse før. Hellere det end at sende ham ind på en fold med hø ad libitum, for han er enormt aggressiv omkring sin mad, og har altid været det. Selv da han var bokshest, når han kom på fold, stod han bare i et hjørne af folden med sit hø/wrap, og jagede andre heste væk. Derudover var han dengang ekstremt associal, jeg og andre så ham stortset aldrig lege, det er ganske normalt at se det nu til dags, så systemet har gjort noget godt for ham :)!
    Halmen bruges udelukkende som mavefylde til de heste der konstant er sultne, min er en af dem.

Hvordan får i ud af det at min hest ikke får grovfoder nok? Hvis han får mere bliver han for tyk, og det vil jeg slet ikke stå med. Hvad ville i selv gøre i den situation?

• #21   15. sep 2014 Hestene bliver for voldsomme hvis det bliver stillet frit tilgængeligt hø på folden, det er ikke en mulighed ;)! Så ender vi op med at det bliver decideret farligt at gå ud til hestene, og en hel del der bliver for tykke, nej tak smiley

• Julie N
    Julie N Tilmeldt:
    sep 2014

#22   15. sep 2014 Hmm, der skal altså nogle kg hø/wrap til at have hest.. Håber han får det han skal.. Men du spørger os om råd og vi kommer med det..
    Desuden er heste ofte agressive omkring mad hvis de ikke får nok..

• #23   15. sep 2014 hvor mange kg wrap/hø får han om dagen lige nu ??

• #25   15. sep 2014 Der bliver også brugt massere af hø, det er såmænd ikke derfor der spares på det. Skulle mene at han får det han skal, han er ihvertfald i fin stand(En lille snert tykkere end normalt, for at forberede ham på vinteren). Mange af de heste der går i vores system har fortid med for meget foder, og har derigennem ikke nogen decideret mætheds fornæmmelse. Der skal enormt meget til, før min bliver "mæt", og det skal han ikke på nogen måde have i daglig dosis. Så ville han ende op med at rulle rundt på folden i stedet for at gå :P!

Er også taknemelig for jeres svar, men vil ikke lave om på hele opstaldningens systemet, eller foreslå fuldt tilgængeligt hø, for jeg har oplevet det, og det grænser til det farlige. Desuden har det fungeret før, åbenbart bare ikke i år. Min pony grænser også til det ældre, men alderen burde dog ikke influere ham så meget endnu, han er "kun" 15, så håbede at der var nogen der ville have nogen råd i form af noget tilskud, eller gode råd. Har fået anbefalet at give ham noget vitamin e, men tror bare jeg får taget en blodprøve på ham, for at se om han mangler noget jeg kan supplere op. Må spørge staldejer om vi kan sætte hans høindtag lidt op, eller give ham noget mere tid om morgenen/natten. Ellers må vi igang med nogen dækkener.
    Tak for jeres indput smiley

• #27   15. sep 2014 ro på nu folkens.
    Hun skriver jo at hesten får en vis mængde tid om dagen- det kan jo være alt fra 10 minutter til 600 minutter om dagen. og endda det dobbelte.
    det er da ikke tosset at maden reguleres ud over hele dagen, så i princippet spiser hesten måske 30 minutter for hver time. og så holdes maven jo fint i gang.
    det er da langt bedre end de flokke som går på fold i 10 timer uden stråfoder overhovedet.
    hvis hesten er i fint huld, og endda til den tykke side skal den da ikke sættes op i stråfoder.
    TS ved lige nu ikke hvor mange minutter hesten spiser hver dag, så det er måske lige tidligt nok at overfuse hende med bedrevidenhed. Hun skriver jo at den får det den har behov for.
    og ja, vi ved alle at grovfoder holder hesten varm, men vi ved også alle hvad der kan ske med en overvægtig hest.

