Kan man finde hjem til en (gratis) selskabspony?? {{forumTopicSubject}}
Hej HG
Jeg skriver aldrig rigtig herinde, men lurer engang imellem på forumet.
Nu er tiden så kommet til at spørge jer til råds..!
Min gode veninde står i den situation, at hun ejer en superkøn blandingspony af en eller anden art. Vil skønne hun er omkring 120, og 8-9 år gammel. Hun har haft hende de sidste fem år, og holder rigtig meget af ponyen der hedder Coco.
Coco er ikke tilredet, men har været vant til at blive trukket rundt, og har også haft forskelligt vognudstyr på sig, men har aldrig faktisk trukket noget. Det er uklart hvordan hun ville reagere på rytter, da min veninde jo er for stor til at ride hende.
Problemet er nok ret klassisk.. Da min veninde fik for travlt med skole kom ponyen hjem og stå på hendes mors gård sammen med nogle naboheste. Og selvom det nok havde været mest rigtigt at prøve og sælge hende, har min veninde ikke kunnet nænne det, da hun er meget knyttet til Coco.
MEN nu er der så sket den pludselige drejning, at hendes mor har solgt gården! Og står til at skulle flytte ud om lidt under to måneder. Samtidig er min veninde på udveksling i Canada indtil jul, så øøøøøh!!
Problemet er, at Coco jo i princippet ikke kan noget. Hun er hygge og selskab, og måske kunne man trække børn rundt på hende, men det er svært at sige.
Min veninde fik Coco fra en hestehandel, hvor hun tydeligvis ikke trivedes - Og min veninde er meget bange for at hun skal ende tilbage i en lignende situation.
Hun vil bare gerne finde et godt hjem til Coco, og ville derfor for så vidt forære hende væk gratis.. Men problemet er, at det skal være til de rigtige, hvor man kan stole på at hun ikke ender med at blive en rundte-hest...
Af samme grund overvejer min veninde også simpelthen at få hende aflivet, for så er hun da helt sikker på at hun ikke kommer til at få det dårligt..
Men jeg tænker lidt...? Tror I at det på nogen måde er realistisk at finde nogen der vil have en gratis pony mod et krav om at kunne følge lidt op på hende, og at det bliver hendes SIDSTE hjem? (Elller at de om ikke andet skal kontakte min veninde i tilfælde af salg?)
Eller er det fuldstændig urealistisk på dagens marked..?
(Og hvis det kan lade sig gøre, hvordan så? Oprette en annonce bare, eller..?)
Jeg håber I kan hjælpe mig/hende/Coco/os...!
mar 2011
Følger: 114 Følgere: 115 Heste: 17 Emner: 8 Svar: 77
feb 2009
Følger: 19 Følgere: 18 Heste: 1 Emner: 11 Svar: 133
Det kan også tænkes, at der er en familie med børn der evt vil forsøge sig med tilridning af hende eller ligende. Men om i kan finde en mulig låner (eller overhovedet køber for den sags skyld..) inden for to måneder bliver nok svært
Men hvis jeg var din veninde ville jeg i hvert fald prøve at udlåne hende.
jul 2006
Følger: 26 Følgere: 24 Heste: 1 Emner: 8 Svar: 68
Fan'e Højgår
Virkelig? Jeg prøver lige og skrive til min veninde..
Katrine Nielsen
Du har ret, udlån kunne selvfølgelig også være en mulighed! Jeg tror hun lidt var gået væk fra det igen, fordi det nok ikke er sandsynligt hun ville få tid til hende igen før om temmelig lang tid..:/ Tak for rådet
mar 2011
Følger: 114 Følgere: 115 Heste: 17 Emner: 8 Svar: 77
Hedder forresten os Ditte ;-p
feb 2009
Følger: 19 Følgere: 18 Heste: 1 Emner: 11 Svar: 133
Men super der allerede er en, der nok kan tage ponyen!
jun 2006
Følger: 63 Følgere: 64 Heste: 9 Svar: 1.626
apr 2010
Følger: 100 Følgere: 93 Heste: 6 Emner: 80 Svar: 2.000
apr 2010
jul 2006
Nogle heste kan bedre tåle at ryge lidt omkring, det er rigtigt. Men Coco er generelt lidt fremmedsky, og knytter sig meget til dem der passer hende i hverdagen.. Det tror vi ville være en dårlig kombi med et sådant liv. Selvom det self er svært at sige.
Det er derfor vi gerne vil have hende afsat til sit "sidste hjem", fordi vi self. heller ikke synes det er fair at aflive hende..
Chelina P: Jeg skriver også lige pb til dig..
Eva: Ja det er rigtigt, en kontrakt er nok en god ide..:) Jeg har det altid lidt akavet med at lave dem fordi det virker som om man ikke stoler på modparten, men i sidste ende er det jo en beskyttelse for både nye og tidligere ejer.. Og ikke mindst hesten!
Line Z: Tak for rådene.. Og den opløftende historie..:)
apr 2010
Selvfølgelig må man ikke være ukritisk når hesten skal videre, faktisk skal man nok være noget af en menneske kender.
jul 2006
Du har helt ret! I mange tilfælde kan man jo sagtens finde en ny ejer der vil holde lige så meget af hesten.. man skal bare passe på..:)
Mit tilfælde var så også lidt specielt fordi han var lidt en "problemhest" hvis man ikke kunne styre ham ordentligt.. Der var self. ikke de store problemer hos mig fordi han havde lært at han ikke fik noget ud af det, men det var rigtig svært at forklare nye ejere at han faktisk KUNNE være problematisk..(Han virkede da så rolig?) Og den dag i dag fortryder jeg, at jeg ikke bare klemte ballerne sammen og selv beholdt ham/fandt en part, eller fik ham aflivet..
Selvom jeg ideologisk egentlig ikke bryder mig om at man afliver raske dyr..
MEN Coco er bestemt ikke i den boldgade, hun har aldrig nogensinde udvist på den måde problematisk eller decideret farlig adfærd..Hun er bare lidt følsom. Så derfor synes jeg også hun skal videre, bare i sikre hænder..
I sidste ende er det self. ikke mig, men min veninde, der skal tage beslutningen.
sep 2009
Følger: 43 Følgere: 52 Heste: 3 Emner: 164 Svar: 2.788
Jeg stod for snart 3 måneder siden, og fandt mig selv i en situation hvor jeg ikke kunne have min hest mere.
Han blev bortgivet væk, til hvad jeg troede var en sød og ærlig pige, som ville respektere tingene som de nu var med hesten, men desværre ikke, ingen aftaler blev overholdt, hesten blev byttet væk og forsvandt, og jeg troede aldrig at jeg skulle høre noget fra ham igen...
For 2 uger siden blev jeg så kontaktet af hende som nu har ham, og som har givet ham det perfekte hjem.
Men inden dette hjem, har han været (minimum) 5 forskellige steder, haft svamp i pelsen og kværke...
Selvfølgelig findes de gode steder og ærlige mennesker, men skulle jeg står i en lignede situation igen engang, så afliver jeg hesten, uden at tøve....
ALDRIG om jeg vil risikere at blive snydt på den måde igen, og finde ud af at hesten har været udsat for sådan noget...
sep 2011
Følger: 14 Følgere: 14 Heste: 2 Emner: 3 Svar: 25
Kan man finde hjem til en (gratis) selskabspony??