TS- til egen nytte ville jeg måske spørge staldejer, hvor meget en hest typisk indtager af stråfoder pr dag, og hvor mange minutter de har i timen til at spise.
    jeg syntes det lyder som den ultimative måde at fodre løsdrift flok på, fordi man så kan holde styr på hver enkelt hest. så de nøjsomme ikke får mere end hvad deres behov er.

man kan se på markerne at nogle er begyndt at komme dækkener på deres heste, og hvis du står med valget skal/skal ikke og hesten ryster let om morgenen, så ville jeg putte på, så jeg ikke skulle frygte nyreslag m.m
    mine går i løsdrift og jeg står ærlig talt heller ikke og måler kg op og holder øje med at hver hest bliver ved sin egen bunke, så jeg ved heller ikke præcist hvor meget mine heste får, men med god sans for kritik og et kig på hestene gør at jeg føler mig i stand til at vurdere om hver enkelt hest får nok.

• #29   15. sep 2014 nej nej. slet ikke nogen specifikt, det er bare at de samme beskeder bliver skrevet igen og igen. tror Ts har fanget folks mening. men lidt sjovt du følte dig truffet. men igen, havde ikke engang set hvem der havde skrevet hvad smiley
    er fuldstædig klar over nødvendigheden af grovfoder.
    men det jeg prøver at sige at pt ved vi jo slet ikke om hesten får for lidt, for TS ved desværre ikke hvad hesten får. derfor jeg råder hende til at spørge staldejer, det er ihvertfald en start smiley
    vi kan jo desværre ikke rådgive om hesten skal have mere, for det kan jo være at den får det den har behov for smiley

• #30   15. sep 2014 Du siger at den stod og rystede da du kom om morgenen. Dermed kan det jo også være noget så simpelt, at den måske har ligget ned lige inden du kom, og er så måske blevet lidt kold og stiv.....og ja så ryster den for at få "gang i systemet".

Man kan sagtens male fanden på væggen, for ingenting.....men hvis din hest ellers er frisk, klare øjne og "vågen". Så ville jeg ikke være nervøs

• #32   15. sep 2014 Tror nu også at den er dækket ind med grovfoder, hvis den har fin huld.

At man ikke ved hvor meget hø der 100% indtages pr dag for hesten er ingen synd. De heste der har fri adgang kan også være svære at vide hvad de indtager.

Og nej. Det behøver ikke nødvendigvis at være fordi den fryser at den rystede. Men hvis man er nervøs ved det, så kan man altså godt lægge et regndækken på, med de temperaturer vi har nu.
    Det er korrekt at det lægger hårene ned, men hvis hesten har en fin pels ville jeg ikke være urolig. Dækkenet beskytter jo både mod vind og regn, hvilket kan være den værste fjende til at fryse.

Og er man usikker på kun at bruge et regndækken kunne man jo vælge et regndækken med fleece i, der luner lidt.

Min unghest har et regndækken på, på de regnfulde dage for tiden, og det har jeg ingen skrupler med.

• #33   15. sep 2014 Lisette: Må jeg spørge hvorfor det er uacceptabelt at man ikke kender den præcise mængde hø?

Jeg ved heller ikke hvor meget mine får, de får på øjemål.

• #34   15. sep 2014 Lisette- har da ikke skrevet nogen steder at du har sagt den får for lidt. det er bare hvad jeg læser i linjerne og mellem linjerne på de mange indslag.
    og det er rigtig fint at fortælle Ts om denne viden med grovfoder. men tænker at med de mange indlæg om det samme gør at TS har forstået det. om hun vælger at bruge de forskellige forslag med fri wrap og andre forslag er vel op til hende.

• #35   15. sep 2014 Der kan også være andre faktorer udover foder, som kan få en hest til at fryse. Den kan være træt eller have knoklet rundt med de andre midt om natten og svedt og deraf senere frosset. Det kan også være noget så simpelt, som at du har børstet den for meget, så det gode fedtlag i pelsen er forsvundet.

Jeg ville i hvert fald lige tjekke pelsen og se om der kunne findes en grund til rysteriet der. Min Taura gik altid uden dækken i løsdriften og havde aldrig haft et dækken på, men så et år hvor der var lidt ekstra vådt, der havde hendes pels ændret sig og hun blev bare våd. Fedtlaget i hendes pels var mindsket kraftigt også uden jeg havde overbørstet. Nu ser det dog muligvis ud til at hun ikke er så sart i år, men det er stadig en anden pels end inden.

• #38   15. sep 2014 Hoppedullen- vi forventer jo stærkt at staldejer ved præcist hvor mange minutter hesten får tilbudt stråfoder i døgnet. desværre kender ejeren bare ikke den tidshorisont.
    og vi må vel tro at staldejer med god viden om hestes fordøjelse m.m ved præcis hvor meget hesten må få.
    og indtil vi ikke ved hvor mange minutter hesten spiser, kan vi vel ikke sidde bag skærmen og dømme hende til at hun gør det forkerte og ikke giver den nok.
    hvis vi skal kunne hjælpe TS yderligere, kan vi jo spørge hende om hun har lyst til at spørge sin staldejer hvor meget/ofte m.m den spiser i døgnet.
    vi kan vel ikke dømme ud fra en manglende information om emnet.
    forstå sagtens jeres budskab og hvad i prøver at sige, det er fin information i prøver at give videre.

• #40   15. sep 2014 Og alligevel bruger man tid, som indikator på hvor længe hesten må stå uden ædelse.
    Og æder hesten 50-70 procent af dagen. Kan jeg ikke se noget dårligt i at bruge tid.
    Måske staldejer ved hvor meget en hest ca indtager i timen, og så bruger hun den mængde til at udregne hvor meget tid hver enkelt hest skal have dagligt for at få den forventede mængde, for hun ved vel hvor meget hø der bliver brugt i døgnet. Så selvf kan hun regne på det.

• #42   15. sep 2014
    Fryser hesten, så er der ikke så meget og gøre andet end løsninger du jo så fortæller du ikke kan gøre. Om det så er dækken eller fri adgang til grovfoder.

• #43   15. sep 2014 jeg mener så det er rimelig ligetil at finde ud af hvad en hest spiser i gennemsnittet i en time.
    Det er jo tydeligt at vi ikke er enige, og det behøver vi jo heldigvis ikke, der er jo plads til mange forskellige meninger herinde. har læst og forståelse for hvad du skriver. giver dig blot ikke ret. Så tænker jeg vil trække mig fra debatten, så dem der har brugbare svar til TS kan komme til smiley

• #44   16. sep 2014 Hvis den præcise mængde hø til heste/ponyer er "vigtig", så er mine ponyer sgu fucked, for de får bare alt det de kan spise ??

• #46   18. sep 2014 Læste godt hvad der stod, men min iPhone viste IKKE alle oplæg.....det var først da jeg tog min iPad, at alle indlæg kom op....så mit indlæg var baseret på hvad jeg KUNNE læse

• #47   21. sep 2014 jeg vil lige sige til TS forsvar at ja, staldejer er en dygtig udd. agronom som virkelig går op i hestene. Hun kender HIT systemet godt og har brugt det i mange år. Hestene står jo ikke halvdelen af dagen uden mad, det smarte er jo netop at de kan få mad 72 gange i døgnet hvis det er hvad du vil have og det som hesten fungerer bedst med.
    Hun går meget op i at hestene hverken er for tynde eller tykke og får alle deres basis behov dækket i løbet af dagen (specielle ting, såsom magnesuim eller B vitamin kur står man selv får), det er eks. mængden af vitaminer, grovfoder og en stor del af kraftfoderet - resten af kraftfoderet for hestene oftest med deres egne tilskud.

Så ja, der er styr på hvad hestene får, og hvis hesten er for tynd, så sættes den op i foder og får længere tid at tygge i.

Kommentér på:
Løsdrift hest ryster(fryser?) - what to do?

Annonce